Melbournessa asuminen ja siihen liittyvät asiat

Aloittaja Taitsu, syyskuu 09, 2004, 19:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Taitsu

Hei,
Eli tosiaan saavuin tanne tiistaina. Ja olen toissa CSIRO:ssa tarkemmin Monash university, Clayton.

Eli jos jollakin olisi tarjota asuntoa tai jotain tietoa olisin tosi kiitollinen:god: Tottakai mukava olisi jos asunto sijaitsi hyvin kulkuyhteyksien paassa tyopaikasta. Mutta mielummin asuisin lahella keskustaa kuin yliopistoa.

Talla hetkella olen tilapaisessa perhemajoituksessa Mulgravessa.

Eli voi laittaa U2U:ta tai sahkopostia tpaukku_poistatama_@cc.hut.fi tai sitten ihan soitella sain tanaan jopa paikallisen kannykkaliittyman nro on 040-4403141.

Ja viela suuri kiitos kaikille  :god:

Taina

eevis

Taitsu :D

Vihdoin perillä, hieno juttu! Ja toivottavasti löydät pian sinulle sopivan kämpän, toivottavasti näistä linkeistä on jotain hyötyä, kaikkia mulla tallessa olevia en tähän hätään löydä, kun en ole omalla koneella...

http://www.monash.edu.au/campuses/clayton/accom.html (Claytonin asumisvaihtoehtoja. Ja täällä samassa olisi linkki Housing Advisory Serviceen, josta varmasti saat halutessasi apua asunnonhakuun liittyvissä asioissa.)

http://www.realestate.com.au/cgi-bin/rsearch?a=sf&s=vic&t=ren&snf=rbs (Victorian vuokrakämppiä)

Tsemppiä asunnonhakuun! :peukkuy
Dees - We will bloody bounce back!!!


jpelkone

Tervetuloa Melbourneen!

Mulla on itsellä kanssa kämpän haku päällä ja tiedän sen vuoksi muutamia paikkoja mistä kannattaa katsella. Meillä on RMIT tietokannassa tällähetkellä noin 90 avointa erityyppistä vaihtoehtoa (60-250viikko) ympäri Melbournea. Laittelen sulle suoraan sähköpostia niin katsellaan. Tämä kommentti lähinnä sitävarten et jotkut muutkin Melbournen suomalaiset voi olla jossain vaiheessa kiinnostuneita.

Juha

Taitsu

:god:
Eli nyt on asunto, vain kalusteet puuttuvat. :??

Eli paadyin sittenkin etsimaan asuntoa lahelta tyopaikkaa. Eli asunto on Claytonissa vain 5min kavelymatkan paasta juna-asemalta ja yhteydet keskustaan on aika hyvat.

Vuokra on todella halpa, joten saan vahan rahaa saastoon matkustelua varten. Suunnitelmissa viettaa joulu Cairnissa.

arixmel

no jos aajtellaan etta on tanne tulossa esim vuodeksi tahi kahdeksi, niin joko pelastusarmeijalta, tutuilta tahi kaupasta mutta mutta, eilen tuli juuri telkasta fantastic furnituren mainos,,,kaikki studion kalusteet hintaan 999 (niilla on nakojaan joitakin paketteja netissakin vaikken tota studioa nahnytkaan siella http://www.fantasticfurniture.com.au/packages.asp)  hmmm siina oli kylla iso kasa tavaraa,,,eli pari sanky sohva pari olkkarin tuolia sohvapoyta keittion poyta tuolit ja lista vaan jatkui,(tai sitten ei),,no ei laatu nyt voi kovin hyva olla mutta kylla niissa vuoden varmaan olisi,,,ja ainakin tv ssa naytti hyvalta,,,makuasia joo...eli jos kaikkea lahtee yksitellen ostamaan niin hintaa tulee EHKA enemman, ja sitten jos tuota vertaan kalustetun kampan lisahintaan???


