HÄTÄ VIISUMIN KANSSA!

Aloittaja kirppu, maaliskuu 08, 2006, 18:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kirppu

Tässä tulee tarina...ja hermot jo melkeen palaneet loppuun! :nuttu:Viisumia odotellessa kulunut aikaa jo ihan liian kauan ja pitäisi päästä nopeasti takaisin Australiaan. Nyt joudun hyytymään täällä lumisateessa ja odottelemaan...Lentoja jouduttu siirtämään jo neljä kertaa (tulee jo kalliiksi!).

Vastatkaapa viisaammat, että pääsenkö Australiaan yhden suunnan lipulla ja turistiviisumilla sisään (3kk tai 6kk)?? Vai pysäyttävätkö tullissa ja alkavat kyselemään...ja mitä voin silloin selittää!

En haluaisi ostaa meno-paluulippua, koska en usko että tulen tänne Suomeen kuitenkaan vuoden sisään takaisin, ja rahojahan en käyttämättömästä lipusta takaisin saa! Odottelen siis neljän vuoden visaa, jonka pitäisi olla valmis viimeistään kuukauden päästä, mutta lennot mulla olisi sinne jo ensi viikolla! Mieluummin odottaisin päätöstä siellä auringossa, kun täällä kylmässä lumisateessa.

                                Thanks!!!!!!

Jaaks

Kirppu,


LainaaOdottelen siis neljän vuoden visaa, jonka pitäisi olla valmis viimeistään kuukauden päästä,

Siis odotat neljan vuoden viisumia Australiaan ?

Yleensa jos anot jotain muuta viisumia, vaikka vain turisti sellaista, niin kaikki muiden aikaisemmin laittamiesi anomusten kasittely lopetetaan valittomasti ja joudut aloittamaan alusta.

Et sanonut tarkemmin mika se neljan vuoden viisumi on, mutta sinuna tiedustelisin Australian lahetystosta voitko saada sen viisumin taalla turistina ollessasi.  Yleensa turistiviisumia ei voi taalla ollessaan vaihtaa mihinkaan muuhun viisumiin.

kirppu

Eli haen neljän vuoden sponsorhip-visaa poikaystäväni kautta, joka jo on siellä Australiassa. Eli se partnership-versio mulle, jossa piti todistaa yhteiselo ja historia. Agentti sanoi, että voisin tulla turistivisalla maahan, mutta toisaalta hän lupasi jo 2 kuukautta sitten että visa olisi jo ollut valmis.... Aikaisemmin sain kanssa tiedon, ettei pystyisi tulemaan turistivisalla sinne, jos toinen visa käsittelyssä. Mutta ainakin tämä agentti sanoi, että pystyisi....ihmetteli, mitä teen vielä täällä....

jos siis sinne pääsee yhdensuuntaisella lipulla!

ps. Kyllä on muuten erikoinen maa, kun joka virastosta annetaan erilaista tietoa...jossain asioissa tämä Suomi on kyllä hyvä paikka elää...

Jaaks

Kirppu,


LainaaKyllä on muuten erikoinen maa, kun joka virastosta annetaan erilaista tietoa...
.
.
...mutta toisaalta hän lupasi jo 2 kuukautta sitten että visa olisi jo ollut valmis....

Agentti ei ole mikaan virasto eika edes Australian valtion edustaja vaan ihminen joka tekee tyota korvausta vastaan.
Jos vaikka et viisumiasi jostain syysta saisikaan, niin aivan turha odottaa silta agentilta yhtaan rahoja takaisin.

Agentti ei myoskaan pysty lupaamaan koska viisumit ovat valmiina eika hanella ole yhtaan mitaan vaikutusvaltaa sen hakemuksen hyvaksyntaan tai hyvaksynnan nopeuteen.

Ota nyt ihmeessa yhteys sinne Berliiniin ja kysy ihmisilta, jotka tietavat.

Leokatti

Minun korvaani kävi tuo neljän vuoden viisumi, kun kuulostaa siltä, että olet tulossa samalla viisumilla kuin minä aikoinani ja ainakin silloin se oli 2 vuoden väliaikainen viisumi, jonka jälkeen saat pysyvän viisumin (Permanent Resident) mikäli edelleen täytät viisumin ehdot. Yhtenä viisumin ehdoista oli, että piti olla Australian ulkopuolella kun se myönnettiin (koska hakemus aloitettiin Australian ulkopuolella).

