Skilled viisumi - onko toivoa?

Aloittaja ella_, heinäkuu 17, 2009, 20:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ella_

Moikka,

Halu olisi muuttaa Ausseihin joksikin aikaa (WH-viisumi jo käytetty), joten ainoaksi vaihtoehdokseni näyttäisi muodostuvan skilled viisumi.

Kyselisin muiden kokemuksia, onko tämä ihan turha toivo? Olen KTM koulutukseltani ja työnkuva ollut Accountant - Auditor - Financial Controller ja työkokemusta yhteensä 3+ vuotta. Englannin kielessä ei mitään ongelmaa, joten kielikoe pitää tehdä, mutta en usko sen olevan kynnyskysymys.

Kysymys kuuluukin, onko mitään toivoa, kannattaako edes lähteä yrittämään? Nuo viisumit nimittäin eivät ole kovin halpoja mitä tuolta immigrationin sivuilta katselin, että ennen kuin tuhlaan rahojani kannattaisiko luovuttaa?

Kiitos kaikille etukäteen jo avusta!

T. Sydämensä särkenyt, joka lähtisi mielellään aurinkoon haavoja nuolemaan

Milka

Ella,

Kannattaa kayda tekemassa ns. pistetesti. Haulla loydat nailta sivuilta linkin 'immin' sivuille. Uskoisin etta sina saanet 120 pistetta kasaan koulutuksen ja ammatin kautta, mutta sinun pitaa saada CPA tai CA hyvaksymaan ammattisi Australian vastaavaksi. Kay heidan sivuilla tsekkaamassa vaatimukset hyvaksynnalle.

Aikaisemmin 120 pistetta riitti hyvinkin ja viisumi tuli jonkin ajan odottolun jalkeen, mutta viime aikoina hallitus on kiristanyt siirtolaisten maararajoja joten odottolua voi jatkua pidempaan. Kannattaa tosin varmistaa jos ammattisi on ns. haluttujen ammattien listalla (immin sivuilta loytyy lista ja naltakin sivuilta linkkeja sinne). Jos ammatti loytyy, niin viisumi sattaisi olla helpompi saada.

Hyvia lukuhetkia! :XXXX :XXXX :XXXX

ella_

Heippa,

Kiitos Milka viestistä! Tein pistetestin ja 120 täyttyi, tosin en tietenkään varmasti voinut sanoa esim kielitestin tulosta ennen kuin olen sen tehnyt. Ammatti on myös haluttujen ammattien listalla.

Tiedättekö, mikäli viisumia ei myönnettäisi, saako rahat takaisin vai onko se sitten vain tyhjä arpa?

jounij

Hylätystä lopputuloksesta huolimatta ei saa rahoja takaisin. Se on maksu valtion virkamiehille heidän hakemuksesi käsittelyyn kuluvasta työajasta.


Toteaa
Jouni
Canberra

JuhaP

Ella,

Ainakaan alkuvuodesta ei käsitelty lainkaan muita Skilled migration -hakemuksia kuin sponsoroituja, state nominated-hakemuksia ja sellaisia, joiden ammatti löytyy CSL eli Critical Skills Listiltä (http://www.immi.gov.au/skilled/general-skilled-migration/pdf/critical-skills-list.pdf). Tuo on siis huomattavasti tiukennettu lista SOL:sta. Jos ammattisi ei ole CSL-listalla, niin käsittelyssä saattaa mennä hyvinkin pitkä aika. En ole katsonut muuttuiko tuo tilanne nyt heinäkuun alussa kun fiskaalivuosi vaihtui, mutta kannattaa joka tapauksessa tarkistaa tuokin tilanne.

Juha

ella_

Moikka,

Ammatti on CSL-listalla, tosin tällaisella sivuhuomautuksella:

Accountant -- where the applicant has achieved a score of at least IELTS 7 in each of the four competencies, and/or has completed The Professional Year – Skilled Migration Internship Program Accounting (SMIPA)

Tuon IELTS:n voin tehdä ja toivottavasti sen läpäisisin noilla arvosanoilla (onko kokemusta, millainen koe kyseessä? tiedän että nelivaiheinen, mutta onko esim hyvin spesifiä kieltä vai enemmän all around?). Mutta tuota SMIPAA en sattuneesta syystä voi suorittaa, kun eihän sitä voi näemmä kuin Sydneyssä.

Puuh, hankalalta tuntuu, uskaltaisikohan yrittää  :o Tietysti yrittänyttä ei laiteta ja jos ei veikkaa ei voi voittaa  :D

JuhaP

Kyllähän seiska IELTS:sta pitäisi irrota, mutta ihan takki aukikaan kokeeseen ei kannata mennä, koska se pitää kuitenkin saada jokaisesta osa-alueesta. Yksi hutilointi jossain voi ryssiä koko testin. Sen verran valmistautumista että itseluottamus on kohdallaan ja skarppina alusta loppuun, niin ei ongelmia.