aamukahvi poydassa olen sitten katsellut ikean kataloogia,,niilla on samantyypisia paketteja,,,ei nyt satu silmaan hintoja, mutta massatuotannosta ja halvasta aasialaisesta napparyydesta (ja hei laadusta tinkimatta kuin hk:n sininen) halvin sanky  $95,,,siihen patja (pari sanky)165..ruokailu ryhma (neljalle,,$249,,,se nayttaa ihan kuin se olisi tummaa puuta,,,emma ole sarkastinen, ma istun parhaillaan ikean tuolissa :hahhaa,,,ja halvin 2 istuttava sohva 195...sitten se valttamaton sadepaivan pelastaja...taitaa olla etta jossain oli 51 cm tv hintaan 99,,,mitas muuta,,,jaakaappi,,,hmmmnyt pitaa heittaa puolet arvausta puolet muistia...tuossa kadulla (smith st, on muutama kauppa,,taitaa olla DEC tai DES discount electronic store,,semmoinen ketju kumminkin) ja taitaa lahtea jollain 250 taalalla halvin???

ja sitten jos siihen alennuksen hakuun todella haluaaa lahtea niin huomasin etta noilla yliopistoilla on aika kattavat listat paikoista eli lahinna naa toisenkaden kaupat..

RMIT second hand furniture
some VU furniture tips

ja hei Latrobella on linkki kalusteista
furniture

monashilla on varmaan omat linkkinsa,,,no kyllahan noita paikkoja on mutta meneeko siina sitten kokoaika niita metsastaessa, vai menisko vaan kauppaan tilais paketin kotiin ja menis oluelle,,,ai niin pitaa ne huonekalut sitten kasatakin lol

:hahhaa:hahhaa
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

arixmel

jai vaivaamaan nuo elektroniikan hinnat ja hain tuosta kadulta DEC:n mainoksen (discount electrical centre),,37 cm tv 119 dec bar fridge $139 semmoinen pieni yhden ihmisen jaakaappi (siis ei ihmissyojille tarkoitettu mainos) 120 liotranen 239 semmoinen miehen korkuinen jaakaappi $299..ai niin pyykki kone, taalla on noita kolikkopesuloita, mutta en nyt tieda niiden hintoja mutta jos ajatellaan etta esim 5 taalaa viikossa,,,tekee 250 vuodessa,,,uusi pesukone lahtee nakojaan 399 taalalla, toi kauppa sitten myo myos kaytettyja pesukoneita (edesta ladattava 5 kg) 249 taalaa,,,tieda sitten miten hyva tahi energiaystavallinen ,noilla on myos kuivaaja ja pesukone samassa 5kg,,299,,,astianpesukone 299,
uusi mikro lahtee 79 taalalla...ja voihan nuo sitten saada myotya,,,jonka varaan ei kylla kannata laskea,,
 ai niin laatu,,,hmmm,,, mun piti hakea uusi pesukone parikuukautta sitten ma en ostanut heilta vaikka on ihan lahella vaan paadyin ajamaan 10 kilsaa good guys clearance centreen ja ostamaan koneen 800 sadalla,,,hyva diili...mielestani,,mutta kylla ma esim lasten huoneen telkkarin sielta hakisin, ja nayttais isoissa ruuduissa olevan hyvia tarjouksia,,,hmmm mitenkohan tan esittais vaimolle lol
toivottavasti auttaa taitsua paatoksen teossa ja muita suunnittelussa
You don't pay taxes - they take taxes.

-- Chris Rock --

Taitsu

Kiitokset kovasti avusta. Eli olen taalla vain 6kk, mutta suunnitelmat voi aina muuttua.
Talo on muuten kalustettu, mutta mun huone ei ole. Eli olen lahinna nyt katsellut naita second hand paikkoja. Kampuksella on aina jotain ilmoituksia ja olen nyt kysellyt taalta toistakin, jos joku vaikka lainais kalusteita muutamaksi kuukaudeksi.