Et sanonut, kuinka kauan olet viisumia jo odottanut. Minun kohdallani se kesti 5 kk, tosin silloin se käsiteltiin Tukholmassa. Vähän kiireinen olet noitten lentojen hommaamisessa ollut. Istu vaan rauhassa ja hoida homma kunnolla eka kerralla. Ei kannata ottaa riskiä että käsittely alkaa alusta.

Ja parempi alkaa jo nyt totutella siihen, että joka instanssi kertoo eri tiedon... hyvin tyypillistä täällä aussilassa :pepsodent.

Kuten Jaaks sanoi - soita ihmeessä Berliiniin ja kysy sieltä missä vaiheessa anomuksesi on.
Kati

If you can't be a good example -- then you'll just have to be a horrible warning.

meikalainen

Anteeksi mutta mikä 4 v. viisumi? Tulin itse tuolla partner viisumilla (viime heinäkuussa), haku prosessi kesti n 6vkoa(Berliinin kautta), kun oli kaikki paperit kunnossa ;) .Ja nyt siis on kahden vuoden väliaikainen viisumi. Sitten saa pysyvän.... Juu ota ihmeessä yhteys Berliiniin,missä paperisi :O

kirppu

Joo, laitoin nyt mailia sinne Berliiniin. Se vaan, että mun visaa käsitellään Ausseissa. Tämä agentti on erään ison firman oma agentti, hoitanut kuulemma kaikkien siellä töitä tekevien ulkomaalaisten viisumiasiat, ja siis se firma maksaa sen. Eli ei mun tarvii ainakaan maksaa siitä mitään. Mutta silti...piti olla täällä Suomessa max. 2kk, ja nyt tuli 4 täyteen. Viimeiset puuttuvat paperit menivät sisään n. kuukausi sitten ja kovin hän lupailee, että kohta visa tulee...

No, katsotaan saisikos sieltä Berliinistä jotain vastausta ja toivotaan parasta. Emmä täällä ainakaan viittä kuukautta jaksaisi enää odotella:(

kirppu

Niin, siis selventääkseni visaa. Suomalainen poikaystäväni sai 4-vuoden sponssin, johon mulle haetaan puolisovisaa (ei olla naimisissa). Käsittely Australiassa, samoin paperit, kuten myös poikaystäväni...ja minä täällä Suomessa odottelen. Tulin tänne Australiasta 4 kk sitten.

Jaaks

Kirppu,

No nyt menin minäkin hieman hämilleni tuosta sinun viisumistasi :o  Tiedätkö edes itse mitä viisumia sinulle on tämän agentin toimesta haettu ?
Siis sponsoroiko se poikaystäväsi firma sinua vai se poikaystävä ?
Firma tuskin pystyy mitään "partner viisumia" sponsoroimaan vaan sen tekee poikaystäväsi.
Jos firma sposoroi sinua "temporary viisumiin", niin silloin joissain tapauksissa voisit ollakin täällä turistina, mutta tuossa poikaystäväsi sponsoroimassa "partneri viisumi" tapauksessa et.
Jos nyt ymmärrän oikein, niin poikaystävälläsi on ilmeisesti 457  tai vastaava "long stay temporary" viisumi, joka on juuri maksimi neljä vuotta ja firma yrittää auttaa liittämään sinut siihen samaan viisumiin hänen partnerinaan ?

Tuskin se Berliini pystyy sinua auttamaankaan, jos paperit on laitettu sisälle Australiassa.  Tiedätkö mihinkä ne on lähetetty ? Niitä käsittelypaikkoja kun täällä on useampia.  Voi olla ihan mikä vaan suurista kaupungeista Perth, Adelaide, Hobart etc....

Kyseleppäs siltä firman käyttämältä agentilta hieman tarkempia lisätietoja ennenkuin ostelet yhtään lentolippua lisää.  Sinullehan sitä viisumia haetaan, joten sinulla on oikeus tietää kaiken siitä hakuprosessista minkä haluat.  Vaikka tuo sinun agenttisi onkin hoitanut "kaikki" sen firman ulkomaalaisten viisumiasiat, niin ei se suinkaan tarkoita, että jokainen hakemus jonka hän on tehnyt olisi mennyt läpi - hänhän laskuttaa tehdystä työstä eikä onnistuneista viisumihakemuksista. En halua maalata mitään "piruja seinille", mutta vaadi hyvä tyttö häneltä paljon enemmän tietoja kuin sinulla näköjään nyt on.

