Haluan töihin Australiaan. Mitä minun pitäisi tehdä?

Aloittaja Toiveikas, toukokuu 09, 2016, 19:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toiveikas

Moi!

Olemme siis avopuolison kanssa miettineet muuttoa Austraaliaan töiden perässä. Olen pikaisesti tutustunut näihin eri viisumeihin, mutta haluaisin mieluusti kuulla teidän neuvonne ja mielipiteenne.
Ikää minulla on 27-vuotta ja olen valmistumassa Poliisiammattikorkeakoulusta. Minulla on myös kone-ja metallialan, sekä kalliorakentajan ammattitutkinnot, eli työkokemusta on runsaasti kaivos/tunnelityöstä.

Avopuolisoni on sairaanhoitaja ja hänellä on työkokemusta alaltaan useita vuosia. Meillä on kummallakin kokemusta ulkomailla työskentelystä, itsellä pääasiassa Merivoimien laivastosta. Englanninkieli on kummallakin erinomaisesti hallussa.

Äkkiseltään katsoen Permanent Skilled Visa tai Employer Sponsored vaikuttavat sopivilta vaihtoehdoilta, jälkimmäinen etenkin jos onnistuisi käydä maaperällä sopimassa työsuhteesta. En tiedä tosiaan kuinka työnantajat näihin suhtautuvat. Itse en ainakaan olen työn suhteen nuuka, kun tuota osaamista löytyy aika monipuolisesti ja osaan kyllä luovia tilanteen mukaan.

Arvostaisin suuresti neuvoja siitä minkälaisiin toimiin meidän kannattaisia ryhtyä, kun haluamme muuttaa Ausseihin pidemmäksi aikaa. Kerron mielelläni itsestäni lisää ja luen mielenkiinnolla myös omat tarinanne muutosta Ausseihin.


Silppu

Olette jo varmaan tutustuneet border.gov.au sivustoon ja erityisesti pistelaskusysteemiin siellä PR-viisumien kohdalla. Helpoin tie varmaankin olisi hakea PR-viisumia sairaanhoitajan papereilla ja kokemuksella. Sinä saat siinä sivussa avopuolisona myöskin PR-viisumin. Sairaanhoitajaksi rekisteröityminen on sitten toinen juttu, mutta assesmentin voi saada ilman rekisteröintiäkin, mutta työskennellä ei saa ennenkuin se on kunnossa. Ulkomaisen poliisin papereilla pääsee moneen tehtävään, vaikka vartijaksi, tai armeijaan töihin. Ylipäätään kannattaa hankkia joku paikallinen kurssitus tai "tiketti" niin pääsee heti kiinni paikalliseen systeemiin.

Homma vaan rohkeasti alkuun. Ekaksi IELTSit ja assesment kuntoon. Sitten EOI ja hakemus sisään.

Kyllä täällä hyvän elämän alkuun pääsee, ja ainahan sitä poiskin pääsee. Ei sitä turhaan rahoja kannata laittaa täällä käymiseen. Voi tulla suoraankin ostamalla pelkän menolipun (IOM antaa alennuksen). Säästetyt rahat voi laittaa talteen täällä elämistä varten. Näin me tehtiin aikoinaan pieni vauva reppuselässä.

Yrittäjä-Sponsoriviisumeissa on aina riskinsä, helpolla työnantajat lupaavat ensin ja sitten peruvat lupauksensa. Usein antavat vain 457 viisumin, ja sitten olettekin pari vuotta työnantajan armoilla. Jos naama ei miellytä on 3 kk aikaa etsiä uusi sponsori tai lähteä maasta. Jos pisteet riittää parempaan, niin en suosittele.

Toiveikas

Kiitos Silppu vastauksestasi. Onko IELTS kielitutkinnot pakollisia, vai good to have? En lähtökohtaisesti ole ekana hakemassa viranomaistyötä Australiasta, mutta kuinkahan ne tunnustaa suomalaisen koulutuksen? Sen verran tutustuin aiheeseen, että poliisityö vaatii Permanent Residencyn. Mikäli saan lailliset edellytykset oleskeluun ja työntekoon, niin löydän kyllä jotakin työtä.

Minkälainen byrokratia ja kustannus tulee PR- viisumista? Voisitko kertoa hakuprosessin kulusta ylipäätänsä ja mitä on odotettavissa?