Eli tallaista, onneks ei ihan kaikkea tartte ostaa, eli jaakaapit ja pesukoneet yms. loytyy kylla talosta.

jpelkone

Mä hommasin melkein kaikki huonekkalut sellasesta second hand paikasta kun Don Bosco tuolta Brunswickista. Osoite oli Sydney Road jotain. Toimittivat ison kuorman kotiovelle 20 taalan maksua vastaan ja kaikki mitä ostin oli kyllä todella halpaa ja hyvää tavaraa. Ei voi kun ihmetellä ja suositella. Hinnoittelu perustuu siihen, että tuo on jonkin paikallisen seurakunnan paikka joka saa kaikki huonekalut lahjoituksina. Ne on muuten sit kivasti jemmassa takahuoneessa joten jos joku sinne eksyy niin kysykää missä ne on.

eevis

Taitsu :D

Sä varmaan hurauttelet junalla joskus Claytonista keskustaan, niin ootko sattunut huomaamaan millaisia paikkoja Huntingdale ja Oakleigh on? Niissähän on juna-asemat. Kiinnostaisivat ehkä asuinpaikkoina, joten kiinnostaisi tietää millaista aluetta näennäisesti (suuria johtopäätöksiähän tietty junan ikkunasta ei voi tehdä :D )ovat, jos oisit sattunut huomaamaan. Mitäs muuten kuuluu?

Cheers
eevis
Dees - We will bloody bounce back!!!


Taitsu

Joo onhan sita jo muutaman kerran tullut keskustaan junalla ajeltua. Mutta kuten arvelit ei siita juna ikkunasta kauheasti asuinalueita katsella :eye:.
Huntingdale ja Oakleigh kuuluvat molemmat zone 1, kun Clayton taas zone 2. Eli  jos haluat saastaa tyomatkoissa, niin voisivat olla hyvia paikkoja. Ja lisaksi paaset silla zone 1 kortilla aina kampukselle asti.

Mitas taalla aika kuluu todella vauhdilla. Viikot toissa, tai voiko tata viela tyonteoksi sanoa, kun surffailen vain netissa kaiket paivat. Ja arki-illat olen viettanyt tossa kampuksen urheilukeskuksessa, uintia, punttisalia yms. Jotain pitaa tehda, rantakausi lahestyy ;).  
No viikonloppuisin ollaan sitten keksitty kaikkea kivaa naiden muiden iaeste opiskelijoiden kanssa, esim. :XXXX No ollaan me vahan nahtavyyksia kateltu. Kaytiin viime viikonloppuna  
Healesville Sanctuary, nain elamani ensimmaiset koalat ja kengurut :D
 
No nyt rupeaa jo pikkuhiljaa tanne sopeutumaan, alussa kylla oli hieman hankalaa, mutta kaikkeen tottuu. No eihan sullakaan enaa kauaa ole, kun tanne tuut.

eevis

Taitsu :D

Thanks for making my day!!! :god: Joo mä aattelin kikkailla noitten zonejen kanssa, kun huomasin että Oakleigh ja Huntingdale on siinä zonejen rajalla... Mut siis mitä ihmettä, pääseekö kampukselle asti zone 1 -kortilla???? Sehän on merkitty kaikissa katoissa zone 2 -alueeksi?

Siis hetkinen, surffaat töissä vai??? Kuulin Hanskilta, että Monashissa ois tosi tiukka linja surffauksen kanssa, ja "kaikki" (ainakin leikisti) sivustot tarkastetaan jälkikäteen, että ne on liittyneet työasioihin...no ehkä eri osastoilla on omat käytäntönsä tai riippuu pomoista.

No mutta kiva jos arki sujuu hyvin, ja olet päässyt nähtävyyksiäkin jo tiirailemaan. Pärjäilehän ja nauti ajastasi siellä, perässä tosiaan tullaan... :D
Dees - We will bloody bounce back!!!


JuPe

Tervehdys!

Olen juuri saapunut Melbourneen, joten olen vahan ulalla paikoista ja menosta.
Olisi mukava tutustua Suomalaisiin taalla ja tietysti olisi kiva jos joku voisi nayttaa vahan paikkojakin ja mista niita kenguruita loytyy :eye:.
Huomasin etta Melbournelaisilla Suomalaisilla on kylla menoja ja kokoontumisia aina silloin talloin mutta juuri nyt ei tainnut olla mitaan meneillaan.
Jos jollakin loytyy ylimaaraista aikaa ja kiinnostusta lahtea  tutustuttamaan minua Melbournen ympyroihin niin pista U2U viestia tai sahkopostia tulemaan niin otan yhteytta.