Kuten Leokattikin totesi "ei - ruusunpunaisten lasiensa" takaa, niin täällä saat ikävä kyllä erilaisia tietoja aina silloin tällöin eri instansseista ja juuri siksi menetkin kysymään suoraan siltä agentilta mihinkä voit ottaa yhteyttä viisumisi edistymisestä, äläkä usko jos hän sanoo ettei se kannata, koska silloin käsittely hidastuu.  Jos et saa häneltä haluamiasi tietoja, niin poikaystäväsi menee tarpeeksi korkean pomon puheille firmassa ja kysyy missä mennään.  Tämä agenttihan laskuttaa firmaa jokaisesta puhelinsoitosta, kirjeestä, faxista etc erikseen, joten hänen hyödykseensähän se on jos viisumi hieman kauemmin kestääkin ja vaatii hieman enemmän "töitä".

Good luck :peukkuy

kirppu

Jos nyt ymmärrän oikein, niin poikaystävälläsi on ilmeisesti 457 tai vastaava "long stay temporary" viisumi, joka on juuri maksimi neljä vuotta ja firma yrittää auttaa liittämään sinut siihen samaan viisumiin hänen partnerinaan ?

= Kyllä, juuri tämä viisumi....ja sitä käsitellään Sydneyssä...

RUU

Kirppu, todellakin - kuten aiemmat jo painottivatkin - kannattaa ehdottomasti selvittää mitä sivulle ollaan hakemassa ja kenen piikkiin: mikä viisumi, kuka sponsorina?

Dimia Booklet 11 (temporary visa) kertoo että jos työnantaja on australialainen, hakemus tehdään Australiassa tai webissä. Hakijan ei tarvitse olla Australiassa hakuhetkellä. Jos hakija oli Australiassa viisumia haettaessa, hänen on oltava maassa sen myöntöhetkellä. Vastaavasti ulkomailla olleiden on pysyttävä ulkomailla viisumin myöntämiseen asti.

Erikoista, jos sinulle ei haettu dependant-statusta poikaystäväsi viisumin yhteydessä. Beats me... :confuse

Lentolipuista: heti kun saat selville missä vaiheessa hakemus on, siirrät lentosi riittävän kauas tulevaisuuteen. Jos viisumi tulee aiemmin ja sinulla on hätä päästä äkkiä perille, kysele sitten olisiko paikkoja aiemmilla lennoilla...
Lippujen hinnoista kirjoittelinkin tuossa jo aiemmin (10.2) halpojen lentojen ketjuun. http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=2777.
Yksisuuntainen lippu meille olisi ollut >10000 e, nyt 45 pv meno-paluu FRA - SIN - BNE = 31xx e. Kannattaa siis hetki harkita sitä meno-paluuta vaikka olisikin aikomus jäädä. Sitä paitsi, on se maitojuna jo valmiina, jos jotain yllättävää tapahtuu... (projekti- ja bisnesmaailmassahan tuota kutsutaan yksinkertaisesti riskienhallinnaksi) :sormetr
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Jaaks

Kirppu,

Jos luet Booklet 11, Sponsoring temporary overseas employees to Australia
jonka RUU jo mainitsikin, niin ymmärrät ehkä hieman enemmän.

Toden näköisesti työnantaja yrittää juuri saada sinut osaksi poikaystäväsi viisumia.  Se ei ole kuitenkaan yhtä helppoa näin jälkikäteen kuin olisi ollut "partnerina" osana alkuperäistä poikaystäväsi viisumi hakemusta.
Poikaystäväsi työnantajahan joutuu takaamaan myöskin sinulle aivan saman turvan ja edut kuin hänellekin.  Lue varsinkin "sponsorship undertakings" sivulta 12, joka on melkoinen vaatimus ihan keneltä tahansa.

Kuitenkin edelleen sanon, että kysy siltä agentilta missä ja miksi asia viipyvät - siitä hänelle maksetaan ja onneksi ei ole sinun taskusta.

