Paljonko tavaraa saa tuoda?

Aloittaja international, lokakuu 21, 2004, 20:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

international

Heips!

Ja kiitos kaikille lentolippujen hintoja käsittelevään ketjuun vastaamisesta! Olen nyt käyttänyt paljon aikaa lippujen hintojen vertailuun, mutta nyt tuli toinen kysymys mieleeni. Olen siis tulossa Ausseihin opiskelemaan puoleksi vuodeksi helmikuussa ja mietin, että saako matkatavaraa tuoda miten paljon haluaa vai onko jotain ylärajaa? Kuulin, että jos lennän Lontoon kautta, siellä saattaa joutua maksamaan liian painavista matkatavaroista.

Jaaks

International :D

Mitas jos kysyisit lentoyhtioilta :?

Ne matkatavara rajat vaihtelee firmoittain ja reiteittain, kuten olet taalta jo aikaisemmista kirjoituksista varmasti lukenutkin :D

JuPe

En muista tarkkaan kuinka suuren kilo maaran saa vieda lentokoneeseen mutta minulla oli kaksi suurta matkalaukkua ruumaan ja kasimatkatavaroihin yksi laukku, kaikki niin tayteen pakattuna kuin mahdollista. Tiedan etta yli painoa olisi tullut mutta Starairlines ei kasimatkatavaroita punnitse. Onneksi :D Eika ole minulla punninnut ikina ja kaytan aina heidan palveluitaan.
Olen kuullut etta toisilla lentoyhtiolla ovat tosi tarkkoja painon ja kasimatkatavaroiden suhteen ja ne ylimaaraiset kilot eivat ole sitten halpoja. Kaveri sai 300 euron lisa kustannuksen kasimatkatavaroista.
Riskilla voi ottaa lisaa kiloja mutta ala pista niita ruumaan ne punnitaan varmasti.

Todellakin kannattaa tarkistaa lentoyhtiolta kuinka paljon saat vieda

JuPe

riaapa

Riippuu tosiaan monesta asiasta tuo matkatavaroiden painorajoitus. Se mainitaan yleensä lentolipussasi. Yleisin rajoitus on 20 kiloa ruumaan ja 5 kiloa käsimatkatavaroihin, jos lennät economy-luokassa. Käsimatkatavaroita ei yleensä kuitenkaan punnita, vaan niiden täytyy olla mitoiltaan sopivat joko hattuhyllylle tai penkin alle. Mutta sen lisäksi asiaan vaikuttaa myös se kuinka täynnä kyseinen lento sattuu olemaan, millä tuulella lähtöselvitys-virkailija sattuu olemaan, hymyiletkö tarpeeksi kauniisti jne... Joskus auttaa myös se, että mainitsee että kyseessä on muutto, eikä pelkkä lomalento, niin saattaa saada enemmän sympatioita puolelleen.

Muutaman kerran olen onnistunut "huijaamaan" ilmaisia lisäkiloja siten että käsimatkatavarani ovat olleet maksimi-kokoiset (ns. carry-on suitcase) ja reilusti ylipainoiset, jonka lentoemännät kylläkin bongaavat siinä vaiheessa kun olet portilla, sillä he eivät voi päästää sellaista laukkua koneeseen, jos se on liian painava, koska hattuhyllyn painorajoitus tulee vastaan. Joten he voivat vielä portilta toimittaa laukun ruumaan, mutta siinä vaiheessa on aika vaikea enää mitään lisämaksua alkaa veloittaa... En takaa tälle metodille mitään onnistumis-astetta, koska jos lähtöselvitys-virkailija on terävällä tuulella, hän saattaa huomata isot käsimatkatavarat jo lähtöselvityksessä ja vaatia punnitsemaan ne...

Parin - viiden kilon ylipainosta ei yleensä tule lisämaksua, tulee vain matkalaukkuun se "heavy"-lätkä, joka takaa sen että matkatavaran käsittelijät ovat vihoissaan. Silloin ei kannata ainakaan pakata mitään särkyvää laukkuun... ;)

"rikollisille" poluille johdatellen,

Riina.
Riina