JuPe

Tuipa

Laitetaan vielä tännekin.
Tulepa Suomi tallolle 30.10 lauantaina klo 17 alkaen, niin toivon mukaan löytyy seuraa. Eli luvassa kesäkauden avajaiset, poppi soi ja baari on auki!

Melbournen Suvi

no moi kaikille

Olisiko kenellakaan tietoa kuinka kaukana tama suomitalo olisi Bundoorasta kun mielellani tulisin kesa kauden avajaisiin mutta pallo hukassa melbournessa kulkemisesta!

Kiitan

Suvi :XXXX

eevis

Suvi :D

Muakin alkoi kiinnostaa, missä Melbournen Suomi-talo on, niin samalla katsoin, että Whereisin mukaan about 45 km Bundoorasta:
  (  Ohjeet Bundoora-Altona )  (Heh, opin muuten juuri käyttämällä yhtä Joukon vanhaa viestiä mallina, miten tollaisia linkkejä tehdään, go me! :D Thanks, Jouko! :D )

Osoitehan oli 119 Pier Street, Altona, ja Altonassa myös siis juna-asema. Okei, selvisi sijainti samalla mullekin!

Tuipa :D

Sä oot selvästi jaksanut sitten painostaa ja lobbata päättävissä elimissä... :D Hatunnosto siitä! :god::god::god: :peukkuy
Dees - We will bloody bounce back!!!


Tuipa

Kiitokset Eevis! Kaikkea kivaa on mukavaa hommata, kun tietää että niitä nuoria on. Samalla kiitokset pohjatyön tehneille eli Dunderille ja "paikalliverkostoa" keränneillle Zendella ja Riinalle!
Suvi, sinulle matkanteko on helppoa - suoraan vaan kehätietä pitkin. Muistaakseni Exit on Millers Rd, ja siitä vaan kohti Altonaa!
Ilmoittele, jos et saa selvää Eeviksen antamasta karttalinkistä!

riaapa

Suvi,

eikös melkein kaikki ole aika kaukana Bundoorasta...? ;) Leikki leikkinä, Suomi-talolle on tosiaan Bundoorasta helppo autoilla, mutta jos olet julkisten kulkuvälineiden varassa, niin joudut tulemaan joko ratikalla tai junalla (riippuu vähän missä asut; juna olisi paljon nopeampi kuin ratikka, joten kannattaa melkein mennä ratikalla Thornburyyn ja jatkaa siitä junalla) cityyn ja sitten toisella junalla Altonaan. Sama juna jatkaa Werribeehen.

Tuipa,

on todella upeata että Suomiseuran hallituksessa on nyt vähän nuorempaakin verta, koska meitä alle eläkeikäisiäkin täältä Melbournesta tosiaan löytyy! Paikallisverkoston kutomisesta kaikki kunnia Zendelle, minähän olen vaan tullut suunapäänä valmiiseen verkostoon. Aamujumpan kunniaksi kumarrukset teille molemmille: :god: :god:
Riina

JuPe

Suvi

Itsekkin pallo tosi hukassa olevana sain tyokavereilta hyvan linkin, kannattaa kokeilla...

http://www.street-directory.com.au/aus_new/index.cgi

Street nr   119  
Street       Pier
niin eikohan ala loytymaan, kartan ylaosasta olevista numeroista saat muutettua kartan kokoa.

Zende

Tervetuloa Melbourneen JuPe ja Suvi!

JuPe, olet ilmeisesti koiran kanssa liikkeella, eli ilmeisesti muuttanut tanne joksikin aikaa? Missa pain asustat?

Suvi, oletko opiskelemassa (paattelen nain sun olin paikasta), vai Melbournessa muista syista?

Tulkaa vaan joo mukaan sitten kuun lopussa, niin tavataan.  

Zende

JuPe

Zende
Minulla on valiaikainen asuin paikka (4 viikoa) Fitzroyssa, jonka aikana taytyisi loytaa oma kamppa jostakin.
Kaikki ehdotukset/neuvot/tiedot asunnoista/paikoista ovat enemman kuin tervetulleita. :god:

Tulin tanne toiden perassa ja tarkoitus olisi olla ainakin muutama vuosi.

