Kaksoiskansalaisuus

Aloittaja Petri, maaliskuu 08, 2003, 16:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Raiwå

En ole en !!!!

Ottaen huomioon sen että Australia ei ole Diskriminoinut Kaksoiskansalaisuutta vastaan viimeaikoina.
Mutta jos joku on nähnyt jotain uutta taivaanrannassa ??
Korjatkaa ihmeessä virheeni.:cool:

[Editoitu 8/3/03 by raivo]
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Petri

En tiedä 'virheistä' miään. mutta nythän on niin, että
- kun jonkun muun maan kansalainen ottaa Australian kansalisuuden, kaikki on OK - paitsi jos se alkuperäinen maa (kuten Suomi toistaiseksi) ei hyväksy kaksoiskansalaisuutta;
- jos Australian kansalainen hakee muun maan kansalaisuutta, hän menettää Australian kansalaisuuden (näin kävi Rupert Murdochille!)


ttuhkane

Moi,
Olen syntynyt vuonna 1971 Australiassa ja hain kyseisen maan passia parivuotta sitten. Jouduin todistamaan henkilöllisyyteni Suomen passilla, eikä minulla tullut ainakaan mitään ongelmia sen saamisen kanssa. Pari vuotta sitten meidän talouteen syntyi pienokainen, jolle hain Australian kansalaisuutta eikä senkään prosessin aikana tullut mitään ongelmia. Tarkistin näissä molemmissa tapauksissa asian myös Suomen viranomaisilta etukäteen. Meidän taloudessa on siis kaksi kahden maan kansalaista. Ainut minkä joudumme hoitamaan on , että jos ja kun menemme/tulemme Australiaan, niin Australian kansalainen pääsee sinne vain Australian passilla, eli joudumme hankkimaan lapsellemme sellaisen.

T: Timo


[Editoitu 8/3/03 by ttuhkane]
TT

Raiwå

Kiitos timo täydennyksestäsi.
Näin minäkin olen asian nähnyt.
Meillä on kolme alaikäistä lasta joilla on kaikilla kaksoiskansalaisuus.
(Rubert Murdochin) tapaus perustuu siihen ettei ulkomaalainen voi omistaa media tai lehtipainoja tai siihen viittaavaa jenkeissä.
Muuten voi olla molempien maiden passi

:cool:
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Petri

Mjaa - kyllä vain aussiviranomainen otti pois Suomen passit minun jälkikasvultani juuri siksi että Suomi ei hyväksy kaksoiskansalaisuutta. Ja kyllä minun tietääkseni Australian lain mukaan, kansalainen ei saa ottaa toista kansalaisuutta

"Section 17 of the Australian Citizenship Act (1948) provides that, except in relation to 'an act of marriage':

A person, being an Australian citizens who has attained the age of 18 years, who does any act or thing: (a) the sole or dominant purpose of which; and (b) the effect of which; is to acquire the nationality or citizenship of a foreign country, shall, upon that acquisition, cease to be an Australian citizen."

Ttotta kuitenkin on myös että USA:ssa tietyissä tapauksissa täytyy olla kansalainen yrityksen johdossa / kontrollissa - mutta ottaen huomioon että Sony on melkoinen madiapelaaja, säännöt lienevät monimutkaisia.

Petri

Oli näköjään vanhaa tietoa: Department of Immigration kertoo että:

"On 4 April 2002 the Parliament passed the Citizenship Legislation Amendment Bill 2002, including the repeal of section 17 of the Australian Citizenship Act 1948. This means that adult Australians who deliberately seek and acquire citizenship of another country no longer lose their Australian citizenship once they take up the other country's citizenship."


Raiwå

Moi Petri

Et kertonut jälkikasvusi ikää?

