Avioliittoon australialaisen kanssa

Aloittaja nooruli, helmikuu 12, 2010, 16:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

nooruli

Terve taas kaikki,

Nyt sitten täällä ollaan australiassa, ja takas suomeen ei oo mulla kyllä menemistä. Nyt oon täällä WH viisumilla ja tässä poikaystävän kanssa pohditaan mulle pysyvän viisumin saantia. Ruvettiinkin ihan tosissaan miettimään avioliittoa, mutta aattelin vaan kysäistä täällä teiltä kaikilta ihanilta jotka aina osaatte kaikkeen vastata että onko se ongelma mennä australiassa naimisiin australialaisen kanssa, ja minkäköhän laisia todistuksia siihen vaaditaan? onko kukaan käynyt tätä läpi, ja sitten siitä edennyt viisumin hakuun. Ymmärtääkseni sen ei pitäisi olla mikään ongelma vaikka en ole maan kansalainen enkä edes permanent resident, että voin mennä täällä naimisiin australialaisen kanssa? Mutta jos jollain on tästä enemmän kokemusta niin ilmotelkaa :)

Kiitos taas kauheesti kaikille, ja nyt vihdoin voi sanoa aurinkoisin terveisin  :XXXX

Noora  :pepsodent

Kottarainen

Et varsinaisesti kysynyt tätä, mutta sanon kuitenkin ettei teidän tarvitse mennä naimisiin viisumia varten. Australia pitää avoliittoja ihan yhtä pätevänä viisumiasioissa.

abc

Avioliitto on aina vakava asia.En kehoittaisi menemään suin päin naimisiin vain viisumin tähden vaan pitää miettiä myös avioliiton velvoitetta.Voi olla että puolisosi ei enää esim.vuoden päästä olisikaan se"oikea"ja asiat alkaa menemään huonosti vain viisumin tähden.Kaikillahan vaikeuksia on myös avioliitto elämässä,mutta tulisi punnita kumpi on parempi vaihtoehto,elää onnellisena sen oikean kanssa vai onnettomana viisumin tähden.
Totta kai toivon teille menestystä ja yhdyn kottaraisen mielipiteeseen.

Wilmina

Voisin veikata että käytänteet riippuu taas vähän osavaltiosta mutta NSWin kohdalla täältä löytyy ihan faktatietoa ja marriage celebantit tietää aika hyvin ton prosessin mun kokemuksen mukaan - tai sitte meille sattu vaan tosi hyvä sellanen: http://www.bdm.nsw.gov.au/marriages/marriages.htm Multa ei oikeesti NSWssä vaadittu kuin passi, sillä eri maista tulevina sen katsottiin riittävän esteettömyystodistukseen. Ja sit ne kysy että oletko jo naimisissa ja tiedäthän että mikäli olet tämä avioliitto ei ole lainvoimainen ;)

Mutta Suomen maistraatti kyllä sanoi että mulla on oltava esteettömyystodistus esittää apostilleleimalla varustettuna Australiassa, täällä kun se oisi vaadittu. Ja vaikka siinä vaiheessa sen hankkimisessa (aika rumba juosta noissa virastoissa joissa kaikissa on surkeet aukio-oloajat) ei ollu hyötyä mutta kun siellä on menny naimisiin niin tietohan ei automaattisesti rekisteröidy Suomeen ja kun sitten Suomeen haluttiin tuo myös rekisteröidä (oltiin palaamassa tänne ja hakemassa miehelle samalla oleskelu- ja työlupaa) jo Sydneyissä niin konsulaatin kautta, niin sitten sekin tarvittiin.

Periaatteessa kaiken rekisteröimisen ja lain voimaan astumiseen sekä Ausseissa että Suomessa oisi helposti voinut mennä 2kk mutta kun ei tietty oltu tätä tajuttu ja lähdössä 4kk mittaiselle reissulle niin kaikki Aussiosapuolet kyllä joustivat ja tekivät kaiken niin nopeaan kuin mahdollista - vain Suomen konsulaatti pysyi jäykästi rutiineissaan mutta oli se vastaanottoo sielläkin mukavaa  :D - joten saatiin kuukaudessa kaikki lakiasiat kuntoon.   