Koirat eivat ole viela tulleet eika tule viela vahaan aikaan, tuli niin akkia tama muutto tanne etten ehtinyt mukaan rokotusten ja muiden kanssa heti joten ne tulevat Australiaan vasta Tammikuussa ja Helmikuussa ne paasevat karanteenista (toivottavasti).

Olen aina tikkana paikalla kun on :XXXX kyse, eli kuun lopussa nahdaan :D

JuPe

Melbournen Suvi

Kiitos kaikista ohjeista ja linkeista!!

Taalla Bundoorassa asustaminen on tosiaan vahan erakko elamaa mut ainakin olen yliopiston lahella! Eli tosiaan Opiskelen La Trobe yliopistossa ja asustelen taalla asuntolassa. Viella 2 vuotta jaljella joten olis tosi kivaa tutustua muihin suomalaisiin taalla pain maailmaa!

Suvi;)

Tania

Hello!

Oon 30-v naisenalku, ollut vajaat pari viikkoa Ozissa WH-viisumilla ja duunaan nyt alkajaisiksi farmilla Sheppartonin lahella.

Loytyyko alueelta muita suomalaisia?
Oisi kiva tavata kuka tahansa, kuulla vinkkeja aussivuotta varten, vaihtaa kokemuksia ja paasta vaan vaihteeksi kommunikoimaan rakkaalla aidinkielella...

s-posti: maria-74@suomi24.fi

riaapa

Helou Tania!

Sheppartonin lähellä on ainakin meidän foorumin Heidi, nimittäin Taturassa, elikkäs ihan pikkusen Sheppartonista Bendigon suuntaan. Heidillä kylläkin pitää varmaan kiirettä vauvan kanssa... Täällä Melbournessa meitä on enemmänkin, joten tule vaikka viikonloppuretkelle tänne! :D Esim. kahden viikon kuluttua lauantaina 30.10. olisi mahdollisuus tavata meistä useampikin kerralla, sillä kokoonnumme silloin Suomi-talolla.

Minkäslaisella farmilla duunaat? Hedelmiä poimien vai sontaa lappaen? ;)
Riina

Heidi

Heippa Tania :)

Taalla ollaan Taturassa kuten Riina jo kerkesi mainita, Sheppartonista 15 minuutin ajomatkan paassa. Vauvan kanssa on kiiretta, mutta ei sentaan niin kiiretta, ettenko kerkeaisi tapaamaan ja reissuvinkkeja antamaan!

Laitan sulle postia tulemaan niin jarkataan tapaaminen! :cool:

Mariia

Heippis!

Olen tulossa helmikuussa Melbourneen yhdessä poikaystäväni kanssa viideksi kuukaudeksi. Olisko jollain käyttökelpoisia vinkkejä asunnon etsimiseen? Tietenkin olisi kiva, jos asian voisi hoitaa jo Suomesta käsin. Please, auttooten, jos suinkin pystytte!:o:P

1770

Kun selaat vähän vanhoja viestejä tai laitat hakuun sanoja, saat paljonkin vinkkejä asunnon hakemiseen. Hommat toimii aika samalla lailla joka kaupungissa.

Lyhyesti:

- asukaa hetki edullisesti jossain hostellissa tms. ja etsikää kämppä vasta paikanpäälle saavuttuanne
- lyhtypylväissä, ilmoitustauluilla yms. on mainoksia
- lehdissä on mainoksia, yleensä jonain viikonpäivänä on erityinen asunto-osa
- netissä sivuja, näitäkin linkkejä löydät haulla. Alkuun pääset vaikka domain.comissa.

Onnea matkaan!