Suomen laki toistaiseksi edellyttää tullessasi 21 ikään, ilmoittamaan aikomuksestasi pitää Suomenkansalaisuus.
Joe et sitä ilmoitusta tee, menetät automaattisesti kyseisen.
Jos menet siinä Australian lakipykälä jonossa eteen tai taakse, tulet kohtaan jossa lukee exeptional clauses, eli jos jostain syystä olet menettänyt Australian kansalaisuuden :esim toisen maan kansalaisuutta ottaessasi, saat sen takaisin anomalla sen.
Mutta Kaksoiskansalaisuus ei tarkoita sitä että matkustat kahdella passilla.
Eikä sitä että olet sitä joka hetki, esim suomessa olet sen maan kyseisen lain alainen, eli extradition mahdollisuutta ei todennäköisesti ole.
Tämä pätee myös Ausseissa.
Mutta jos haluatte siihen virallista tietoa ? suosittelen yhteydenottoa kyseisen maan edustajaan.
Luulisin että täältä tietoja saanut, ja niiden perusteella elämäänsä muutoksia tekevän kannattaa harkita luun läpivalaisua :D
Eli hyvän kinan täältä saat sen lisäksi että parhaansa mukaan neuvoja yritetään antaa.

Hauskaa kevätsyksyä

:cool:

[Editoitu 9/3/03 by raivo]
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Petri

Jaa jälkikasvu - nol, lähentelevät kolmeakymppiä. Australian kansalaisuus oli pakko ottaa, ettei olisi joutunut yliopistossa maksamaan täysiä ulkomaalaistaksoja (kiitos Keatingin, joka muutti sääännöt niin että 'permanent residency' ei enää riittänyt.)

Ja niinpä meni Suomen kansalaisuudet muutaman dollarin tähden (no, muutaman kymmenen tuhannen). Ja samainen Keatign sitten kehtasi meuhkata Murdochista joka 'gave up his citizenship to pursue riches.'  Jos olisi miljardeja tarjolla, en minäkään kahta kertaa ajattelisi...

Raiwå

Itselläni on ollut samasta asiasta kädenvääntö koko pienen ikäni.

Eli en voinut ottaa Aussikansalaisuutta, Suomessa kiinteää omaisuutta ostavan ulkomaalaisen tulee hakea hyväksyntä kaupalleen. Foreign investment review board. Uudenmaan läänihallitukselta.

Eli en halunnut sitä harmia itselleni, mutta nyt ei enään tarvitse sitä asiaa pelätä, kun saa pidettyä alkuperäisenkin kansalaisuuden.
Eli ei tarvitse pelata 5v viisumilla edestakaisin.

:D
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Petri

Onko kukaan ottanut selville että menettääkö Australian kansalaisuuden jos ottaa takaisin Suomen kansalaisuuden?

wendolene

Tuoretta tietoa tähänkin keskusteluun, vaikkei tämä suoranaisesti Australiaa koskekaan :D

LainaaYli 3 000 hankkinut takaisin Suomen kansalaisuuden
(12.8. 03:43)
 
Ulkomaalaisviraston mukaan yli 3 100 entistä Suomen kansalaista tai heidän jälkeläistään on hakenut takaisin Suomen kansalaisiksi kaksoiskansallisuuden sallivan lain voimaantulon jälkeen. Laki tuli Suomessa voimaan viime vuoden kesäkuun alussa.

Kansalaisuushakemuksia on tullut eniten Yhdysvaltojen, Ruotsin tai Kanadan kansalaisuuden hankkineilta suomalaisilta. Kaikki maat, kuten esimerkiksi Norja ja Tanska, eivät kuitenkaan salli asukkailleen kaksoiskansalaisuutta.

Ulkosuomalaisten etuja ajavan Suomi-Seuran arvion mukaan kaksoiskansalaisuuden hakijoita on ollut vähemmän kuin on odotettiin. Neuvontapäällikkö Hanne Lehtonen arvelee, että monet harkitsevat vielä kaksoiskansalaisuuden etuja ja haittoja, koska hakemisella ei ole kiirettä.

