Ulkomaille lahteminen, pankkiasiat

Aloittaja Al, huhtikuu 14, 2010, 21:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Al

Eli ollaan lahossa ensiksi Balille ja siita Thaimaaseen ja kysymys kuuluukin mika on paras tapa nostaa rahaa? Nostaa valmiiksi taalla ausseissa vai sielta automaateista vai pankeista?
Pankkinahan toimii Commonwealth, kokemuksia?

lissu

Itse balilla Aussilasta käyneenä, niiin...siellä on Commonwealth pankkeja, siis automaatteja. En itse kokeillut kun oli vaan käteistä mukana. Thaimaassa en suosittele kortin käyttämistä niinkun en missään muuallakaan aasiassa. Täällä Aussilassa kannattaa pankkiin mennä kertomaan että ootte matkalle lähdössä, niin laittavat tietoihin ylös että olette Aussilan ulkopuolella...jos kortti varastetaan rms tai pahimmassa tapauksessa kortti voidaan sulkea kun käytät automaattia kun eivät tiedä että olet ulkomailla.

Siellä kun pärjää aika hyvin melko halvalla, niin käteistä mukaan, talteen turvaan, ja vaihtakaa vasta paikan päällä...on paremmat kurssit. pistäkää hotellissa-hostellissa turvaan...

itse näin tekisin...en nostaisi automaatista yhtään :)

Haagalainen

Lainaus käyttäjältä: lissu - huhtikuu 15, 2010, 01:32
Itse balilla Aussilasta käyneenä, niiin...siellä on Commonwealth pankkeja, siis automaatteja. En itse kokeillut kun oli vaan käteistä mukana. Thaimaassa en suosittele kortin käyttämistä niinkun en missään muuallakaan aasiassa. Täällä Aussilassa kannattaa pankkiin mennä kertomaan että ootte matkalle lähdössä, niin laittavat tietoihin ylös että olette Aussilan ulkopuolella...jos kortti varastetaan rms tai pahimmassa tapauksessa kortti voidaan sulkea kun käytät automaattia kun eivät tiedä että olet ulkomailla.

Siellä kun pärjää aika hyvin melko halvalla, niin käteistä mukaan, talteen turvaan, ja vaihtakaa vasta paikan päällä...on paremmat kurssit. pistäkää hotellissa-hostellissa turvaan...

itse näin tekisin...en nostaisi automaatista yhtään :)

lissu, mihin tuo suositus olla käyttämättä pankkiautomaatteja missään päin Aasiaa perustuu? En ole kovinkaan monessa Aasian maassa automaateista käteistä nostanut, mutta siellä miissä olen, valtaosin eri kaupungeissa Kiinassa, en ole kyllä havainnut automaattien käytössä mitään ongelmia. Ostoksia en kyllä tapaa tehdä Aasiassa korteilla, vaan nostan päivän ostoskassan aamusella automaatista.

jounij

Haagalaisen tavoin minäkin olen nostanut useampaan otteeseen rahaa käyttäen australialaista pankkikorttia thaimaalaisista, intialaisista ja malesialaisista pankkien automaatteista (siis en ihan mistä tahansa epämääräisestä kojusta, vaan oikean pankin kontttorin ulkopuolella olevasta automaatista). En ole kokenut mitään ongelmia.


Vahvistaa
Jouni
Canberra

Jukka

sama juttu, itse 20 vuotta Aasiassa asuneena, siitä kylläkin 5 vuotta Ausseissa niin ei koskaan ole ollut mitään ongelmia. Just olin kaks viikkoa Indonesiassa ja käytin Taiwania korttia ilman mitään ongelmia...

Missää tapauksessa en matkustais paljon käteistä mukanani.