ammai

Heippa!
Vihdoinkin! Lennot käyty tänään varmaamassa ja 29.8. minäkin suunnistan sinne kengurujen maahan! Jihaa! Tulen toimimaan siellä au pairina. Perheen löysin netti sivuilta aupair-world.net
Australialainen perhe sanoi että Working Holiday viisumin saaminen netin kautta kestää 48tuntia. Kuitenkin tätä topikkia lukiessani pelästyin että saahan tuon WH viisumin niin nopeasti jos muiden viisumien saanti kestää useita kuukausia... Olin aikasemmin saanut käsityksen että WH viisumilla ei saisi tehdä au pair hommia mutta aussi perheeni soitti australian hallitukseen ja kysyi asiasta. Siellä oltiin sanottu että se on oikea viisumi mutta samalla työnantajalla saa olla korkeintaan 6kk. Niinpä olen ensin töissä sille perheelle, jonka jälkeen olen 6kk töissä heidän omalle firmalleen. Meneehän toi viisumi homma nyt oikein? Itse vaikka kuinka selailisin, en saa niistä australian hallituksen sivujen viisumi osiosta oikein mitään selvää... Jos tiedätte asiasta jotain niin oon kiitollinen jos kerrotte :)! Niin ja ketä täältä on Sydneystä? Vois olla kiva nähdä joitain suomalaisiaki sen vuoden aikana ettei suomen kieli kokonaan unohdu :). Ottakaa yhteyttä!

Jaaks

Ammai,


LainaaMeneehän toi viisumi homma nyt oikein?


Ihan oikein menee :peukkuy  niinkauan kuin isäntäperhe pitää huolen omista lainmukaisista velvollisuuksistaan kuten vakuutukset, super etc....

ammai

Thanks Jaaks, nyt saan mielenrauhan :)!
Juuri menossa lentolippuja maksamaan jiaa! Niin muuten äippä noista vakuutuksista ottaa selvää ja ottaa sen minkä tarpeelliseksi näkee.
Eiköhän se au pair perhe tiedä velvollisuutensa,toivottavasti ainakin :D. On ne kyllä sellasia että ne hoitaa hommansa. Here I come Australia!

Jaaks

Ammai,


LainaaOriginally posted by Ammai
Niin muuten äippä noista vakuutuksista ottaa selvää ja ottaa sen minkä tarpeelliseksi näkee.

Ole hyvin tarkkana (tai aippasi) mita mikin ottamasi vakuutus kattaa ja nimenomaan, etta vakuutuksesi on voimassa myoskin taalla toissa ollessasi ja pyyda kaikki luvattu kirjallisena.

Suurin riski on siina, etta olet taalla toissa ja jos toita tehdessa sattuu jotain vakavampaa, niin se kuuluu takalaisen Worker's Compensation lakien alle ja yksityiset vakuutukset eivat yleensa silloin korvaa mitaan.  Jos tyonantajasi ei olekaan maksanut tarpeellisia Work Comp maksuja, niin voipi olla, etta tulee kallis ja pitka oikeudenkaynti prosessi saadaksesi yhtaan mitaan korvauksia keneltakaan.

Varovaisuuteen ja tarkkaavaisuuteen kehoittaen ...

ammai

Sen verran täytyy tulla kertomaan että tänään tuli ilmotus viisumin hyväksymisestä. Saa hieman pyyhkiä hikeä otsalta. Ei sen hakeminen ollutkaan niin vaikeeta ku luulin :).

Jaaks,

mä en voi olla nyt kysymättä vielä sun edellisesta viestistä.. Mähän en periaatteessa ole siellä työntekijä. Sain kuulla australian suomalaiselta perheeltä joka on myös ottamassa au pairia, että australia "ei tunne sanaa au pair". Että on vain työntekijöitä ja lomailijoita ja au pair ei ole kumpikaan niistä. Menen vain asumaan perheenjäsenenä sinne, ja "koska ne on kivoja niin ne antaa mulle rahaa."
Mutta tuota vakuutus asiaa vielä työstäessä, mua jäi vähän vaivaamaan noi mitä sanoit.. Tai että minkälainen vakuutus sitten pitäis ottaa..
Mun täytyy vielä kysyä perheeltä että onhan heillä kotivakuutus. Sillä jos kävisi vaikka niin että ajaisin heidän autonsa puuta päin tai rikkoisin tv:n, niin onko heillä vakuutus kattamaan "vierailijan tuhot" vai pitääkö mun ottaa niin laaja vakuutus että se tarvittaessa kattaa myös tuonlaiset tilanteet.
Mitä sinä tarkotit "jotain vakavammalla"?

Mitä on tarkalleen Work Comp maksut :(? Mutta jos en periaatteessa ole työntekijä niin koskeeko se silti mua..?