Sinänsä viisumin hakemin avioliiton pohjalla on etenkin Suomeen päin huomattavasti helpompaa kuin avoliiton - muistaakseni myös ausseihin mutta siitä on jo niin pitkä aika kun niitä kattelin etten kyllä muista enää. Tosin tämän ei tietty soisi olla syy naimisiin menoon ;)

Vaikka itse olen iloinen että pystyttiin muilla keinoin asumaan yhdessä monta vuotta toisiimme tutustuen ja mentiin lähinnä naimisiin kun pysytään kuitenkin yhessä (ja mä halusin rantahäät  ;)) ja sitten hyödynnettiin sen suoma helppous noissa lupahakemuksissa (viranomaisten suosituksesta!), niin toisaalta ymmärrän myös muut kannat. Olen näin tutustunut niin moneen eritaustaiseen pariskuntaan ja joskus he ovat tilanteessa, jossa normaalisti eivät menisi naimisiin mutta toisaalta ilman sitä eivät saisi edes mahdollisuutta tutustua toisiinsa paremmin. Näissä tarinoissa on joskus käynyt hyvin, joskus ne ovat päättyneet eroon. Ovathan sekä avo- että avioero mahdollisia... Kumpaakaan ei varmasti kukaan toivo. Valinta on tehty tietoisesti, joten en minä ainakaan pysty heitä tuomitsemaan siitä, että ovat haluneet mahdollisuuden selvittää minne tie vie. Mutta siihen kyllä yhdyn, että mikäli suhteen pohjalta hakee viisumia kannattaa kyllä selvittää etukäteen, mitkä ovat omat oikeudet ja missä ajassa mikäli suhde päättyy. Ja jos ei vielä oikeesti koe avioliitto tunnu oikealta vaihtoehdolta, niin kannattaahan se de facto -mahdollisuus selvittää!



nooruli

Tere,

Hei kiitos teille kaikille vastauksista, tiedot auttoi huimasti, kun ei ole ollut nyt henk kohtasesti kauheesti aikaa olla koneella ja selvitellä asioita. Me ollaan jo siis asuttu yhdessä jo aika mukava tovi ja tunnettu toisemme jo pitkään, joten emme ole menossa naimisiin pelkästään viisumin takia, tai no olemme kummatkin ihmisiä jotka kokee että naimisiin meno ei sinällään mää :pepsodenttä mitään suhteesta, se on enemmän mun mielestä se kuinka tuntee toista kohtaan ja kuinka sitoutunu on toiseen, joten mulle sinällään naimisiin menolla ei ole merkitystä, mutta kun haluamme olla yhdessä ja kaikki tuntuu hyvältä, vaikka ei se aina ole ruusuilla tanssimista  :) you know, niin jos meille helpoin tapa on mennä naimisiin jotta saamme olla yhdessä ja jatkaa yhteiseloa, niin sen olemme valmiit tekemään. olen samaa mieltä wilminan kanssa että emme voi koskaan tuomita ihmisiä tekojen puolesta, kaikki me tehdään omat valinnat ja joskus huonommalla menestyksellä kuin toisin, mutta itse e on tehtävä ja aina niistä jotain opitaan.

Mutta hei kiitos vielä kerran kaikille vastauksista.
Nyt vielä hieman nappaamaan aurikoa vapaapäivänä ennen pientä kokkailua.

cheers   :XXXX :pepsodent

Milka

Onneksi olkoon naimisiin menon johdosta!

En ymmarra lausettasi etta teille helpoin tapa olla yhdessa on menna naimisiin, jos siis tarkoitat talla puhtaasti viisumin saanita, silla kasittaakseni avioliitosta ei ole mitaan etua spouce-viisumia hakiessa vaan avoliitto rinnastetaan taysin avioliittoon tata viisumia haettaessa.

Jos olen vaarassa ja tallainen avioliitooa suosiva pykala todellakin loytyy jostain immin viisumi viidakosta, niin laittaisitko linkin tanne. Se saattaisi helpottaa muita samassa tilanteessa olevia.

Onnea yhteiselle taipaleellenne!


Jaaks

Lainaus käyttäjältä: MilkaJos olen vaarassa ja tallainen avioliitooa suosiva pykala todellakin loytyy jostain immin viisumi viidakosta, niin laittaisitko linkin tanne. Se saattaisi helpottaa muita samassa tilanteessa olevia.