Silppu

Suosittelen että luet tiedot suoraan border.gov.au sivustolta. Kun olet viisumikohdassa, esim. 189/190 niin tarvittavat tiedot löytyvät välilehdiltä tai haulla. Ensiksi siis sairaanhoitajan tutkinnonkin arviointi, ja ne kriteerit on täytetty (mm. Ielts) niin sitten olette jo puolivälissä prosessia. Ielts on hyvä tehdä molempien.

odetteodile

Mä oon ymmärtänyt, että kielitesti on pakollinen? Siis viisumin saadakseen pitää olla vähintään 7 IELTS-testistä (tai joku muu vastaava testi). Mutta jos teillä on erinomainen englanninkielentaito niin ei kai siinä mitään hätää, ei tuo seiska ainakaan paljoa vaadi. Ainoastaan verottaa lompakkoa teiltä noin 400e yhteensä, mutta PR viisumien hintoihin verrattuna tuo on ihan pieni summa :D Tosiaan se viisumi itsessään maksaa noin 2400e per naama, tuohon lisäksi assessmentit ja kaikkien tarvittavien papereiden kääntäminen Australian hyväksymällä kääntäjällä (mm. tutkintotodistukset, syntymätodistukset).

Silppu

Jos ei ole päähakija, niin IELTS tms. ei ole pakollinen. Joutuu vain maksamaan kalliin kielikurssin ennenkuin saa viisumin. Vaadittava taso on kuitenin niin alhainen, että helpommalla ja halvemmalla pääsee jos tekee IELTSin.

MK

Lainaus käyttäjältä: odetteodile - toukokuu 13, 2016, 17:07
Tosiaan se viisumi itsessään maksaa noin 2400e per naama

Ainakin muutama vuosi sitten vain main applicantista meni maksu, ja puoliso sai siinä kylkiäisenä PR:n.

Lainaus käyttäjältä: odetteodile - toukokuu 13, 2016, 17:07
ja kaikkien tarvittavien papereiden kääntäminen Australian hyväksymällä kääntäjällä (mm. tutkintotodistukset, syntymätodistukset)

Jos kyseessä on offshore hakemus, niin kääntäjän ei täydy olla Australian hyväksymä kääntäjä. Riittää, että on ns. virallinen kääntäjä. Rahaa säästääkseen kannattaa myös selvittää mitkä paperit on mahdollista saada jo valmiiksi englanninkielisinä. Itse esimerkiksi sain tutkintotodistuksen oppilaitokseltani englanninkielisenä kun sitä pyysin. Myöskin syntymätodistukset sain suoraan englanninkielisenä maistraatista. Myöskin rikosrekisteriotteen taisi saada englanniksi.

sim

Lainaus käyttäjältä: MK - toukokuu 16, 2016, 06:06
Ainakin muutama vuosi sitten vain main applicantista meni maksu, ja puoliso sai siinä kylkiäisenä PR:n.

Näin se on tosiaan mennyt, vaan ei mene enää - http://www.border.gov.au/Trav/Visa/Fees:iä vilkaistuani systeemi on nimittäin nykyään erilainen.

Kaiken lisäksi IELTS käytännössä tosiaan kannattaa tehdä molempien, koska jos puoliso ei osaa englantia niin kuvettaan saa kaivaa vielä reippaasti lisää:

"You must pay a second instalment for each family member included in your application who:
- is aged 18 years or older
- has less than functional English.

For applicants who have turned 18 at the time of application and who are assessed as not having functional English the second instalment is $4885. For any other applicant, the second instalment is nil."

odetteodile

Joo, kyllä vaan nykyään joutuu maksamaan kaikista hakijoista törkeän summan... Mutta toi olikin hyvä vinkki laittaa korvan taakse, että pyydän noi tutkintotodistukset jo valmiiksi englanninkielellä :)

Ja jos puolisokin haluaa työskennellä niin kyllä se kielitesti kannattaa tehdä! Kielitesti lienee myös pakollinen aika moneen skills assessmentiin?

vuokko

Rikosrekisteriotteen saa englanninkielisenä kun pyytää viisumia varten,sekä virkatodistuksen seurakunnasta tai jos ei kuulu seurakuntaan niin maistraatista ,sen saa myös englanniks . Ei tarvii käännättää

Silppu

Vuokko, kyllä kaikki Suomessa asuvat henkilöt saavat virkatodistuksen maistraatista (englanniksi).

vuokko

Silppu, ainakin mina tilasin sen seurakunnalta ja myös sain.