Mariia

Thanksis! Olemme ihan alussa tämän asunnon haku homman kanssa, joten kiitti, että laitoit jotain suuntaan, mistä etsiminen kannattaa aloittaa. Niin, ehkä pidempiaikainen asunto kannattaa vuokrata vasta paikanpäällä. Eipähän sitten tule ostettua sikaa säkissä, kun pääsee eka kurkkaamaan, millainen asunto todella on. Kunpa aika menis nyt äkkiä...Tahtoo matkaan!! :)

eevis

Mariia :D

Jep, mäkin aattelin ensin että ois kiva olla kämppä jo odottamassa kun saapuu maahan mutta heitin ne unelmat huitsiin jo aikoja sitten. Kannattaa ottaa mukaan entisen vuokranantajasi todistus siitä, miten hyvä vuokralainen olet ollut jo monta vuotta ja muutenkin upea ihminen, ja perillä sitten alkaa se asunnonmetsästys. Käppiähän tarjolla tosiaan on kalustetuista kalustamattomiin joka laatua. Näitä mä oon seuraillut:

http://www.realestateview.com.au/rent_res_melbourne.html
http://www.domain.com.au/

Good luck matkaan!  :peukkuy
Dees - We will bloody bounce back!!!


riaapa

Viideksi kuukaudeksi voi olla vaikeaa saada vuokrakämppää, koska yleensä täällä kirjoitetaan vuokrasopimukset vähintään 6 kuukaudeksi (tai 12 kuukaudeksi). Kimppakämppään voi kylläkin päästä lyhyemmäksikin aikaa, ja niitä ilmoituksia kannattaa katsella juuri lyhtypylväistä, ilmoitustauluilta jne. Vaihtoehtoisesti voi kirjoittaa 6 kuukauden vuokrasopimuksen, mutta siinä tapauksessa täytyy joko maksaa sen kuudennenkin kuukauden vuokra, tai jos lähtee aikaisemmin, silloin on itse vastuussa siitä, että löytää kämppään uuden vuokralaisen joka täyttää vuokranantajan vaatimukset. Näin ainakin meidän vuokrasopimuksen ja Victorian lainsäädännön mukaan.
Riina

puotila

Mariia,

Yksi vinkki, jonka opimme kantapään kautta on että jos etsii vähänkin suburbiasta, missä kaikki sittenkin tuntuvat asuvan, asuntoa on auto aika välttämätön. Bussit liikkuvat harvakseltaan ja välimatkat ovat yllättävän pitkiä. Eli tuossa tapauksessa ensin auto, voihan sen vuokratakin, sitten asunto ;)

Riaapa,

Omassa vuokrasopimuksessamme on myös että jos rikomme sopimuksen lähtemällä liian aikaisin olemme velvolliset maksamaan vuokraa kunnes uusi seuraava vuokralainen löytyy. Jos käyttää samaa välittäjää, kuin jolta asunnon vuokrasi, uuden vuokralaisen etsimiseen, joutuu maksamaan hänen palkkionsa ja ilmoituskuluja.

Usein on varmaan niin että välittäjää ja vuokraisäntää ei paljoa kiinnosta etsiä vuokralaista jos sopimuksen rikkonut maksaa edelleen vuokraa. Työkaverini teki kuitenkin niin, ostettuaan talon ja muutettuaan ennen vuokrasopimuksen loppua, että kertoi välittäjälleen maksavansa vasta sitten kun uusi vuokralainen on löytynyt. Ja vain kirjallista maksukehoitusta vastaan missä kaikki kulut on eritelty tms. Joka tapauksessa välittäjä löysi uuden vuokralaisen nopeasti. Työkaverini haki neuvoa Tenants Union of Victoria (http://www.tuv.org.au/) järjestöltä. Sieltä kerrottiin mm. mitä oikeastaan on velvollinen maksamaan ja mitä ei.

Olivat kuulemma oikein ystävällisiä siellä :)

Petteri
--

riaapa

Lainaaalkuperäinen postittaja puotila
...suburbiasta, missä kaikki sittenkin tuntuvat asuvan, asuntoa on auto aika välttämätön...

Krhm... puhu vaan omasta puolestasi... :P Näin perheettömänä asun erittäin mielelläni tässä North Melbournessa. Alue on rauhallinen ja kaikki tärkeimmät palvelut löytyvät ihan kulman takaa, mutta cityn vilinäänkin on vain 20-30 minuutin kävelymatka.