Jukka

lissu

makuasioita :D

mukava kuulla etta on positiivisia kokemuksia automaattien kaytosta! Etta silta pohjalta ei kai se niin vaarallista ole :)

Pohjaan vaan omat kokemukseni tuttavapiirissani tapahtuneisiin huonoihin kokemuksiin :) Muutamalla on kaynyt niin ettei automaatti ole antanut rahaa ja kortti on pankin puolesta ns. suljettu...mutta siina vika oli kayttajassa eli ei ilmoittanut pankille etta on reissussa ja pankki luuli etta kortti on varastettu ja yritetty vaarinkayttaa...eli pisteet siita pankin aktiivisuudelle :) Harmiksi vaan olivat luottaneet koko reissuvarat sen kortin taakse ja mitenkas sen uudestaan avaat pikaisesti vieraassa maassa. On myos naita surullisia tarinoita korttien ja tunnuslukujen varastamisesta...mutta kaipa niin voi kayda missapain maailmaa tahansa, eika vain Aasian maissa.

Vaaransahan se on kummassakin, kortissa ja suuressa kateissummassa mukana, jos varastetaan niin itkuhan siina paasee :)

Tuo kateisjuttu nyt on vaan minun tapani matkustaa  :)

Haagalainen

Erilaiset maksukorttirikokset on tietty kasvamaan päin, ei siitä pääse mihinkään. Runsaasta kortin käytöstäni huolimatta ei ole kuitenkaan vielä osunut mitään hankalaa kohdalle, mutta 3 enempi tai vähempi väkivaltaista käteisrahan ryöstöyritystä ulkomailla on kyllä tullut koettua ???

Sirukorttia sanotaan turvallisemmaksi, kai se sitä onkin. Sirukortit tuli kyllä aikaisemmin käyttöön monissa Aasian maissa kun Australiassa.
http://australia.creditcards.com/credit-card-news/credit-card-fraud-booming-in-Australia.php

En tunnista olleskaan tuota lissun mainitsemaa ilmoitusvelvollisuutta pankille ulkomaanmatkasta. Joku australialainen käytäntö? En ole koskaan kertonut pankille ulkomaanmatkoistani, ja silti kortit pelaa.

Uuno

itselläni on käynyt pankkikorttia käyttäen kerran hassusti.. Lähdin Gilin saarilta kohti Balia ja matkalla nostin Lombokin saarella Mataramin lentokentältä Mandiri-pankin automaatista miljoonan.. Antoi rahat ja kuitin mutta ei korttia. Kortti oli Visa Electron ja oli menossa seuraavassa kuussa vanhaksi, lisäksi sirupuoli oli toiminut vähän niin ja näin.. Onneks oli Amexi messissä, mutta sillä onnistui rahan nostaminen vasta Bangkokissa, koska en omistanut tunnuslukua siihen. Eli meinasi käydä hassusti.  :pepsodent

jounij

En ole minäkään koskaan tiedottanut  pankille (ANZ) etukäteen ulkomaan matkoistani, eikä silti ole ulkomailla ollessani lakannut kortti toimimasta. Ettei vain olisi ollut kyse toimintahäiriöstä, kuten tietoliikennekatkoksesta? Sen sijaan kerran ostin Visallani kotoa käsin jotain internetin välityksellä USA:sta. Tilatun tuotteen hinta oli vähän yli $300. Ehkä noin 40 sekunnin kuluttua "tilaa/osta" -napin klikkaamisesta kännykkäni soi, ja siellä ilmielävä ANZ:in pirjo kyseli, olinko juuri ostanut Visallani jotain sen ja sen hintaista USA:sta. Vastattuani myöntävästi meni tapahtumakin läpi tietokoneella.


Kertoo
Jouni
Canberra

Aikis

Puoliskolle, joka reissaa paikasta toiseen enemmän kuin lääkäri määrää, on ainakin pari kertaa käynyt (siis nimenomaan Australiassa asuessamme) niin että luottokortti ei ollut toiminut. Syytä pankista tiedusteltaessa oli käynyt ilmi, että olivat turvasyistä sulkeneet kortin, koska sitä oli käytetty heidän mielestään kyseenalaisesti toissapäivänä Sydneyssä, eilen Hongkongissa ja tänään Singaporessa, tai siihen tyyliin.

En muista kuitenkaan heidän ehdottaneen, että ilmoittaisi matkoistaan etukäteen...olisi varmaan ollutkin ihan viisas mutta ehkä aika työläs ratkaisu paljon matkustavalle.

RUU

Vähän erilainen taitaa olla joidenkin aussipankkien tyyli pohjoisiin kollegoihin verrattuna.