Kaksoiskansalaisuus myönnetään hakijan ilmoituksen perusteella ilman erityistä harkintaa entisille Suomen kansalaisille ja heidän lapsilleen. Ilmoitusmenettely on voimassa vuoden 2008 toukokuun loppuun saakka. Hakemusten käsittely kestää keskimäärin pari kuukautta. (STT)


jounij

LainaaOte yllä olevasta uutisesta
Ulkosuomalaisten etuja ajavan Suomi-Seuran arvion mukaan kaksoiskansalaisuuden hakijoita on ollut vähemmän kuin on odotettiin. Neuvontapäällikkö Hanne Lehtonen arvelee, että monet harkitsevat vielä kaksoiskansalaisuuden etuja ja haittoja, koska hakemisella ei ole kiirettä.

Minulla taas on näppituntuma, että suurin osa kaksoiskansalaisuutta alunperin ajaneista ulkosuomalaisista oli kitkutellut Suomen kansalaisina ja nyt lain muututtua ovat hakeneet myös asuinmaansa kansalaisuutta - minä itse mukaan lukien. Minusta tulee huomenna perjantaina 13. päivä myös Australian kansalainen.


Juhlimaan valmistautuu
Jouni
Canberra

Jaaks

Onneksi olkoon Jouni :XXXX

Meikalaisella sama seremonia 16. Syyskuuta :D

riaapa

Onneksi olkoon Jouni ja Jaaks!



Sittenhän pääsette äänestämäänkin! :peukkuy :peukkuy

Riina.

p.s. Jaaks, mullakin on tuona päivänä juhlittavaa... tulee ikää lisää... :XXXX
Riina

Jaaks

Riina :D

Se aanestaminen onkin hyva asia.  On meinaan sormet syyhynnyt viimeiset 7 vuotta ollessani eduskunnassa toissa ja tietaen, etta ei voi itse mitenkaan vaikuttaa maan asioihin :(

Ajattelen sinua sitten silloin kun minusta tulee "Aussi Wog" ja otanpa parit :XXXX sinullekin :D

Terhi

Meidan "perheessa" (=poikaystava ja mina) on perati kolmen maan kansalaisia...

Ma sain pari kuukautta sitten australian kansalaisuuden yli 7 vuoden maassa asumisen jalkeen (yliopistomaksuissa saastamisen takia se tuli hankittua) ja samalla tietty oon myos suomen kansalainen. Poikaystava on syntynyt ja aina asunut Australiassa eli on siis australian kansalainen, mutta vanhemmat on Maltalta, joten Euroopassa matkustamisen helpottamiseksi (ja nykyaan myos EU kansalaisuuden saamiseksi) tuli hankittua myos Maltan passi jokunen vuosi sitten...

riaapa

Lainaa lainaus aikaisemmasta uutisartikkelista

Neuvontapäällikkö Hanne Lehtonen arvelee, että monet harkitsevat vielä kaksoiskansalaisuuden etuja ja haittoja, koska hakemisella ei ole kiirettä.

 

Voiko joku kertoa minulle mitä "haittoja" kaksoiskansalaisuudesta voi olla? Olen vissiin sen verran mielikuvitukseton ettei tullut äkkisiltään ainuttakaan haittaa mieleen... :??

Riina.
Riina

Jaaks

Riina :D

Eipa siita varmaan muita haittoja ole paitsi tietyille ihmisille ei sovi se, etta "isoveli" valvoo liiaksi kun on kaikki henkilotiedot useamman maan rekistereissa :??

Jaaks

Terhi :D

Meilla on kanssa lapset kolmen maan kansalaisia eli tietysti Suomen, Australian ja Uuden Seelannin (aitinsa kautta).