Mutta tottahan se on, että jos meinaa perhettä kasvattaa, niin melkein pakko on muuttaa jonnekin lähiöön. Asuimme alkuun puoliskon veljen luona Mill Parkissa, ja siellä olisi tosiaan lähes mahdotonta asua ilman autoa. Lähimmälle juna-asemalle oli 50 minuutin kävelymatka ja bussilla sinne pääsi noin kerran-pari tunnissa päiväsaikaan, illalla ei lainkaan. Jos meinaa metsästää vuokra-asuntoa, niin silloinkin auto helpottaa elämää kummasti, kun pitää sahata kiinteistönvälitysfirmojen ja potentiaalisten kämppien väliä edestakaisin.

Ennen kuin loukkaan sen enempää lähiöissä asuvia ystäviämme, niin myönnän toki, että on olemassa oikein kivoja ja viihtyisiäkin lähiöitä, mutta minulle henk.koht. lähiötä valitessa olisi tärkeää että julkinen liikenne pelaa, eli että juna-asemalle on järkevä kävelymatka.

LainaaOmassa vuokrasopimuksessamme on myös että jos rikomme sopimuksen lähtemällä liian aikaisin olemme velvolliset maksamaan vuokraa kunnes uusi seuraava vuokralainen löytyy. Jos käyttää samaa välittäjää, kuin jolta asunnon vuokrasi, uuden vuokralaisen etsimiseen, joutuu maksamaan hänen palkkionsa ja ilmoituskuluja.

Juuri näin siis meilläkin, taisin selittää vähän epäselvästi tuossa aikaisemmin. Meille kiinteistönvälittäjä sanoi suoraan, että kaikkein yksinkertaisinta on tuollaisessa tapauksessa hoitaa ilmoitus itse, niin säästyy noilta ilmoituskulujen ja palkkion maksuilta. Hän kertoi myös, että hänellä täytyy olla todella hyvä syy olla hyväksymättä mahdollisesti löytämäämme uutta vuokralaista, sillä voimme halutessamme viedä asian jollekin viranomaiselle, joka kuulemma lähes aina tuomitsee kiinteistönvälittäjää vastaan, vuokralaisen hyväksi.

Saimme myös kiinteistönvälittäjältämme opasvihkosen "Renting a home - A guide for tenants and landlords" (Consumer Affairs Victoria) joka hänen lain mukaan tuleekin antaa vuokralaiselle. Jos hän ei näin tee, niin hän voi saada 500 dollarin sakon. Tuo vihkonen oli todella hyödyllinen minulle, koska en ollut entuudestaan tutustunut Victorian vuokralaislainsäädäntöön. Siinä selitetään kaikki vuokralaisen ja vuokranantajan tärkeimmät oikeudet ja velvollisuudet ja niihin liittyvät lainpykälät.
Riina

Jaaks

LainaaSaimme myös kiinteistönvälittäjältämme opasvihkosen "Renting a home - A guide for tenants and landlords" (Consumer Affairs Victoria)

Noita opaskirjasia loytyy joka osavaltiosta ja niihin kannattaa kylla tutustua ennenkuin laittaa nimensa mihinkaan paperiin.  Periaatteessa lait ovat suurinpiirtein samanlaisia kaikkialla, mutta joitakin eroavaisuuksiakin loytyy.

QLD:
http://www.rta.qld.gov.au/a_guide_to_resolving_disputes.cfm  
VIC:
http://www.reiv.com.au/_uploads/115_RentingComplete.pdf  
http://www.infoxchange.net.au/OFT/tenants_landlords/  
NSW:
http://www.fairtrading.nsw.gov.au/pdfs/corporate/publications/ft255met.pdf  
http://www.tenants.org.au/resources/

puotila

LainaaAlkuperäinen postittaja riaapa
Lainaaalkuperäinen postittaja puotila
...suburbiasta, missä kaikki sittenkin tuntuvat asuvan, asuntoa on auto aika välttämätön...
Krhm... puhu vaan omasta puolestasi... :P Näin perheettömänä asun erittäin mielelläni tässä North Melbournessa. Alue on rauhallinen ja kaikki tärkeimmät palvelut löytyvät ihan kulman takaa, mutta cityn vilinäänkin on vain 20-30 minuutin kävelymatka.