Olen Jaaksille todella todella todella kiitollinen kun jaksaa uhrata aikaa neuvottomien neuvomiseen! thänk juu sou mats! :god:

RUU

Ammai, nimenomaan termiä 'au pair' ei taideta käyttää vaan olet käytännössä 'nanny'. Hommathan ovat samat, nimike ja palkkaus erilaiset (ja samalla asema työntekijänä). Jos perhe maksaa sinulle tekemistäsi tehtävistä ja teillä on tällaisesta olemassa sopimus, saat palkkaa, eikös vain --> sinä olet työntekijänä ja sinulla on työnantaja..
Eri asia on tietty, jos asut perheen vieraana ja he kustantavat sinulle joka tapauksessa vapaa-ajan huveja riippumatta siitä teetkö huushollissa jotain.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Jaaks

Ammai,

Aivan kuten RUU jo sanoi olet joko nanny tai domestic worker ja riippumatta siitä saatko palkkaa tai et, mutta jos teet työhön verrattavia toimituksia niin olet Australian työpaikka ja lähinnä työpaikka terveys lakien mukaan työntekijä ja silloin työnantaja on vastuussa vakuutuksista.

Onko hommat muuttuneet sitten ensimmäisen viestisi ?

LainaaOriginally posted by Ammai
Perheen löysin netti sivuilta aupair-world.net.

Australialainen perhe sanoi että Working Holiday viisumin saaminen netin kautta kestää 48tuntia. Kuitenkin tätä topikkia lukiessani pelästyin että saahan tuon WH viisumin niin nopeasti jos muiden viisumien saanti kestää useita kuukausia... Olin aikasemmin saanut käsityksen että WH viisumilla ei saisi tehdä au pair hommia mutta aussi perheeni soitti australian hallitukseen ja kysyi asiasta. Siellä oltiin sanottu että se on oikea viisumi mutta samalla työnantajalla saa olla korkeintaan 6kk. Niinpä olen ensin töissä sille perheelle, jonka jälkeen olen 6kk töissä heidän omalle firmalleen.

Tuon mukaanhan olet ensin töissä heillä ja sitten perheen firmalla.

Kotivakuutus ei yleensä korvaa yhtään mitään jos olet siellä töissä vaan siihen tulee olla eri vakuutus.


LainaaOriginally posted by Ammai
Menen vain asumaan perheenjäsenenä sinne, ja "koska ne on kivoja niin ne antaa mulle rahaa."

Entäs jos jotain tapahtuu (esim jäät auton alle lapsia kouluun viedessä, kaadut rappusissa etc) ja katkaiset jalan tai käden pahasti joka vaatii sairaalassa olemista ja kalliin leikkauksen ?
Kuka maksaa ?

Kun kerrat olet paikan hankkinut Au-Pair World netin kautta on melkoisen turha selittää, että olet vaan perheenjäsenenä siellä.  Jonkinlaiset paperithan on ollut pakko tehdä sekä sinun, että isäntäperheen ja jos tarvitaan niin vakuutusyhtiöt ne kyllä löytävät.

Nuo vakuutusyhtiöt ovat melkoisia pahuksia lykkäämään vastuun ja maksumiehen osan aina jollekin toiselle jos vain mahdollista ja siksi sanoinkin, että otat selvää isäntäperheesi vakuutuksista ennenkuin lähdet ja pyydä saada ne kirjallisina ja sen lisäksi Suomesta mahdollisimman hyvä vakuutus joka kattaa myöskin mahdolliset töissä sattuneet tapaturmat.

Koska menet täysin tuntemattomaan perheeseen ja vielä välitysjärjestön kautta, niin olet todellakin täkäläisen lain mukaan työntekijä siinä perheessä.  Älä usko mitään muuta vaikka väittäisiväkin toista.

Työpaikka lait vaihtelevat hieman osavaltioittain eli jos kerrot mihinkä olet menossa, niin voin hakea hieman lisätietoa niistä.
Workers Compensation on Liittovaltion hoitama eli kattaa koko Australian.

ammai

Voi rutto kun  menee hermot näiden järjestelyiden kanssa. Kun ei tiedä mistään mitään ni kaikki tuntuu 2kertaa monimutkaisemmalta. Menee kaikki energia selvittämiseen mitä tarviii ja mitä ei ja onko toi pakollista vai ei.

Menen Turramurraan, Sydneyn esikaupunkiin.

Niin, no kai mä sitten työntekijä olen. Kyllähän me tehdään "työsopimus". Lähdetään siis siitä että olen työtekijänä "nanny" tai "housekeeper".
Ja viisumin suhteen olen sitten 6kk perheelle töissä ja 6kk heidän firmalleen. Oletetaan näin.