Suomessa ainakin Luottokunta toki monitoroi korttien käyttöä. Muistan saaneeni sieltäkin joskus aikanaan soiton tavallista suuremman oston jälkeen. Samoin he seuraavat 0.01e / USD0.01 ja muita minimaalisia ostoksia, joilla yleensä testataan kortin voimassaolo.
Täällä pankit tuntuvat markkinoivan tätä aktiivista monitorointa parhaimpana suojakeinona. Tosin vielä ei ole tullut kilautusta paikalliselta pankilta. Pitääkin muistaa vihjaista heille tulevasta matkasta ettei kortti katoa heti ensimmäisellä etapilla...  :coolh

Itse vannon Verified by Visa -palvelun nimeen nettiostoksissa. Tosin vähän on vaikeaa täkäläisellä kortilla kun kaikki pankit eivät myönnä tunnuksia (oman korttini hallinnointi on ulkoistettu Citibankille). ANZ, Commbank, ja NAB myöntävät VbV-tunnuksia, josta pisteet heille. Olen koittanut ehdotella omalle pankilleni että voisivat parantaa korttien turvallisuutta mutta kuuroille korville on mennyt (mitä muutakaan voi odottaa yksittäisen asiakkaan vikistessä  :confuse ). Sitä odotellessa pidän suomalaisen kortin voimassa ja valuuttaa sikäläisellä tilillä.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

pinkus

Mulle kylla sanottiin Commonwealth Bankissa kaksi vuotta sitten luottokorttia hankkiessani etta kannattaa ilmoittaa pankille jos on matkalle lahdossa. Olen kaynyt konttorissa ilmoittamassa asian ja hyvin nopeasti hoitui :) Kysyivat vaan paivamaarat ja maat, joissa meinaan korttia kayttaa.

Al

Eli kannattaa ilmottaa pankille etta on lahossa matkalle, kortin kanssa, itsekin vierastan tuon ison rahamaaran kanssa lahtoa. Kumpi siis kannattavampaa automaateista vai pankeista, vai onko dunderissa niin porvari porukkaa ettei tarvitse niita joka penneja laskea  :D

Milka

Meille tuli soitto kannykkaan kun olimme Unkarissa, kun kaytimme siella Commonwealthin luottokorttia. He kuulemma vain tarkastivat etta olemmehan  me todellakin itse sita kortia kayttamassa. Samoin tuli soitto kerran kun joku oli kayttant luotokorttitietojamme nettiostoksiin ja Skypeen USA:ssa. Kyseessa oli vain kaksi $20,- laskua, mutta pankin kayttamat profilointiohjelmat huomasivat oudot 'ostokset'. Kortti tietenkin peruttiin valittomasti ja ennen kuin mitaan isompaa ennatti kukaan ostaa. Pisteet Commbankin toiminnalle! :XXXX

Sinallaan outoa etta meilla on erillinen kortti internet ostoksiin, jossa on tosi alhainen limiitti. Mutta itseasiassa meidan toisen kortin tiedot varastettiin ja tata korttia ei koskaan oltu kaytetty internetissa, eli tietojen varastaminen on taytynyt tapahtua jossain muualla.  >:( >:( >:( >:(

Aikis

Lainaus käyttäjältä: RUU - huhtikuu 16, 2010, 13:40
Vähän erilainen taitaa olla joidenkin aussipankkien tyyli pohjoisiin kollegoihin verrattuna.


En ole varma, mihin Ruu tällä viittasit, mutta ihan samanlaisesta tilanteesta kuin mistä Milka tuossa edellä kertoi, kuulin juuri suomalaiselta ystävältäni. Eli hänen luottokortillaan (tiedoillaan) oli joku yrittänyt tehdä verkossa ostoksia ja pankin turvajärjestelmä oli jotenkin heti reagoinut "outoihin yrityksiin". Ystäväni kortti oli turvallisesti lompsassa, mutta jostakin olivat tiedot vuotaneet...oli varmaan ylläri hänellekin kun pankista oli soitettu.

jounij

Lainaus käyttäjältä: Al - huhtikuu 16, 2010, 21:03
Kumpi siis kannattavampaa automaateista vai pankeista, vai onko dunderissa niin porvari porukkaa ettei tarvitse niita joka penneja laskea  :D

Minun käsittääkseni kortilla ei ole edes vaihtoehtoa kävellä sisälle vieraaseen (puhumattakaan vierasmaalaisesta) pankkiin ja yrittää nostaa rahaa. Kaiketi se käy vain automaatissa?! Eri pankkien tarjoamat valuuttakurssit tosin vaihtelevat hiukan, eli isomman noston kyseessä ollen saattaa muutaman doltsukan säästääkin tutkimalla kursseja etukäteen. Näitä vertailuja tekemällä ei kylläkään mahda päästä tuntipalkoille.