On hyva perinto jattaa lapsilleen ja antaa mahdollisuudet asettua vahan muuallekin kuin vain omaan syntymamaahansa :D

johnnie

Juu ei ole haittaa :XXXX

Paitsi jos on kaksoiskansalainen, Suomen armeijan kaynyt  ja taalla Australian Army Reservissa...niin rupiaa polivia heikottaan... mihinkohan pain sita joutuis sotiin......vaikkei ei ne varmaan tammosta yli kolme kymmenta vuotiaista mihinkaan etummaiseen vartiomonttuun laita  ...???:XXXX

ttuhkane

Olen myös Australian ja Suomen kansalainen. Minua askarruttaakin äänestäminen. Australiassa se on mielestäni pakollista, mutta en ole kertaakaan äänestänyt! Olisiko minulla Suomessa asuvana edes mahdollisuutta äänestää Australian vaaleissa ja jos olisi, niin missä ja miten?
TT

jounij

LainaaAlkuperäinen postittaja riaapa
Voiko joku kertoa minulle mitä "haittoja" kaksoiskansalaisuudesta voi olla? Olen vissiin sen verran mielikuvitukseton ettei tullut äkkisiltään ainuttakaan haittaa mieleen... :??

On haittaa! Suomen nykyisen lainsäädännön mukaan Suomen kansalaisten   eläketuloja voidaan tietyissä tapauksissa verottaa ankarammin kuin ei-Suomen kansalaisten. Epäkohtaa on ehdotettu parannettavan, ja eiköhän jotain saadakin aikaiseksi siihen mennessä, kun suurimmalle osalle tämän foorumin vierailijoista asia on ajankohtainen (montaa lukijaa se ei taida koskettaa ensinkään).

Käsittääkseni Australian kansalaisten äänestyspakko ei ole voimassa, jos sattuu asumaan tai muuten vain olemaan ulkomailla äänestyksen ajankohtana (force majoure). Sitä en tiedä, olisiko sitten edes mahdollista äänestää ulkomailta käsin esimerkiksi suurlähetystöissä. Suomessa ei kuitenkaan ole Australian suurlähestystöä.


Myös äänestää haluava (muttei silti äänestyspakkoa kannattava)
Jouni
Canberra

chilifinn

Mietiskelin tässä eläke-ja muita asioita ja tsekkailin vanhoja keskusteluja. Päädyin laittamaan kysymykseni tämän kaksoiskansalaisuusotsikon alle.
Osaatteko valistaa, että miten Suomessa kertynyt eläke (osa julkiselta puolelta, osa yrittäjäeläkkeenä) maksetaan ja verotetaan jos asuu vanhana Australiassa? Kaipa ne kuitenkin maksetaan? Verotetaanko Australian prosentin vaiko Suomen mukaan? Jos osa elämäntyöstä on tehty Suomessa ja osa Australiassa niin tuleeko sitten aikanaan eläke monesta eri paikasta, riippumatta siitä missä eläkepäiviään viettää?
Täällä kirjoittelevista kukaan ei taida vielä olla eläkkeellä, mutta monella on työuraa Suomesta ja Australiasta kertyneenä. Oletteko laskeneet miten teidän eläkkeenne kertyy?

Toinen asia mistä kaipaisin tietoa on, että jos muuttaa Suomesta Australiaan ja sitten esim joidenkin vuosien kuluttua takaisin Suomeen, niin miten kauan menee että on Suomen sosiaaliturvan piirissä taas? Siirtyykö Suomen kansalainen sosiaaliturvan piiriin heti kun on muuttanut takaisin "pysyvästi" ja Aussi puoliso vasta asuttuaan Suomessa taas 2 vuotta?? Kannattaisiko Aussimiehen hakea Suomen kansalaisuutta vai kutsuvatko silloin armeijan harmaat?  Tosin kansalaisuuden saadakseen olisi asuttava täällä yhtäjaksoisesti 6 vuotta...
Täytynee selvitellä näitä asioita, utelias ja tiedonjanoinen kun olen, mutta jos joku osaa vastailla suoralta kädeltä niin aina parempi.
:god:

Jouko

Huomioita omasta Suomeen paluusta aussipassi takataskussa,

Asuin muutama vuosi sitten "paluumuuttajana" Suomessa Aussipasilla ja kyllä ainakin minun tapauksessa kaikki toimi viranomaisten taholta erinomaisesti. Olin heti sosiaaliturvan piirissä, tosin jouduin hakemaan työluvan joka maksoi noin 500 markkaa (jos oikein muistan).

