avoimet työhakemukset ei-toivottuja Ausseissa?

Aloittaja fatamorgana, marraskuu 15, 2010, 17:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

fatamorgana

Moi!

Kokeneet työnhakijat, toivon infoa ja mielipiteitä: miten aussityönantajat yleensä suhtautuvat avoimiin työhakemuksiin? Koska olen muuttamassa Perthiin puolen vuoden päästä, lähetin äskettäin ensimmäisen, muodollisen ja epämuodollisen välimaastossa liikkuvan sähköpostitiedustelun tulevaisuuden työmahdollisuuksista (ja liitteenä oli huolella laadittu cv). Sain vastauksen saman tien ja se oli minusta tylynpuoleinen, tyyliin: "meillä on käynnissä muodollinen recruitment process ja ajoituksesi vapaan työhakemuksen kanssa ei ollut paras mahdollinen."

Onko tästä pääteltävissä, että avoimia työhakemuksia/tiedusteluja ei kannata lähettää, vai sattuiko olemaan vain ko. firman käytännön vastaista? Vai lähetetäänkö niihin firmoihin, joissa on paikkoja auki, hakemuksia ainoastaan avoimiin paikkoihin? Olen vähän pihalla tästä, koska olen ennen saanut kaikki työpaikkani juuri avoimilla hakemuksilla. Miten muut olette tehneet ja miten onnistuneet? Kiitosta avusta!

jounij

Kannattaa nimenomaan yrittää avoimilla hakemuksilla, koska sillä tavalla pääsee kilpailemattomille markkinoille. Näin minua myös opastettiin aikoinaan paikallisen työvoimatoimiston järjestämällä "työnhakukurssilla" pian maahan saapumiseni jälkeen, eli tämä mielipide ei ole pelkästään omani. Huomasin myös tuolloin kauan sitten saavani muutamia haastattelukutsuja niistä paikoista joihin olin "kylmästi" lähettänyt hakemuksen.


Jatkamaan rohkaisten
Jouni
Canberra

Matthewson

Moikka

Riippuu ihan minkälaista työtä olet hakemassa. En saanut viestistäsi varmuutta, minkä koulutuksen omaat, mitä ammattia harjoitat ja oletko tulossa tänne tilapäisesti vai pysyvästi, joten vastaan nyt reissarin näkökulmasta.

Itse yritin siis Working Holiday -matkan alkuaikoina hakea toimistoassistentin tai muunlaisen kahvinkeittäjän/kopiovastaavan pestiä avoimilla hakemuksilla. Pätevyyttä on kyllä ja kaikenlaista leimasinta on tullut kulutettua. Lähettämästäni noin 35 hakemuksesta muistaakseni 2-3:n sain vastauksen, joista kaikki olivat tyyliin "tällä hetkellä yrityksessämme ei ole tarvetta..". Käytäntö varmasti vaihtelee firmoittain, mutta en usko, että avoimia hakemuksia roikotetaan kovinkaan kauaa varalla.

Suosittelisin kaivamaan esille ainakin sellaiset sivustot kuin Seek, Gumtree ja CareerOne. Vaikka esimerkiksi Gumtree on paikallinen osto-myyntipalsta Keltaisen Pörssin tapaan, on siellä tullut vastaan isojenkin firmojen työpaikkailmoituksia. Esimerkiksi viime keväänä ANZ haki palkkalistoilleen pankkitoimihenkilöitä juurikin Gumtreen kautta. Katselet jos löytyy oman alan puuhaa ja pistät CV:tä kehiin.

Yksi kielteinen sähköpostitiedustelu ei tietenkään anna koko kuvaa tilanteesta, ja voi olla että joudut laittamaan jokusen kymmentä lisää kunnes tärppää :) Onnea matkaan!

aussila

Rakennusalalla itse olleena voin sanoa että aina olen työpaikan saanut ainoastaa toimistolla käyneenä,eli kasvotusten keskustelleena.

Kerran tiedustelin puhelimitse ja vastaus oli kielteinen firman sihteeriltä,tuttavani kuitenkin sanoi että heillä on kyllä töitä,mene toimistolle.

Keskustelin työnjohtajan kanssa seuraavana päivä kasvotusten ja aloitin työt seuraavana.

RUU

Meillä julkisessa hallinnossa puolestaan otetaan vain hakuprosessin läpi tulleita. Tai sitten vuokratyövoimaa (contract) mutta nekin vain tarpeeseen. Avoimet hakemukset siis pääsisivät suoraan mappiin Ö.