Sellaisen huomion tein Intiassa asuessani, että jos nostin rahaa pankkikortillani, niin Australian pään pankki (siis ANZ) veloitti noston lisäksi tililtäni myös $4 ulkomaalaisen automaatin käyttömaksua. Mutta jos taas nostin rahaa ANZ:in myöntämällä Visallani, niin moista maksua ei mennyt. Mutta Visalla rahaa nostaessaan taas täytyi pitää huolta siitä, että luottokorttitilillä oli positiivista katetta vähintään sen noston määrä. Muussa tapauksessa Visalta nostoista perittävä vuotuinen korko on lähellä 20%.


Vihjeen antaa
Jouni
Canberra

Al

Pitaapa vertailla noita eri pankkien kursseja, kasittaakseni jokainen ottaa myos palvelumaksun siita (ainakin suomalaisella kortillani nostaessa, tais menna joku 2% summasta jonka nostat).
Ei ole valttamatta aina se oma pankki halvin vaihtoehto, vaikka oliskin halvemmat palvelumaksut (vai miksi lie sita kutsuvat)


Kuitenkin, suurkiitos kaikille vastaajille, tuli selvyytta tahankin asiaan!  :peukkuy

Milka

Viela kerran naista pankkiasioista...

Mina aina matkustellessa ulkomailla, esim. Suomessa  :pepsodent nostan rahaa pankkikortilla automaateista, silla Commonwealth ei veloita muuta kuin valuutanvaihto maksun. Kun vertasin tata VISA maksuihin tai VISA:lla tehtyihin automaattinostoihin, huomasin pankkikorttimaksujen tulevan edullisemmaksi ainakin minulle. Mutta kaikilla pankeilla on niin paljon erilaisia kortteja ja sopimuksia etta on tosi vaikea vertailla.

sim

Lainaus käyttäjältä: jounij - huhtikuu 17, 2010, 09:39Minun käsittääkseni kortilla ei ole edes vaihtoehtoa kävellä sisälle vieraaseen (puhumattakaan vierasmaalaisesta) pankkiin ja yrittää nostaa rahaa. Kaiketi se käy vain automaatissa?!

Kyllä luottokorteilla voi nostaa rahaa konttoristakin, muiden maidenkin kortit kelpaavat ihan hyvin.

Rockola

Lainaus käyttäjältä: sim - huhtikuu 17, 2010, 21:12
Lainaus käyttäjältä: jounij - huhtikuu 17, 2010, 09:39Minun käsittääkseni kortilla ei ole edes vaihtoehtoa kävellä sisälle vieraaseen (puhumattakaan vierasmaalaisesta) pankkiin ja yrittää nostaa rahaa. Kaiketi se käy vain automaatissa?!

Kyllä luottokorteilla voi nostaa rahaa konttoristakin, muiden maidenkin kortit kelpaavat ihan hyvin.

Riippunee siitä missä matkustelee, ja mahdollisesti myös siitä, kuka on tiskin takana ja millainen päivä hänellä sattuu olemaan. Yritin joskus nostaa Belgiassa käteistä tiskiltä Visalla ja minulle kerrottiin, että ainoastaan automaatin kautta onnistuu.
Wovon man nicht sprechen kann, dar?ber mu? man schweigen

jounij

Lainaus käyttäjältä: Rockola - huhtikuu 18, 2010, 11:26
Yritin joskus nostaa Belgiassa käteistä tiskiltä Visalla ja minulle kerrottiin, että ainoastaan automaatin kautta onnistuu.

Mulla on samanlaisia kokemuksia Suomesta - automaatille passitettiin.


Toteaa
Jouni
Canberra