Tuon työluvan kohdalla oli vekkuli juttu siinä mielessä että, lupa oli kalliimpi entiselle suomenkansalaiselle kuin maan tulleelle ulkomaalaiselle.

Ainakaan tältä seisomalta ei mieleen tule muita kuin, Radiolinja joka katsoin aussi-passia hiukkasen kieroon ja ei alkuun halunnut antaa matkapuhelin liittymään vaikka olin vakituisessa työssä. Muuten elämä oli ihan normaalia.

Kutsunnoista;
Puolustusvoimien sivuilla sanotaan näin; ? Kutsunnat pidetään maan kaikissa sotilaslääneissä vuosittain syys-marraskuussa. Ne koskevat miespuolisia Suomen kansalaisia, jotka sinä vuonna täyttävät 18 vuotta, lukuunottamatta vapaaehtoisina palvelukseen hyväksyttyjä.? Eli todennäköisesti ei mutta tietysti asia kannattaa selvittää, jos ei halua suorittaa suomessa kansalaisvelvollisuuteen kuuluvaa asepalvelusta.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

jounij

Jos vaikka joutuisikin Suomen kansalaisuuden otettuaan maanpuolustusvelvolliseksi, niin ulkomaalaista syntyperää oleville kyllä myönnetään käsittääksi helposti vapautus rauhanajan palveluksesta. Ja tuskinpa ne sotarintamallekaan laittaisivat. Anomuksen tosin voi joutua laittamaan sisään iästä riippuen.

Älkää muuten sekoittako keskenään (kansan)eläkettä ja erilaisia työ- ja yrittäjäeläkkeitä. Australiassa ansaitun työeläkkeen saa kyllä Suomeenkin ja päinvastoin.  On melko varmaa, ettei (kansan)eläkeläiseksi enää nykyään pääse kummassakaan maassa, jos on työikäisenä tehnyt kohtuullisen määrän hommia ja ansainnut työeläkettä (jota Ossilassa kutsutaan superannuationiksi).


Selventää
Jouni
Canberra

chilifinn

Kiitos teille vastauksistanne.
Soitin myös Suomi-seuraan, missä tuli vahvistusta teidän jo antamiinne tietoihin. Suomen sosiaaliturvaan liittyvissä kysymyksissä neuvoivat kääntymään Kelan puoleen ja armeija- kysymyksissä kysymään neuvoa pääesikunnasta.
Enpä nyt ala noihin soittelemaan kun ei asia ole ajankohtainen ennen kuin vuonna X jos silloinkaan. Joka tapauksessa myöhemminkin puoliso on sosiaaliturvan piirissä nopeasti jos hänellä on vakituinen työ täällä. Enpä usko että hän suomen kansalaisuudesta on erityisen kiinnostunut, ellei siitä sitten ole jotakin oleellista hyötyä paperisodan helpottamisessa näiden maiden välillä muuttaessa.
Varmaankin liityn Suomi-seuraan sitten kun muutto Australiaan lähestyy. Sorry että vaivasin teitä kysymyksilläni jo nyt, mutta silloin tällöin tulee mietittyä tällaisia käytännön asioita pitkällekin eteenpäin.

Jouko, miten teidän perhe viihtyi Suomessa kun muutitte tänne välillä? Oliko koko ajan ikävä takaisin Brisbaneen vai koitteko positiivisena kokemuksena asua välillä Suomessa? Kuinka rankkaa oli muuttaminen edes takas?

Jouko

Me viihdyimme suomessa todella hyvin, ja koimme tuon ajan erittäin positiivisena. Muutto takaisin suomeen oli melko helppo, mutta silti pitää todeta että ehkä tänne päähän muuttaminen on vieläkin helpompaa.

Palasimme suomeen tammikuussa ja tuolloin oli normaaleja pikku-pakkasia. Lapsille luonnon ja vuoden aikojen erilaisuus oli uutta ja ihmeellistä. Nuorimmainen joka syntyi ausseissa, ei uskaltanut ulos pariin viikkoon tammikuun pakkasten aikana. Vaatteiden päälle pukeminen oli myös todella vaikeata shortseihin ja t-paitaan tottuneelle pikkumiehelle. Taistelu alkoi jo lentokentällä jossa koetimme ?hymyssä suin? pukea vastaan potkivaa ja kirkuvaa nuorta miestä umpihaalariin koska ulkona oli 15 astetta pakkasta. Samoin ulko-ovet tahtoivat jäädä lapsilta auki vanhasta tottumuksesta vaikka ulkona oli parikymmentä astetta pakkasta.

Tytär aloitti kuukauden päästä koulun Tikkurilan kansainvälisessä koulussa. Kouluun sopeutumisessa ei ollut mitään isompia vaikeuksia. Olivathan lähes kaikki koulun oppilaat ex-ulkosuomalaisten lapsia. Olen kuullut että koululla on nyttemmin paremmat toimitilat tuolloin koulu toimi vanhassa liikekiinteistössä. Kansainvälisen koulun opetus-systeemi poikkesi ainakin omasta mielestä hiukan tavallisesta suomalaisesta koulusta. Uutta ja ihmeellistä oli myös kouluruoka joka oli välillä ihan hyvääkin. Koulun kouluruokailu ei ollut järjestetty kovin hyvin koska koululla ei ollut omaa keittiötä vaan ruoka tuotiin Vantaan kunnan keittiöstä tai jostain vastaavasta.

Muistan että itsekin koimme vuodenaikojen vaihtelut pitkästä aikaa jännittävänä ja odotimme niitä aina innolla. Oli jo taas päässyt unohtumaan miten talvi-kevät-kesä-syksy tarjosivat mukavia kiinnekohtia elämään joita ainaisen kesän keskellä ei niin huomaa. Samoin ensimmäinen vuosi meni mukavasti vanhoja ystäviä tapaillen.

Vaikka olimme asuneet suurimman osan elämästämme suomessa niin silti yhteiskuntaan sopeutuminen vaati pientä säätelyä (totuttelua).

Mielestäni se miten viihtyy maassa on pitkälti kiinni omasta asennoitumisesta. Valitettavasti aina löytyy henkilöitä joka vaeltavat ympäriinsä nenä nyrpyssä aivan kuin sen alle olisi liimattu pala pavosen-heskaa ja löytävät kaikesta vain ne negatiiviset puolet (ja muistavat ne vielä vuosien takaa). Jokaisessa maassa on ne hyvät puolet ja ne pitää vain yrittää löytää ja koettaa nauttia niistä niin hyvin kuin mahdollista. Oho nyt tais mopo karta käsistä. (Yksi niistä uusista värikkäistä suomenkielen ilmaisuista joita opin tuolla reisulla)

Näin jälkeen päin ajatellen mullahan olisi pitänyt olla melko negatiiviset näkemykset suomesta, sillä työskentelin maahanmuuttajien ja pitkäaikaistyöttömien parissa.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

iluvatar

Hei, tuli tässä vähän aikaa puhetta tästä kaksoiskansalaisuudesta kavereiden kesken ja rupesin miettimään voisinko minä saada Australian kansalaisuuden kun äidillä on se, mutta hän on asunut Suomessa jo lähes kahdenkymmenen vuoden ajan. Itselläni olisi toiveena, jos tuon kaksoikansalaisuuden voisi saada äidistä hyötymällä niin olisi paljon helpompaa lähteä Australiaan ilman erillisiä työviisumeita. Kuitenkin itsellä on aina pikkutytöstä asti ollut unelmana lähteä kyseiseen maahan ja jäädä sinne. Mutta mistä saisi tietoa tästä Aussi-passista ja onko jotain vaatimuksia esim. kielen tai maassa oleskelun suhteen ennen myöntämistä.. Kauheasti en ole Australiassa aikaa viettänyt jos ollenkaan. Mutta kovaa vauhtia olen sinne matkalla.