Yksityisellä puolella tilanne on varmasti varsin kirjava mutta yleisesti ottaen haku & työpaikan vaihto suoritetaan täällä aika nopeassa tahdissa. Jos irtisanoutumisaika edellisestä paikasta on 2 vk homma toimii mutta sen pidempiä odotteluja kaikki työnantajat eivät malta vaan ottavat mieluummin nopeammin paikalle ehtivän.
Siksi kommentti hakemuksesi epäoptimaalisesta ajoituksesta oli aika nätti versio "miksi ihmeessä meitä tällä nyt vaivaat" -ajatuksesta. Olisivat ehkä lukeneet hakemuksen paremmin, jos olisit pysynyt sanomaan että "olen siellä yhden viikon kuluttua, voidaanko tavata silloin..."
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

fatamorgana

Kiitos kommenteista kaikki! Eli toimintatapa voi olla mitä vaan, avoimet hakemukset, formal recruitment processit, toimistolla käynnit ja rekryfirman kautta... Seekin, Haysin ym. kautta aion sitten tosissani aloittaa työnhaun kun muutto on lähempänä/olen jo Perthissä. Nyt on tosiaan melko aikaista, mutta ajattelin kopaista kepillä jäätä. Olen siis muuttamassa pysyvästi (jos pysyvä oleskelulupa heltiää...) Alun ongelma on, että joudun varmaan aloittamaan työnhaun ja -teon WH:lla, joten se osaltaan rajoittanee työnantajien kiinnostusta.

Tavoitteeni on saada pysyvä paikka asiantuntijatehtävissä. Löytyy kaksi rinnakkaista osaamisalaa eli toinen on yritysrahoitus-, hankehallinnointi- ym. business development-puolelta ja toinen on kaavoitusalalta. Selostustani sekavoittaa se, että minulla ei ole spesifiä ammattia tyyliin lääkäri, vaan koulutusta ja osaamista on useilta eri aloilta, mutta selkeitä vakiintuneita ammattinimikkeitä ei käytännössä ole. Olen Suomessa työllistynyt tähän saakka just avoimilla hakemuksilla, kun firmoissa joihin olen ottanut yhteyttä, onkin satuttu tarvitsemaan juuri tämänlaista osaamista, mutta eivät ole osanneet hakea ketään tehtävään, kun tehtävärypäs on ollut sen verran määrittelemätön aiemmin. Mutta ausseissa olen valmis hakemaan noita kahvinkeittohommia ja vaikka tallitytön paikkaa, jos oman alan ovet ei aukea heti paikan päällä.

Niin juu tietenkään yhden firman spostikommentti ei todellakaan kerro totuutta työnhausta, mutta ajattelin kääntyä viisaampien puoleen, kun täällä kuitenkin on asiasta kuin asiasta kokemusta tarjolla :)

eevis

Ettei liian selkeältä vaikuttaisi tämä aussikäytäntö, niin pistänpä lusikkani soppaan ja kerron että oma avoin hakemukseni säästettiin vuoden... :) Ilmeisesti täysin hakemuksesta, tuurista, tilanteesta, alasta, firmasta, hakemuksen vastaanottaneista ihmisistä, kuun ja muiden taivaankappaleiden asennosta kiinni, eli ei voi arvata etukäteen. Reilu vuosi sitten laitoin avoimen hakemuksen kiinnostavaan paikkaan yhdellä yliopistolla, koskaan eivät vastanneet mitään eli aattelin että hukkaan meni, mutta nyt yhtäkkiä viime syyskuussa eli vuotta myöhemmin ottivat yhteyttä, että oletko vielä kiinnostunut, haastattelivat puhelimitse ja palkkasivat. Ja olen menossa töihin ensi viikolla, heillä oli tullut joku rahoitus nyt. Yliopistomaailma on toki oma lukunsa, siellä ollaan tottuneempia ulkomaan eläviin työntekijöinä ja hommat etenevät juuri näin rahoitusten ja projektien mukaan, mutta olin silti yllättynyt. Että voi se joskus niinkin mennä. :) Muuten ainakin asiakaspalvelutehtäviin hakiessa on parempi mennä naamatusten esittäytymään, jotta näkevät itse heti englanninkielentaidon ja muutenkin ulosannin ja interaktiotaidot, itsestäänselvyys toki mutta sanonpa ääneen. Oman alan tuntemus on kyllä myös välttämättömyys, siis Australian oman alan... että tietää termit ja keneen ottaa yhteyttä, siis esim. kuka (mikä termi) hoitaa rekryn tai päättää asioista, että saa juuri sille oikealle ihmiselle menemään sen hakemuksensa... muuten joku välimies voi sen torpata, jos menee "väärälle pöydälle" hakemus... Tätä tuntemusta kai parhaiten saa paikan päällä, että ei ollenkaan huono vaihtoehto lähteä WH:lla tunnustelemaan maastoa. Kunhan korostaa työnantajille, että se WH:n 6 kk työrajoitus on kierrettävissä sillä että aletaan hakea muuta viisumia (jos saa bridging visan uuden viisumin hakuajaksi, tämä toki pitää tarkistaa etukäteen, mutta onnistuu ainakin 457:ssa), ja että se 6 kk aika voi olla tavallaan koeaika, tykkääkö työnantaja sinusta, niin kyllä ne voivat innostuakin. Tärkeintä että olet paikan päällä ja voit aloittaa työt nyt eikä heti. :) Niin ja että olet valmis aloittamaan ensin "alemmalta tasolta" kuin mihin olet Suomessa tottunut, sitä yleensä tarjotaan, mutta ei kannata kauheasti pelästyä, yleensä voi myös yletä hyvin nopeasti, kun on osoittanut kykynsä.