Ainakin oman testini kuuntelussa aksentti oli varsin neutraali, mutta alussa tuli sählättyä kun se oli ensimmäinen testi ja edellisestä vastaavasta kokeesti lukiovuosilta oli jo aika monta vuotta kulunut. Varsin yllättäen monelle lukutesti on se, josta tulee kehnoimmat lukemat. Kylmiltään kuvittelisi että se on täysi läpihuutojuttu, mutta ilmeisesti arvosteluseula on siinä tiukalla ja samoihin asioihin kiinnitetään huomioita kuin kirjoitustestissäkin. Itse artikkeli taisi olla jonkun populistisen tiedelehden artikkeli ilmastonmuutoksesta tms. Eli tavallaan all-aroundia, koska siitä nyt on jauhettu lehdissä vuosikausia, mutta ei nyt mitään yläastesanastoakaan.

CSL-filtterin hyvä puoli on siinä, että vanhat jonot pitäisi nyt olla purettu ja sitä myöden viisumin pitäisi lähteä käsittelyyn huomattavasti nopeammin kuin vielä ennen vuodenvaihdetta jolloin 12 kk oli sellainen normi overseas-hakemukselle. Hakemuksessa kannattaa huomioida, että varsinaisen viisumimaksun lisäksi myös se julmettu paperityö maksaa varsin paljon sekä aikaa että rahaa. Itse sen pystyy kyllä hyvin tekemään ja kunhan seuraa nippelintarkasti ohjeita sivustolta, niin aika todennäköisesti se viisumikin irtoaa. Mutta anna ihmeessä palaa vaan, jos kiinnostusta on. Ei se niin paljon maksa, että siitä konkurssiin menisi ja kotiin voi aina palata!

-Juha

ella_

Kiitos tsempistä! Pitääkin varmaan uskaltautua :)

Onko se siis niin, että jos kaiken täytän nippelitarkasti ja pistetestissä tulee yli 120 pistettä (kuten näyttäisi tulevan), ja kun on CSL:n ammatti... eli siis jos kaikki ehdot täyttyy niin viisumin sitten saa? Että sieltä ei tule ihan mielivaltaisia päätöksiä?

Kauheasti jännittää mut vielä enemmän houkuttelee, Ausseissa on tullut rampattua niin monta kertaa, että olisihan se aikakin siellä tosissaan siipiään kokeilla :)

Merja

Pitää vaan muistaa että käsittelyajat ovat aikamoiset nykyään jos ei ole sponsorointia. Työkaveri, joka on asunut täällä jo 4 vuotta 457:lla, haki viime lokakuussa skilled independence viisumia ja siitä on nyt siis 10kk eikä vielä MITÄÄN kuulunut. Kuten ei kuulemma muutamalla muullakaan, joka haki samaan aikaan. Kannattaa muistaa että PR-viisumilla tänne tulo on pitkäaikainen projekti  :D

Ja tällä hetkellä työpaikoilla ollaan tiukkoja 457:nkin kanssa, jos et ole australialainen tai PR, saa työpaikka selitellä aika litaniat (paljon enemmän kuin vielä vuosi sitten), jos haluaa palkata ulkomailta (ellei työntekijä ole huippuluokkaa).

Mutta ellei yritä, ei mitään saakkaan  :peukkuy


ella_

10 kk :D noh, onpahan itsellä ainakin aikaa miettiä asiaa sitten :D

JuhaP

Tietenkään tarkkoja faktoja myöntämisperusteista ei tiedä kuin päätöksentekijät, mutta kyllä se aika suurella todennäköisyydellä juuri noin menee. Eli että jos hakemus jostain syystä hylätään, niin kyllä sille perusteltu syy löytyy. Pitää kuitenkin muistaa, että Australia jos joku on imigraatiomaa. Olikohan se jotakin sitä luokkaa, että joka neljäs ausseissa pysyvästi asuva on syntynyt jossain muualla. PR:iä myönnetään tilapäisten leikkaustenkin jälkeen yli satatuhatta joka vuosi, joten ei se viisumin saanti sinänsä mikään poikkeuksellinen asia ole :)

-Juha


ella_

Heippa,

Nyt olen asiaa pohtinut ja päättänyt että antaa mennä vaan. Mutta mitä ihmettä tämä maksuihin liittyvä teksti immigrationin sivuilla tarkoittaa:

The 1st instalment of the Visa Application Charge must be paid at the time of application.

The 2nd instalment of the Visa Application Charge for dependents aged 18 years or over with less than functional English must be paid before the visa is granted.