eevis

iluvatar :D

taalta loytyisi tietoa kansalaisuuden hakemisesta syntyperan perusteella:
http://www.australian-embassy.de/visa/visas/citizenship/index.html
Toivottavasti olet alle 25v! :sormetr
Dees - We will bloody bounce back!!!


iluvatar

juu oon. :) Kiitos linkistä, paljon apua probleemaan.

iluvatar

Niin tosiaan tosta linkistä ja linkeistä mitä siitä löyty, löyty paljon hyvää tietoa, ja ilmeisesti mun on ihan oikeesti mahdollista saada se kaksoiskansalaisuus (hyppii ilosta). Mut mä nyt vaan kyselisin jotain juttuja mitä en löytäny tuolta vastaukseks.. Siis jos mä täytän kaikkia lomakkeita ja hankin papereita niin lähetänkö mä ne sinne Berliinin lähetystöön vai mitä mun pitää niillä tehä..? Oon aika uus näitten juttujen kaa. Ja mikä toi seremonia systeemi on? Pitäiskö munkin sit osallistua sellaseen, jos saisin rekisteröidyttyä?

Jaaks

iluvatar,


LainaaLodging your application

You should lodge your application, documentation and application fee at your nearest departmental office in Australia or at the nearest Australian Mission if you are outside Australia

http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/118.pdf

eevis

iluvatar :D

Etkohan kansalaisuusseremoniaan "joudu" jos aussikansalaisuuden otat. Mutta no worries, ei ole omakohtaista kokemusta, mutta ei vaikuta kauhean pelottavalta tilaisuudelta: http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=1305 Et varmaan kuitenkaan joudu yksinlauluna esittamaan "Australia fair"... :D Kaverini oli omassa seremoniassaan vakavana kasi pystyssa vannomassa, kaikki oli hiljaa ja totisia, ja yhtakkia hanen pieni tyttarensa huutaa tayteen aaneen: "High five!!!" :hahhaa :hahhaa ...ja kaikki tais reveta...etta ei ehka kuitenkaan ihan kuolemanvakavaa, vaikka arvokas tilaisuus onkin tietty. Good luck!
Dees - We will bloody bounce back!!!


riaapa

LainaaAlkuperäinen postittaja eevis
... ja yhtakkia hanen pieni tyttarensa huutaa tayteen aaneen: "High five!!!" :hahhaa :hahhaa

:hahhaa :hahhaa Nauran täällä maha kippurassa... :hahhaa :hahhaa
Riina

iluvatar

Ja onko mun nearest Australian mission Berliinissa? Mut lähetänkö mä tosiaan postissa mun äitin passin.. Kuulostaa pelottavalta.

Niin en mä sitä pelkäis sitä seremoniaa, mut mä en vaan pääse ehkä ihan välittömästi ausseihin.. Tai sitten mä haen tota kansallisuutta myöhemmin. Mut hyötyy siitä ainaki siinä vaiheessa on ku lähtee opiskelemaan sinne. Käsittääkseni ois halvempaa mulle sillon? Mut voisko sen seremonianki suorittaa Berliinissä? Kivalta se seremonia kuiteski kuulostaa :D

eevis

iluvatar :D

Juu lahin on Suomesta kasin tuo Berliini. Ja passit kannattaa lahettaa kirjattuna kirjeena tai kuriirilla, luulisin niiden lahetystossa suosittavankin sita, ja ainakin oman mielenrauhan vuoksi. Eli eipa hataa, pitaisi toimia kuin elokuvissa. Ja opiskelemaan lahtiessa tosiaan tulee paljon halvemmaksi, jos on kansalainen, vaikka eipa se kuulemma halpaa silloinkaan ole! :)
En osaa tuosta seremoniasta sanoa, voiko sita pitaa muuallakin kuin Ausseissa, mutta kysy Berliinista vaikka sahkopostilla, he osaavat varmasti auttaa. Ja virallisemmin :) kuvausta seremoniasta  http://www.citizenship.gov.au/ceremonies.htm mutta ehka tahan jo tormasitkin! :XXXX
Dees - We will bloody bounce back!!!


Jaaks

iluvatar,


Lainaaoriginally by iluvatar

Niin en mä sitä pelkäis sitä seremoniaa, mut mä en vaan pääse ehkä ihan välittömästi ausseihin.. Tai sitten mä haen tota kansallisuutta myöhemmin.

Nyt taitaa menna asiat hieman sekaisin.

Sina et hae tai ano Australian kansalaisuutta, vaan rekisteroidyt kansalaiseksi Australian kansalaisen jalkelaisena.
Sinun ei myoskaan tarvitse menna mihinkaan seremoniaan vannomaan valoja ja uskollisuutta Australialle.  

Senkun reksiteroidyt vaan mahdollisimman pian.  Sinulle ei tulla sanomaan mitaan aikaa koska joudut tulemaan tanne.  Saat Australian kansalaisuuden ja sen jalkeen voit matkustella tanne ja pois aivan oman mielesi mukaan.  Sinun taytyy toki hankkia Australian passi.


LainaaAustralian Citizenship can be acquired in three ways - by birth, by descent or by grant.

- Citizenship by descent may be required by a person born outside Australia who is the natural child of an Australian citizen parent.

A person becomes a citizen on the date they are registered as a citizen by the Department of Immigration and Multicultural and Indigenous Affairs.


Lainaaoriginally by iluvatar

Mut lähetänkö mä tosiaan postissa mun äitin passin.. Kuulostaa pelottavalta.

Sinun pitaa lahettaa joku naista kolmesta - ei kaikkia: Your valid Australian passport, birth certificate or certificate of Australian citizenship;

iluvatar

Ai no sit se on paljon helpompaa jos mun ei tartte miettii sitä seremoniaa.. Ku ei vielä tiedä et millon sinne Ausseihin pääsee. Mut tulossa oon, hitaasta ja varmasti :D Mä oon päättäny sen jo alle kouluikäsenä et isona mä muutan Australiaan eikä se siitä oo mihinkään muuttunu se haave. Mut iso kiitos avusta, selkeytitte asioita, mä ruven sit hommaamaan tota kansallisuutta.. Oi vähänkö on ilosta, musta tulee aussi!

Jaaks

iluvatar :D


Lainaa...mä ruven sit hommaamaan tota kansallisuutta.. Oi vähänkö on ilosta, musta tulee aussi!

Sinahan olet jo ollut "Aussi" syntymastasi lahtien kiitos aitisi kansalaisuuden.

Sinun ei tarvitse nyt muutakuin reksiteroida se ennenkuin taytat 25.

Lahetat vaan form 118 heti Berliiniin (maksaa vain AU$110.00):
http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/118.pdf

Heidi

Nopeasti ja helposti kavi tuon kansalaisuuden hakeminen: joskus syys-lokakuussa taytin hakemuksen netissa, haastattelussa kavin taalla meidan paikallisessa postitoimistossa (ei siis tarvinnut Melbourneen saakka matkustaa sita varten) ja eilen tuli postissa kirje josssa sanottiin, etta onneksi olkoon uudelle kansalaiselle. Kansalaisuushan ei siis astu voimaan ennen kuin on ollut siella seremoniassa, mika mun kohdallani tapahtunee sitten tammikuussa Australia Day'na. Kuulema siita ilmoitetaan viela erikseen kirjeella, mutta haastattelussa sanottiin, etta viimeistaan silloin joka tapauksessa. Seremoniaa vartenkaan ei ilmeisesti tarvitse kauaksi matkustaa, silla sellaisia jarjestetaan tarpeen tullen taalla meidan pienella kylallakin! Kai tama sitten oli sellainen luonnollinen askel reilun kahdeksan aussivuoden jalkeen...

Ai niin, voin muuten kuvitella meidan neidin tekevan tuon saman Eeviksen mainitseman "high five" tempun valaa vannottaessa, mutta sehan vain keventaa tunnelmaa... :D