Tsemppiä työnhakuun, fatamorgana! :XXXX
Dees - We will bloody bounce back!!!


RUU

Lainaus käyttäjältä: eevis - marraskuu 16, 2010, 17:23
...lähteä WH:lla tunnustelemaan maastoa. Kunhan korostaa työnantajille, että se WH:n 6 kk työrajoitus on kierrettävissä sillä että aletaan hakea muuta viisumia (jos saa bridging visan uuden viisumin hakuajaksi, tämä toki pitää tarkistaa etukäteen, mutta onnistuu ainakin 457:ssa), ja että se 6 kk aika voi olla tavallaan koeaika, tykkääkö työnantaja sinusta, niin kyllä ne voivat innostuakin.
Eevikseltä tuli hyviä huomioita, kuten tavallisesti.

Tuo WH:n käyttäminen "koeaikana" ja sen jälkeen pidemmän viisumin sponsorointi on hyvä idea. 457 on voimassa max 4 vuotta, joten sen aikana pitää löytää uusi sponsori tai saada pysyvä viisumi, jos haluat senkin jälkeen jatkaa. ENS on vaativampi mutta antaa sinulle paremmat vapaudet, työnantajaa se puolestaan sitoo tarjoamaan työpaikan sinulle vähintään 3 vuoden ajaksi.

ENS:ää voit mainostaa niin, että se maksaa firmalle vain muutaman satasen sekä muutaman tunnin HR:n työaikaa. Sinä voit täyttää lomakkeet valmiiksi ja heidän pitää vain täydentää ne tiedot, joita löytyy firman henkilöstöjärjestelmistä. Se pieni uhraus turvaa sinun jatkamisen ja panostuksesi firmalle.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

fatamorgana

Hyviä vinkkejä taas! Kiitos Eevikselle tsemppaavasta esimerkistä, ja Ruulle viisumi-infosta :) Dunderilaisia yleisestikin kiitän siitä, että täällä lähes aina suhtaudutaan tosi rohkaisevasti ja positiivisesti. Noita viisumiasioita pitää vielä selvitellä hartaudella, etenkin, kun Skilled independentin pisteytykseen on tulossa muutoksia. Pistän korvan taakse kaikki viisumivinkit!! Koeajan ehdottaminen kuulostaa myös hyvältä idikseltä saada jalkaa oven väliin ja laimentaa WH:n aiheuttamaa mahdollista epävarmuutta/nihkeyttä työnantajassa  :pepsodent

sim

Pitää tähänkin ketjuun mainostaa omia kokemuksiani työnhausta noin vuosi sitten joita olen rustaillut tänne:

http://australiaan.wordpress.com/2010/02/04/tyopaikan-haku-australiasta/

Lisäksi tähän keskusteluun mahdollisesti relevantteina pointteina voisin todeta että (oman kokemukseni mukaan, YMMV):

  • Työpaikan haku etänä on vaikeaa; vaikka puhelinhaastattelujakin tehdään, paikanpäällä olo ja se että pääsee sekä haastatteluun että tarvittaessa aloittamaan työt pian on tärkeää. Puoli vuotta etukäteen on minkään firman vaikea tietää tarpeitaan ja hyvin harva suostuu tekemään sitovaa sopimusta kuukausikaupalla ennen töiden alkua, ellei ole juuri se haettu erityisasiantuntija jollain alalla.
  • Jos ja kun sinulla ilmeisesti on asiantuntijatyyppistä kokemusta joltain alalta, kannattaa resumea tai avointa hakemusta hiukan "tyhmentää" jos meinaa hakea kovin kahvinkanto-tasoista hommaa. Työnantajat eivät täälläkään, hiukan kärjistettynä, mielellään palkkaa huippuasiantuntijaa siivoojan hommaan josta tietävät että kaveri lähtee lätkimään heti kun löytää vähänkään paremman paikan.
  • Sen sijaan että hakee "alempaa" duunia kuin mihin kuuluisi, voi myös tarjoutua tekemään kokemusta vastaavaa hommaa hiukan huonommalla liksalla vaikka muutaman kuukauden. Virallinen koeaika on kuitenkin käytännössä joka hommassa olemassa, joten varsinaisesti koeaikaa "mainostamalla" ei voi kovin hyvin käyttää porkkanana.
  • Sen lisäksi että hakee tehtäviä suoraan tai avoimella hakemuksella, kannattaa käyttää mm. LinkedIn:iä ja lähestyä suoraan firmoissa relevantteja henkilöitä. Myös yleinen verkottautuminen omalla alalla on tärkeää - tutustu oman alan ihmisiin ja käy kahvilla (tai niin kauan kun olet muualla niin osallistu alan keskustelufoorumeihin yms).

Niin ja otsikon kysymykseeni vastatakseni; avoimet hakemukset eivät välttämättä ole niitä tehokkaimpia, mutta eivät ne mitenkään kategorisesti ole epätoivottujakaan. Ellei ole jonkin sortin erikoistapaus (=osaamisellesi on suuri välitön tarve), pätee täällä silti sama laki kuin muuallakin maailmassa - kannattaa varautua siihen että yli 90% sähköpostitse lähestyttävistä firmoista ei vastaa mitään tai vastaa kieltävästi. Voit siis itse asiassa olla tyytyväinen että lähettäämäsi hakemukseen ylipäänsä vastattiin mitään. Siitä ei kannata masentua, niin se vaan menee :)

Tsemppiä, kyllä se paikka sieltä löytyy ennemmin tai myöhemmin!


fatamorgana

Sim, kiitos runsaasta vastauksesta. Luin myös blogisivusi työnhausta, varmasti hyödyllistä tietoa, kiitos!

Huh, onpas siis hyvä juttu sitten, että on ylipäätään vastattu sähköposteihini, nyt on tullut jo pari vastausta (tosin ei mitään myöntävää, mutta joku reaktio sentään). En varsinaista työpaikkaa odotakaan saavani aikaan spostilla, mutta ajattelin, että voisin herätellä mahd. työnantajia jo nyt ja palata asiaan sitten paikan päällä.

Aion paikan päällä aloittaa hakurumban "kahdella kärjellä" eli esim. yleisiin toimistohommiin, joista on riittämiin kokemusta, ja sitten varsinaisiin asiantuntijatehtäviin. Kumpaankin sitä varten räätälöity cv (tarvittaessa "tyhmennetty"), kuten sim ehdotit.

Enpä olisi tajunnut Linkediniä ja suoraa lähestymistapaa, on sen verran vierasta täällä Suomessa. Mutta jos se siellä toimii niin eikun vaan! :pepsodent Oma alani on kaavoitus-, arkkitehti- tai maisema-arkkitehtitoimiston "tukitehtävät" eli näihin aloihin liittyvä tutkimus- ja tuote(palvelu)kehitys sekä yritysrahoitushaut. Melko spesifi ala siis. Mutta olen tottunut tekemään jos jonkinlaista hommaa, eli ei pelota ottaa vastaan muuta. Hieman kyllä pelottaa hakurumba, simin kertoman mukaan tulee olemaan totista työtä tuo työnhaku. Tähän asti olen ollut ihmeen onnekas löytämään töitä ja voi olla, että ei ole riittävän realistista kuvaa siitä, miten paljon vaivannäköä työnhaku vaatii... No, jospa onni jatkuisi down underissakin ;)