Et ole väärässä ollenkaan Milka.  Spouse viisumin saa Australiaan jopa samaa sukupuolta olevat, vaikka samaa sukupuolta olevat eivät edes voi mennä laillisesti naimisiin.

LainaaSame-sex marriages are currently not permitted under Australian federal law. Since 2004, the Marriage Act 1961 has defined marriage as "the union of a man and a woman". In addition, Australian law expressly declares that unions between same-sex couples entered into outside the country are not to be recognised as marriage in Australia.

In all states and territories, cohabiting same-sex couples are recognised as de facto couples, and have the same rights as cohabiting heterosexual couples under state law.

Kottarainen

Pieni tarkennus tähän - jos on ollut naimisissa alle 12kk, niin joutuu edelleen käymään samat paperisodat suhteen historiasta yms.

Ticia

Okei viela tarkennusta kaipaisin...

Jos on defacto viisumi niin 2 vuoden jalkeen saa permanent residencyn eiks je?
Onko sama jos menee naimisiin?

Lisaksi onko samat saannot defactolla ja marriage viisumilla esim. tyottomyyden suhteen?
Saanko hakea tyottomyystukea yms. jos olen naimisissa vs. de facto viisumilla.

ja mita hittoa, tarviinko Suomesta esteettomyystodistuksen jos menen taalla Ausseissa naimisiin?
Vai pitaako taalla hakea jokin marriage licensen taalla?

Paula_Liina

Ticia, voin vastata ensimmaiseen kysymykseesi, eli jos on maassa temporary spouse viisumilla, niin ei ole valia onko naimisissa vaiko ei. Silloin kun me haettiin spousea ma kysyin etta saako Permanent Recidencyn nopeammin jos on naimisissa/menee naimisiin kahden vuoden sisalla niin vastaus oli etta ei ole mitaan merkitysta.

Toiseen kysymykseen en sitten tieda 100% varmuudella vastausta, mutta mun vahva kasitykseni on etta nuo tyottomyystuki yms centrelink payments eivat ole saatavilla temporary spouse viisumilla, oli sitten naimisissa tahi ei.

Ticia

Moi, kiitos P_L

Viela sellaista tietoa kaipaisin ja en mistaan loyda.
Eli oon nyt W&H viisumilla taalla Ausseissa ja se loppuu 22.8.2010

Olen menossa naimisiin elokuun alkupuolella ennen tuota paivamaaraa mun ihanan aussi miehen kanssa.
Riittaako etta laitan ne paperit avioliittotodistuksineen ja maksuineen immiin ennen mun W&H loppumista 22.8
vai pitaako mun lahtea maasta jos paatos ei ole tullut ennen sita?
Lisaksi ei kai se hakemuksen kasittely vie kauempaa kuin kuukauden koska halutaan tietty lahtea haamatkalle ja immin sivuilla lukee:
When you apply: In Australia
When the visa is granted: For the temporary visa (subclass 820) you must be in Australia.  For the permanent visa (subclass 801) you can be in or outside Australia.

Ja mua koskee toi ensimmainen vaihtoehto koska ei olla asuttu yhdessa kuin vuosi 22.8.2009 lahtien (tunnettu ollaan kylla jo 8 vuotta).

Kottarainen

Sun viisumi vaihtuu automaattisesti bridging viisumiksi kun W&H loppuu, jos olet laittanut hakemuksen sisään uutta viisumia varten. Bridging-viisumissa on pääsääntöisesti samat ehdot kuin sun nykyisessä viisumissa.

Käsittelyajoista - siinä voi helposti mennä yli kuukausi, tai jopa yli kolme kuukautta. Lueskele Spouse Visa threadia niin saat lisätietoa käsittelyajoista.

Ticia

Ok no mutta mites sitten kun halutaan tietty haamatkallekin lahtea,
niin olenko oikeessa etta en voi poistua maasta kasittelyaikana?

Jaaks

Tottakai voit kunhan ilmoitat maasta lähtemisestäsi ja poissaolo aikasi Immigration toimistoon.

Kysy heiltä miten tulee toimia ja kaikki järjestyy  8)

Paula_Liina

Kuten Jaaks mainitsi, soita Immiin jos meinaat olla kasittelyaikana ulkomailla. Mulla oli sama tilanne ja he otti paivat ylos milloin olen maasta pois. Lopulta sain kuitenkin viisumin ennenkuin ehdittiin lahtea reissuun.

Vinkkina, en tieda etta missa pain Australiaa olet, mutta jos esim Sydneyssa niin kannattaa varata etukateen aika Immin toimistosta hakemuksen jattamista varten. Mulle neuvottiin Immin puhelinpalvelusta etta varaamalla ajan ja viemalla hakemuksen henkilokohtaisesti (puolison pitaa olla mukana!) voi kasittelyaika lyhentya huomattavasti. Silloin standardi kasittelyaika oli 6 kk, mutta kun mentiin henkilokohtaisesti paikan paalle niin kasittelija kavi hakemuksen lapi siina heti ja myonsi viisumin samantien. Kannattaa varata aika jo hyvissa ajoin, silloin ekat vapaat ajat oli vasta kuukauden paahan.

Kottarainen

Minä tein samoin Brisbanessa, viisumitapaamisen sai kolmen viikon päähän ja sillä ohitti kahdeksan (8!) kuukauden posti-hakemusjonon. Viisumin sain samantein.

Ticia

Kuinkas sitten kavikaan..
Soitin Immiin ja sanoma oli hyvin yksiselitteinen ja monimutkainen. PRKL

Kun haen partner-viisumia niin mun work&holiday muuttuu bridging viisumi A>ksi sen loputtua.
Talla A-tyypin viisumilla ei sitten saa matkustaa Australian ulkopuolelle!
Toki voin siten hakea bridging viisumi B>ta mutta se riippuu sitten siita paperien kasittelijasta taysin haluaako se myontaa sen vaiko ei.
(combelling reasons, eli kuolemantapaus tai perheenjasenen sairaus ulkomailla ovat yleisesti tallainen syy mutta riippuu taysin siita kasittelijasta).
Tieda sitten onko ko. kasittelija haiden vastainen vai ei.
Hienoa!
Sitten unohdin kysya viela sen etta kuinkakohan kauan sen bridging visan A vai B luokan tietaminen kestaa? Sen ilmeisesti saa aika pian (pitaahan se tietaa ennen kuin mun edellinen viisumi loppuu).

Myoskin erittain mukavaa on se ettemme voi suunitella haamatkaa ennen kuin tiedetaan saanko tuon bridging viisumi A>n vai B>n!!
Ja emme voi tyontaa hakemuksia sisaan ennen kuin ollaan naimisissa 7.8 ja kuitenkin ennen kuin mun work and holiday viisumi loppuu 22.8.

On kylla ihan syvalta ettei voi poistua maasta edes tietyiksi ilmoittamiksi paiviksi. Eli jos en saa viisumi B>ta niin homehdutaan taalla pahimmassa tapauksessa 6kk jonka jalkeen voidaan alkaa suunittelemaan haamatkaa. Jee!

Ainoa vaihtoehtomme olisi siis matkustaa maasta 8.8. ja palata ennen 22.8 ja tyontaa ne hakemukset sisaan. Saali vaan etta halusimme Japaniin syyskuussa emmeka elokuun lopussa (lisaksi viela kun mun vanhemmat on taalla Sydneyssa elokuun loppuun).
Myoskaan vaihtoehto ei ole seuraava: Jos en laittaisi hakemuksia sisaan heti haiden jalkeen vaan (poistuisin maasta 22.8 kun mun w&h visa loppuu ja tulisin takas NZ kautta esim.) ja mentais rauhassa syyskuussa Japaniin haamatkalle ja tulisin takas turisti-viisumilla niin kappas yllattaen siina turistiviisumissa on esto ettei voi edes hakea muuta viisumia! Jee!

Lisaksi olivat erittain epaystavallisia siella Immissa. Jotenkin ei yllattanyt.. Suomessakin kun soittaa Verotoimistoon saa yleensa palautetta etta katso sielta netista, mita sa tanne soitat?!

Ainiin ja Sydneyssa viisumia hakevat eivat voi varata aikoja vaan luukulle vaan jonottamaan tai postitse lahettamaan. aarrggghhhhh!

Onnea vaan kaikille muillekin asian kanssa painiville..
Kirjoittelen varmaan tanne sitten kun mun asia etenee

...wish me luck with the bridging visa B!!!