Tuo oma sanomani oli tyhmästi sanottu, sorry :( Mutku tänne tullessani  minulla oli käsitys että julkinen liikenne on 'excellent' niinkuin monet sanoivat ja jotenkin väärin rinnastin sen Helsinki-Espoo-Vantaan ja New Yorkin vastaavaan. Melbournen keskustassa ja sen tuntumassa näin onkin, mutta kovin kauas ei tarvitse mennä kun tilanne on jo toinen. Ja lapsiperheet, niinkuin me, tuntuvat kaikki asuvan järjestään keskustan ulkopuolella. No, ehkä ei niistäkään kaikki, mutta valtaosa ...

Petteri
--

Emppu

Millaiset pyöräilymahdollisuudet Melbournessa on? Onko pyöräteitä/onko autoteillä vaarallista? Minkä hintaisia ovat peruspyörät?

susuli

En ainakaan CBD: ssa rekisteröinyt kummoisia pyöräilymahdollisuuksia, sen ulkopuolella kylläkin. Peruspyörä? Jopo? ?:confuse
-LIFE IS LIKE A CIGARETTE, SMOKE IT TO THE BUTT-

zetax

Peruspyörät ovat hinnaltaan jotain 200-300 dollaria k-marteissa ja vastaavissa.

riaapa

Kyllä polkupyöräily Melbournessa onnistuu, tosin erillisiä pyöräteitä on suht harvassa, eli yleensä polkupyöräilijöille on oma kapea kaista tien reunassa parkkeerattujen autojen ja autokaistan välissä. Valitettavan usein autoilijoiden näkee kylläkin käyttävän pyöräkaistaa surutta esim. ohittamiseen, ryhmittymiseen, "parkkeeraamiseen" jne. Enemmän tästä voisi varmasti kertoa esim. sanna77 joka on sitkeästi pyöräillyt töihin joka päivä jo parin vuoden ajan.

Jos pyöräilyä haluaa harrastaa huvin vuoksi, eikä niinkään paikasta a paikkaan b pääsemiseen, niin sitä tarkoitusta varten löytyy oikein mukavia pyöräreittejä. Esim. me poljemme Capital City Trailin (32 km) viikonloppuisin. Sen varrella on paljon kaunista katseltavaa, eikä tarvitse hurjastella autojen seassa. Tässä muutamia linkkejä:

http://www.dse.vic.gov.au/dse/nrenrt.nsf/FID/-F5A76A35CBB4E46E4A25679A002C45B5?OpenDocument
http://www.onlymelbourne.com.au/melbourne.php?id=3847
http://www.bv.com.au/inform.php?a=5&b=27&c=352
Riina

Rajis

Heippa!

Onkohan jollakulla tietoa Melbournen Tullamarinesta?
Minkälaisesta "lähiöstä" on kyse? Olen tulossa vuodenvaihteen jälkeen töihin kyseiselle alueelle.
Kämppää myös etsin kyseiseltä alueelta. Onkohan tietoa kenelläkään?

Tuipa

Tullamarine on lentokentan laheinen lahio. Ei nyt mitaan niin kauhean ruusuista aluetta, paljon teollisuutta, toki ihan tavallisia talojakin. Meluhaitta nyt tietty on aikamoinen kun koneita nousee ja laskeutuu jatkuvasti. Lahella on muitakin lahioita, tosin monet niistakin maineen omaavia (esim Broadmedows) - ei nyt mikaan hirvean vaarallinen paikka, mutta "mielenkiintoinen" huume yms. ongelmineen...
Monet esim. lentokentta ihmisista (seka lennonjohtajat ja lentohekilosto) asuu vahan kauempana (esim. Bulla, Sunbury) joka on kuitenkin alle 30 min ajon paassa.
Kuulostaa aika negatiiviselta, vahan liiankin. Ihan asuttavaa aluettahan se on, kaupat lahella, itse asiassa erittainkin hyvia kauppoja, ei nyt vaan ole kauhean rauhallinen paikka.
Saako kysya mita hommia aiot siella tehda?

Rajis

Kiitos tiedosta. Mihinkään huumelähiöön en tosiaan haluis muuttaa!!!
Olen menossa itseasiassa just lentoliikennettä koskeviin hommiin, joten läheltä sitä paikkaa haluaisin kämpänkin löytää! Kuinka pitkä matka keskustaan?