Äiti oli katsonut jotain sellaista sairasvakuutusta joka kattaisi kaiken. Jopa kuljetukset Suomeen jos oikein muistan. Ja vakuutuksessa jonka otan on tietenkin matkatavara vakuutus omien kameroiden ym takia.

Hämmennystä tuottaa siis perheen omaisuuden ja "työtapaturmien" vakuuttaminen. Jos vaikka vaatteita silittäessä saan käteen 3.asteen palovamman johon täytyy tehdä ihosiirros, eikö tuo olisi silloin työtapaturma jos kerta olen nanny? Entä se jälkimmäinen puoli vuotta, silloin voisi lukea ettei se enää "kuulu työtehtäviini" koska olen töissä aivan erilaisia työtehtäviä sisältävälle firmalle? Menisikö se silloin "tavallisiin tapaturmiin" "työtapaturmien" sijasta? He ovat graafisia suunnittelijoita joilla on toimisto kotona.
Kysyin heiltä onko heillä vakuutus omaisuuttaan varten jos joitain tapahtuu. Jos vaikka ajan heidän autonsa lunastus kuntoon niin kuka maksaa. Sain perheeltä vastauksen että
"If you break something or burn the house down, we might be annoyed but the damage will be covered by our insurance. "

"We are insured to the eyeballs because we run our business here."

"I will check all the fine print on these things to make sure that you will be covered and will add you to the policy where necessary. You should still get your own travel insurance to cover you for losing your belongings or if you need a medical evacuation back to Finland for a heart transplant etc."

Näiden hänen sanojensa mukaan ymmärtäisin asian niin että vaikka mitä heidän omaisuuttaan vahingoittaisin, heidä vakuutuksensa korvaa sen. Ja minun tarvitsisi ottaa vain oma matkatavara-ja sairasvakuutus.

Eniten nyt noi työpaikkalait ja niiden vaikutus vakuutuksiin tuottaa päänsärkyä..
Kiitos Jaaks, sun apun on nyt korvaamatonta :)

RUU

Haluan lisätä vielä vetää myllyyn tuossa vakuutusasiassa...

Suomalaisesta vakuutusyhtiöstä otettava matkavakuutus on hyvä terveyden osalta mutta omaisuutta se korvaa paljon heikommin. Meilläkin sairaudet ja tapaturmat hoidetaan ilman korvauskattoa :god: , kertakorvaukset invaliditeetista / työkyvyttömyydestä / kuolemasta on mitoitettu henkilökohtaisten mieltymysten mukaan.
Mutta omaisuuden suhteen tilanne on paljon heikompi: omista tavaroista saadaan jotain korvausta mutta meidän hallussamme olleita toisten ihmisten tavaroita (esim. lainatut) ei korvata. Tämä mainitaan vakuutusehdoissa melko selvästi ja kun kävin istumassa yhtiön konttorissa setvimässä 'fine printin' aukkoja ja tulkinnanvaraisuuksia, tämä asia oli yhtiölle ihan selvää pässinlihaa.

Selvitä siis todella huolella että eri skenaariot on katettu ja ainakin jossain vakuutuksessa on huomioitu sinut kussakin tapauksessa!
Skenaarioita saat luoda itse, tarjoan tässä pohjat:
- oma sairaus (hoito, lääkkeet, kuntoutus, siirto Suomeen, lomamatkat Sydneystä käsin)
- oma tapaturma (kuten edellä)
- toiselle aiheutettu tapaturma tai muu tapahtuma
- oma omaisuus (hajoaa, hajotat itse, katoaa / varastetaan)
- toisen omaisuus (tiputat jotain, ajat kolarin, talo tai osa siitä palaa, katoaa / varastetaan sinun hallustasi)
- oma tai lähisuvun inva / työkyvyttömyys / kuolema.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Jaaks

Ammai,


Lainaa"We are insured to the eyeballs because we run our business here."

Nyt kuullostaa jo paremmalta :peukkuy  Jos heilla on business kotonaan, niin kaikki pakolliset vakuutukset on melkoisen varmasti hoidettu.

Hyva kuulla myos, etta tyosopimus tehdaan silla silloin olet jo jonkinlaisen suojan alaisena.  Voithan olla nanny viela sittenkin kun teet toita sille heidan firmalleen.  Tyonantaja vaihtuu vaikka tyot pysyvatkin samoina.

ammai

Kiitos RUU:lle ja Jaaksille TODELLA paljon infosta! Ne auttavat etsimään sitä oikeanlaista vakuutusta.
Nyt vielä 10päivää töitä, sitten viikon verran matkakuumeen nostattamista ja sitten hypätään koneeseen! Jiaa!
Anteeks että menee nyt hieman offtopikiksi, mutta ääneen tässä samalla mietin millä ihmeellä saa ajan kulumaan siellä lentokoneessa 25 tuntia.. Onko hyviä vinkkejä :)? Muutakun että unilääkkeitä nassuun (niinkuin kaveri teki). Sydneyyn saavuttua sitähän aivan pöhnässä aikaerojen ja vuorokauden paikallaanistumisen jälkeen.

ammai

Lisään vielä sen tuosta vakuutus asiasta että..
Ruu, kun sanoit että toiselta lainattujen tavaroiden vakuuttaminen on heikompaa, niin tämä host äitini sanoi että heidän vakuutuksensa kattaa myös yhden työntekijän. Hän sanoi suoraan että jos vaikka lainaan hänen polkupyöräänsä ja se varastetaan niin heidän vakuutus korvaa sen, ja vakuutus on voimassa koko Australiassa, jos vaikka olisin polkassut Perthiin tms. Eli ihan hyvältä vaikuttaa. :) Gut gut.

EDIT kappas tuolla oli tollainen "edit" nappula..

riaapa

Hei ammai,

Hyvä että alkaa hommat luistamaan.

LainaaAlkuperäinen postittaja ammai
.... mietin millä ihmeellä saa ajan kulumaan siellä lentokoneessa 25 tuntia.. Onko hyviä vinkkejä :)? Muutakun että unilääkkeitä nassuun (niinkuin kaveri teki).  

En suosittele tuota unilääkkeen ottamista. Deep Vein Thrombosis kun voi tulla nuorellekin ihmiselle (alle kolmekymppiselle kaverille kävi näin ja hän oli sitten viikkotolkulla kotiarestissa, matkustuskiellossa, päivittäisen lääkepiikityksen alaisena. Tuo piikitys jatkui muistaakseni jopa pari kuukautta. Pitkältä ajalta se ainakin tuntui). Nuku vaan jos nukuttaa, mutta kun heräät, niin lähde kävelylle koneen käytävälle ja muista venytellä jalkoja, pyöritellä nilkkoja, jne.

Kirjat, lehdet ja musiikki saavat ajan kulumaan. Ja onhan noissa koneissa yleensä se oma henk.koht. TV leffojen ja tv-sarjojen katsomista varten.

Ja sitten tänne saavuttua vaan heti oikeaan rytmiin. Eli jos saavut aamulla niin taistele hereillä koko päivä tai ainakin alkuiltaan saakka. Jos saavut illalla, niin nukkumaan vaan ihmisten aikaan ja herätyskello soimaan aamulla normaaliin aikaan. Kyllä se parin päivän päästä jo helpottaa se pahin aikaeropöhnä.

Lycka till!
Riina

ammai

Se unilääke oli lähinnä vitsi :). Toivotaan nyt kuitenkin että noiden idän sankarien takia tiukemmiksi säädetyt turvatoimet hieman hellittäisivät ennen lähtöäni. Tällä hetkellä kun millekkään Englannista lähteville lennoille ei saa ottaa mitään käsimatkatavaraa. (Lentoni menee Lontoon Heathrown kautta.) Ainoastaa luottokortti ja matkaliput saa tuoda läpinäkyvässä muovipussissa. Tuskin noin tiukat turvatoimet kuitenkaan niin pitkään jatkuu (tän kuun loppuun). Tai toivotaan niin. Kiitoksia taas satelee idän anti-sankareille.

Sori kun meni vähän offtopikiksi.

Jaaks

Ammai,


LainaaAinoastaa luottokortti ja matkaliput saa tuoda läpinäkyvässä muovipussissa. Tuskin noin tiukat turvatoimet kuitenkaan niin pitkään jatkuu (tän kuun loppuun). Tai toivotaan niin.