Eli siis milloin tämä 2nd instalment pitää maksaa kun ei ole huollettavia?

Kiitos avusta, olen tosiaankin vähän blondi.....

pinkus

Ei tarvitse maksaa jos ei ole huollettavia. Hakemusta lahetettaessa maksat vain sen ensimmaisen osan, olikos se nyt jotain $2,500. Jos muuten teet skills assessmentin ICAA:n kautta niin heilla pari kuukautta sitten kesti paivalleen arvioidun ajan hakemuksen kasittely. Maksoin $50 ylimaaraista hakemukseni nopeasta kasittelysta ja tasan viikon paasta hakemuksen lahettamisesta he lahettivat tulokset takaisin.

nooruli

Nyt tässä taas puhutaan aiheesta jota itsekkin olen väännellyt ja käännellyt, ja nyt näyttää sellasta porukka olevan joka on Accountant taitonsa saanut tunnistetuksi viranomaisilla, kuten ICAA. Itse tässä samaa asiaa pohtineena suurimpana haastena on ehkä se taitojen listaaminen jotenkin fiksusti ja siihen vielä koulun leimat joten jos siihen on mitään vinkkejä niin se olisi tosi hienoa.

ella_

Heippa,

Taitojen listaamisesta sen verran että mun mielestä ne vaati kurssisisällöt, eli itse ainakin koululta pyysin englanninkieliset jotka käyn siellä vielä leimauttamassa että ovat varmasti totuudenmukaiset :) Vai että 2kk menee tuossa skills assesmentissa.. lähettääkö ICAA suoraan immigrationiin tulokset vai pitääkö ensin täällä odottaa tulosten saapumista ja sitten lähettää vasta hakemus?

Ja kiitos tuon maksun selventämisestä, eihän tuo olekaan ollenkaan niin kallis sitten!!

pinkus

Mulla ei kestanyt kun viikon niiden tulosten saamisessa, ulkomaisen yliopiston todistusten kanssa voi menna kauemmin, ICAA:n nettisivuilla oli listattu odotusajat. Tulokset lahetettiin mulle kotiin ja ma skannasin ja liitin ne mun elektroniseen viisumihakemukseen. Soitin immiin ja kysyin etta pitaako skannattavat paperit todistuttaa oikeiksi ja sielta sanottiin etta ei, kunhan ne on skannattu varillisina.




JuhaP

Joo, siis immigrationille ei mene mitään papereita suoraan. Kerää kaikki liput ja laput kotiin, skannaa ne ja liitä hakemukseesi. Oman skills assessmentini tein ACS:n kautta, ja niillä käsittelyaika oli muistaakseni 8 viikkoa ja siinä meni päivälleen juuri se aika. En tiedä paljonko se on ICAA:lla, mutta jos ne sanoo jonkun ajan niin hyvin todennäköisesti se on juuri se =)

Paperiversioita ei tarvita mistään, vaan skannatut riittää kunhan ne tosiaan on värillisiä. Ja kannattaa huolehtia että ne skannit myöskin on hyvälaatuisia ja riittävän tarkkoja, jotta käsittelijä pystyy niitä tappelematta lukemaan. Kaikki tuollainen aiheuttaa ylimääräistä viivästystä ja niiden setviminen on kypsää puuhaa.

ella_

Onko nää nyt ihan tosissaan että tuossa formissa 80 mun pitäis listata kaikki maat missä oon KÄYNYT viimeisen 10 vuoden aikana ja reissujen ajat?? Nimittäin on aika hiljaista että muistaisin, hyvä että muistan viimeisen vuoden...

Pää hajoaa tässä paperisodassa :D

Silppu

Olisiko passin leimoista mitään hyötyä? Löytyykö vierailuja esim. seuraavissa maissa: Afganistan, Pakistan, Jemen, Irak, Iran. :) Niistä ne taitaa lähinnä olla kiinnostuneita.

Kyllä kai se hakemuksen pilkuntarkka täyttäminen on osa positiivista lopputulosta. Osaapa sitten arvostaa viisumia kun sellainen on passissa.

RUU

Lainaus käyttäjältä: ella_ - syyskuu 21, 2009, 03:35
Onko nää nyt ihan tosissaan että tuossa formissa 80 mun pitäis listata kaikki maat missä oon KÄYNYT viimeisen 10 vuoden aikana ja reissujen ajat?? Nimittäin on aika hiljaista että muistaisin, hyvä että muistan viimeisen vuoden...

Toivottavasti pää pysyy ehjänä sillä kysehän on vähintään 12 kk mittaisista asumisista. Niitä tuskin kovin montaa mahtuu viime vuoteen...  :D
Character and Penal Clearance Requirements
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates