Australiaan työnantajan sponsoroimana - mites puolison viisumi?

Aloittaja tmustala, helmikuu 17, 2009, 00:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tmustala

Hei!

Minulla on sellainen tilanne, että haaveissani olisi päästä työnantajani sponssaamana töihin Australiaan. Työskentelen tällä hetkellä eräässä suuressa yhtiössä, jonka olen kuullut tarjoavan 4 vuoden viisumin Australiaan töihin meneville työntekijöille. Ongelma on siinä, että kuulin, että poikaystäväni ei saisikaan niin helposti viisumia kuin olin kuvitellut. Kuulin, että yhdessäolosta pitäisi olla useita todisteita, kuten mm. yhteinen tili, asunto, osoite, valokuvia yms. Mitä muuta?

Onko kenelläkään kokemusta vastaavanlaisesta tilanteesta? Olemme olleet yhdessä yli 6 vuotta ja asuneet virallisesti yhdessä pian 1,5 vuotta. Voisiko tuo riittää viisumin saamiseen hänelle?   

Kiitoksia paljon jo etukäteen!

RUU

T, avopuolison voi liittaa mukaan hakemukseen 'Dependant' hakijaksi, jolloin han saa viisumin sinun kanssa. Koska kyse mita ilmeisimmin on ns 457-viisumista, sinulla on rajoituksia (tarkeimpana: et saa vaihtaa tyopaikkaa) mutta puolisot yleensa saavat taydet tyooikeudet.

Avopuolison kelpoisuusehtoja voit selailla sivulta Secondary Applicant Eligibility. Hakuohjeiden kautta saat esiin Applicant Checklistin, jonka mukaan (dokumentissa Note H) hakemusta edeltavalta 6 kk:lta pitaa olla osoittaa yhteinen asumus: molempien nimissa olevia laskuja, yhteinen pankkitili, jne (jotka taalla ovat ihan tavanomaisia juttuja mutta Suomessa harva asia kirjoitetaan ja/tai postitetaan molempien nimissa).

Aika hyvin voi menna lapi, jos osoitatte yhteisasumuksen silla, etta molemmille on tullut tarkalleen samaan osoitteeseen postia vahintaan tuon 6 kk ajan. Samoin valokuvat yhteisista bileista, kopioita yhteisista matkalipuista, jne voivat auttaa.  Ulkopuolisten tahojen kirjoittamia todistuksia / lausuntojakin jotkut ovat tainneet kayttaa avoliiton todentamiseksi. Tuossa hommassa luovuudelle ei aseteta rajoja kunhan asia tulee esitetysta materiaalista yksiselitteisesti esiin (ja materiaalin voi laittaa mappiin).
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Neuvos

Juu kuten RUU tuossa yllä mainitsikin, noin se menee. Ei välttämättä ole yleistä, että on yhteinen tili tai laskut tulevat yhteisellä nimellä. Tämän vuoksi joutuu sitten "keksimään" erilaisia tapoja selvittääkseen suhteen olemassaolon.

Itse liittelin Messenger ja Skype keskusteluita aimo liudan monelta vuodelta, puhelu erittely, isännöintitoimistosta ote missä ilmeni että olemme Suomessa asuneet yhdessä x aikaa. Nämä siis sen vuoksi koska osan aikaa elelimme Suomessa eri kaupungeissa opiskeluista johtuen.
Valokuvat ja yhteisellä nimellä olevat kortit/kirjeet toimivat myös. Lienee ollut case officerilla hauskaa kun kattonu meidän kuvaa missä minä olen pukeutunut joulupukiksi ja parempi puolisko piruksi (kyseessä oli naamiaiset ei roolileikki).

Kuukausi sitten jouduin anomaan jatkoaikaa 457 viisumiin, niin edessä oli taas nuo samat rituaalit kuin ensimmäisellä kerralla. Eikä taaskaan löytynyt yhteisiä pankkitilejä tai vuokrasopimuksia yhteisellä nimellä. Mutta viisumin jatko myönnettiin, kun lätkin onlineen kaikki mahdolliset lipetit mitä mieleen tuli.

tmustala

Loistavaa, kiitoksia paljon avusta!! Tämä auttoi jo paljon :)

hardflip

Lainaus käyttäjältä: RUU - helmikuu 17, 2009, 07:55
T, avopuolison voi liittaa mukaan hakemukseen 'Dependant' hakijaksi, jolloin han saa viisumin sinun kanssa. Koska kyse mita ilmeisimmin on ns 457-viisumista, sinulla on rajoituksia (tarkeimpana: et saa vaihtaa tyopaikkaa) mutta puolisot yleensa saavat taydet tyooikeudet.

457 on tosiaan rajoituksia mutta se etta tulet maahan ja tyoskentelet 457 ei esta sinua vaihtamasta tyopaikkaa. Uusi tyonantajasi siirtyy sponsoriksi ja vanha 457 viisumia mitatoidaan. Talla hetkella Immin mukaan n. 50% hakemuksista menee lapi 4 viikossa jos olet Australiassa ja teet hakemuksen taalta. Muutoin sanoivat etta kannattaa varata n. 2kk. Tama koskee niin sponsoroivaa kuin sponsoroitua tyontekija kasittelyaikoja.

Puolisolla ei ole rajoituksia tyoskentelyn suhteen ja lapset saavat menna kouluun/tarhaan/jne. Myoskin matkustelu Australiasta ja takaisin ei ole rajoitettua.
Hit the body...head will follow
-Trevor Gillies