Tulee kyllä todennäköisesti jatkumaan pysyvästi eli varaudu vaan siihen.  Kaikkien tulevaisuudessa matkustavien on vaan pakko tottua siihen, että käsimatkatavaroita ei ole sallittu - kiitos kaikkien "Terroristien" :nuttu:

Jouko

Ei sinne mitään unilääkkeitä tarvitse ottaa, runsaalla alkoholimäärällä on sama vaikutus ja samalla se vähentää veritukosten määrää dramaattisesti. Samalla toi lääke sisältää myös rentouttavan aineosan joka vähentää lentopelkoa. Lääke on helppo ottaa toisin kuten vaikeasti nieltävät pillerit. Nerokas keksintö eikös vaan!:XXXX


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Leppy

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks
Ammai,


LainaaAinoastaa luottokortti ja matkaliput saa tuoda läpinäkyvässä muovipussissa. Tuskin noin tiukat turvatoimet kuitenkaan niin pitkään jatkuu (tän kuun loppuun). Tai toivotaan niin.

Tulee kyllä todennäköisesti jatkumaan pysyvästi eli varaudu vaan siihen.  Kaikkien tulevaisuudessa matkustavien on vaan pakko tottua siihen, että käsimatkatavaroita ei ole sallittu - kiitos kaikkien "Terroristien" :nuttu:

15.8.2006 on käsimatkatavaroiden osalta helpotettu.
Lisätietoja löytyy.
http://www.qantas.com.au/info/ukTravelAdvice

MH

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks


Tulee kyllä todennäköisesti jatkumaan pysyvästi eli varaudu vaan siihen.  Kaikkien tulevaisuudessa matkustavien on vaan pakko tottua siihen, että käsimatkatavaroita ei ole sallittu - kiitos kaikkien "Terroristien" :nuttu:


Tämä olisikin erittäin hyvä jos näin kävisi, ihmiset raahaavat koneeseen aivan uskomattomat määrät ylimääräistä kamaa mukanaan ja sitten jos olet koneeseen menossa jonon hännillä joudut ottamaan tavarat jalkoihin kun ei lokeroihin mahdu.

Harvat koneessa olijat edes tarvitsevat niitä kamoja lennon aikana.

RUU

LainaaAlkuperäinen postittaja MH
...ihmiset raahaavat koneeseen aivan uskomattomat määrät ylimääräistä kamaa mukanaan...
Harvat koneessa olijat edes tarvitsevat niitä kamoja lennon aikana.

Näin varmasti onkin monen kohdalla. Sitten on se iso osa tavaraa, joka otetaan normaalista poikkeavien tilanteiden varalta: lasten varavaatteet + ziljoona huvitusta kullanmurujen pitämiseksi hiljaisena, omat vara-vaikka-mitkä-jos-laukut-hukkuvat, ym. Meilläkin oli käsimatkatavaraa n 40 kg ja siitä 90% oli varautumista (eli matkat + parin päivän survival pack) ja loput pelkkää tavaroiden kuljetusta.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Jaaks

LainaaOriginally posted by RUU
Sitten on se iso osa tavaraa, joka otetaan normaalista poikkeavien tilanteiden varalta... 90% oli varautumista (eli matkat + parin päivän survival pack) ja loput pelkkää tavaroiden kuljetusta.

Ja suurinta osaa eli n 90% näistä tavaroista ette varmaan koskaan edes todella tarvinnut :roue

Hammasharja ja Amex/Visa riittää käsimatkatavarana :pepsodent

MH

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks


Hammasharja ja Amex/Visa riittää käsimatkatavarana :pepsodent


Tuohon kun lisää vielä passin ja viisumin niin alkaa "matkalaukku" olemaan kasassa:D:D:D

RUU

LainaaAlkuperäinen postittaja Jaaks
Ja suurinta osaa eli n 90% näistä tavaroista ette varmaan koskaan edes todella tarvinnut :roue

Hammasharja ja Amex/Visa riittää käsimatkatavarana :pepsodent

Ei tullut tarvittua. Mutta jos matkalaukut olisivat jääneet matkalle, koko repertuaari olisi ollut käytössä heti.
En aio kokeilla lasten kanssa matkustamista pelkän Visan + passin kanssa (hammasharjanhan saa Singaporelta :D ), ellei sitten jostain tyhjästä generoidu täydet viihdykkeet + vaatekertoja tarvittaessa tai löydy livenä Rasmus Nallen Pelle-pelikaania. Toista se on isojen kanssa matkustellessa tai peräti aina fiksussa ja filmaattisessa aikuisseurassa. :coolh
Siis, jos mentäisi nihilistiselle linjalle matkatavaroiden suhteen, joko loppuisi yhden tai usean ryhmän matkustelu tai koneissa olisi aika paljon ikävämpi tunnelma.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates