Halu takaisin!

Aloittaja Inkaa, syyskuu 19, 2007, 05:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Inkaa

Noniin, suomessa oltu kaks kuukautta ja hinku takaisin on enemmän kuin suuri!
Suunnitteilla olis tosiaan palailla takaisin, mut nytpä mietinkin vaan että millä viisumilla. Mielellään takaisin tulisin ihan muutamaksi vuodeksikin ja kun W&H on käytetty enkä tehnyt mtn seasonal workia (työskentelin post production firmassa) niin ei sitä toista W&H saa. Ja sekin ois liian lyhyt. Firma tällä hetkellä sponssaa yhtä työntekijää en tarkalleen muista millä, mutta neljän vuoden viisumi se on. Kannattaisko ihan suoraan kysellä josko ottasivat mut töihin sinne uudestaan ja sitä kautta jos sais sen viisumin vai tuleeko teille muita vaihtoehtoja mieleen. Opiskelu on aivan liian kallista mun budjettiin, ja yliopistoon mun älykkyyskään ei riittäis että vaihdon sais sieltä edullisesti. Kahlailin parhaani mukaan noita aiempia keskusteluita ja immin sivuja mutta tyhmyyttäni kyselen nyt silti täällä. Iso ystävällisyyden tuulahdus hänelle joka mua auttaa  :XXXX
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!

Milka

Jos ei opiskelu kiinnosta, eika sinulla ole taalla tytto- tai poikaystavaa, joka voi sponssata niin sinulle taitaa kaytannossa olla vain kaksi vaihtoehtoa, firma sponssaa tai haet omaa skilled viisumia. Aloita vaikka tekemalla piste testi, jotta saat kartoitetuksi etta voitko edes haaveilla skilled viisumista.

Kumpaankin vaihtoehtoon loydat kaiken tarvittavan infoa immin sivuilta ja talla palstalla on molemmat vaihtoehdot kayty tarkkaan lapi. Haku- toiminnolla saat entiset keskustelut nakyviin. Hyvia lukuhetkia  :peukkuy

Inkaa

Korjataanpa asiavirheet ennenkuin niitä enempää syntyykään. Opiskelun kiinnostuksesta en maininnut mitään, rahanpuutteesta kylläkin. Yliopistosta höpötin siksi, että Suomen yliopistoista on mahdollisia tehdä vaihtoja ulkomaan vastaaviin edullisesti-ilmaiseksi, mutta ei riitä älynlahjat kuitenkaan sinne asti.

Ja usko tai älä kyllä olen haku-näppäintä painanut useammankin kerran etsiessäni aiheesta, kuitenkin oikeastaan riittävää apua saamatta. Ei tarvitse olla noin ilkeä jos toinen kysyy  >:( Varsinkaan kun kysymys ei ole omasta laiskuudesta niinkuin jollain näillä palstoilla voi olla!
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!

eevis

Inkaa, ptruu, älä nyt itse lähde liian nopeaan asioita tulkitsemaan ja tuohtumaan, Milkalla ei ole tapana olla ilkeä... :) Et tunne (ilmeisesti?) häntä ollenkaan, joten luepa viesti uudelleen, itse en näe siinä mitään piruilua, vain tehokkaan (Milka on tosi tehokas :) ) viestin, joka listaa vaihtoehtosi. Juuri kuten sinun kannattaakin tehdä, eli testata vaikka esim. se mainittu skilled-pistetesti, jos pysyvämpää oleilua haaveilet. :XXXX
Dees - We will bloody bounce back!!!


RUU

Inkaa, kyllähän yliopistoa alemmistakin tasoilta tehdään vaihtoja Suomesta maailmalle, mm. AMK:sta. Erikseen on sitten vielä ne lyhyemmät kansainvälisyyteen tähtäävät koulutusohjelmat, joissa merkittävä osa (esim yksi lukukausi neljästä) opiskelusta suoritetaan maailmalla. Nämä taitavat painottua liiketalouden suuntaan mutta yhtymäkohtia omaan osaamiseesi voi hyvinkin löytyä.
Suomessahan taitaa olla jokin keskitetty portaali, jossa tietoa eri koulutusohjelmista on jaossa. Sieltä varmasti löytyy johtolangat (ja ainakin työkkäri osaa auttaa ko. portaalin jäljille, jos ei hakemalla löydy).

PS. Milkan vastaus oli niin asiaa kuin olla voi. Ylimääräinen sokerointi puuttui mutta mehän ollaankin vakavaa väkeä näin päiväaikaan.  :coolh
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Milka

Inkaa,

En toisella lukemallakaan loyda mitaan ilkeaa edellisesta viestistani.  ??? Eli nyt kylla luet rivien valista jotain mita siella ei ole. Kuten Eevis jo sanoikin minahan vain listasin sinulle vaihtoehtosi.

Sinun pitaisi itseasissa olla tyytyvainen etta joku meista vakkareista edes viitsii vastata sinulle, silla taalla kysytaan niin usein samoja kysymyksia yhtaan viitsimatta nahda itse vaivaa ja etsia vastauksia jo aiemmin kaydyista keskusteluista, etta me vakkarikirjoittelijat emme enaa oikein jaksa kirjoittaa samoja neuvoja viidetta tuhannetta kertaa.  :peukkua

En vaita etta sina et olisi tietoa yrittanyt etsia, siksi sinulle vastasinkin. Jos huomaan etta kysyja ei ole vaivautunut etsimaan tietoa en minakaan viitsi vaivautua vastaamaan. Mutta silti toistan itseani eli kuten jo sanoin edellisessa viestissani kaikista noista viisumivaihtoehdoista, mitka listasin loytyy erittain seikkaperaiset ohjeet aiemmista keskusteluista ja immin vai oliko se nykyisin DIC:n  :pepsodent sivuilta.

Aikis

Ruu viitannee näihin www.cimo.fi ja maailmalle.net. Sieltähän niitä löytyy mahdollisuuksia opiskelijavaihtoon (ja tämä viimeinen lause hakukonetta ja seuraavaa takaisin haluajaa helpottamaan)...

Joo, Milka ei ole ilkeä.

RUU

Piti oikein tarkastaa itsekin. Suomi.fi kertoo vaikka kuinka kattavasti koulutustarjonnasta ja taisin itse asiassa hakea tuota Opintoluotsia, joka siellä on listattuna kaiken muun kanssa. Muitakin hyviä linkkejä siellä näytti olevan. Eiköhän niistä löydy mahdollisuuksia yliopistomaailman ulkopuolisiinkin vaihtoja sisältäviin koulutuksiin.
Ja Aikiksen mainitsema Cimo on tietenkin kaikkien vaihtojen äiti ja mummo nykyisin. Sinne vaan kyselemään...
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

eevis

jep, ja eilen jo aattelin että varmaan Inkaa tarkoitat tuolla 4 vuoden sponssatulla viisumilla tuota 457-viisumia (löytyy immi.gov.au:sta tuolla numerolla), piti vaan tarkistaa, mikä sen nimi on nykyään, eli "Temporary Business (Long Stay), sen tosiaan työnantaja sponssaa max 4 vuodeksi. itse olin vuoden sillä Mellussa. eli jos se entinen työpaikkasi sinut sponssaa, tuo on melkoisen helppo vaihtoehto juuri sen sponssauksen takia. tietysti sitten olet naimisissa firman kanssa, eli olosi maassa riippuu heistä. :)
Dees - We will bloody bounce back!!!


Inkaa

Okei, taisin olla vähän tuohtunut syyttä suotta.
Anteeksi Milka, nytkun itsekin sen luin eihän siinä mitään ilkeää ollutkaan  :pepsodent
Juu ja tuo 4 vuoden viisumi käsittääkseni tuo sama on, mistä eevis:kin tuossa kirjoitti. Nyt vaan sitten sähköposteja lähettelemään firmalle ja kyselemään mahdollisuuksia. Sitten jos vastaus on myöntävä, alkaakin ihana papereiden kanssa pelleily ja niiden pyörittely. Uuden passin hankinta jne! huihui!!  8)
Kiitoksia teille vastanneille vielä!
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!

Inkaa

Voi kamala kun luin tota tokaa postaustani alkoi ihan hävettämään. Milkan vastauksessa ei todellakaan mitään ilkeää ollutkaan, varmaan paha päivä itsellä tai muuta vastaavaa. Pahoittelut vielä Milkalle!!! :XXXX

Kuten viestistä huomaa, edelleen suomessa ollaan, koulusta tuli valmistuttua ja nyt oon ollut yhteydessä firmaan ja pitäis lähipäivinä kuulla sieltä onko työmahdollisuuksia kyseistä paikasta vai pitääkö lähteä hakemaan muualta. Tää kyseessä oleva vaan olis siitä paljon helpompi kun tuntevat mut ja mä ne tyypit siellä, varmasti paremmat mahollisuudet saada sponssattu viisumi kun muualta. Ei varmaan ihan äkkiä muut lähde sponssaamaan sähköpostien&puheluiden perusteella, en itse ainakaan lähtisi :D Tosin iki-ihanat aussit vois ehkä jeesata suosittelemalla mua muualle jos sieltä ei tärppää? >:D

No mutta, tsekkailin myös skilled independent visaa (subclass 175) mikä olis tottakai toinen vaihtoehto, mutta veis tuhat kertaa enemmän aikaa, ja rahallisesti myös kuluttais lompakkoa aika reippaasti. Ja lueskeltuani noita keskusteluita jengi on joutunut venaamaan niitä yli vuoden. :nuttu:

Oonkohan teidän mielestä hakoteillä nyt? W&H oli niin paljon iisimpi saada. Toki voisin lähteä perus turistiviisumilla, mutta se vaatis sitten jokseenkin enemmän rahaa eikä kuitenkaan takais duunia, ehkä varmemmin kuitenkin kun täältä käsin. Uskoa ei toki kannata menettää, ensimmäinen reissu toteutui jokseenkin viikkojen sisällä, kun vaan koulun "välitunnilla" päätettiin että Sydney kutsuu. Nyt päätin uudestaan muutama kuukausi sitten että kutsuis muutamaks vuodeksi lisää, mutta oioi tätä odottelemisen tuskaa.  >:(

Varsinkin kun nyt tietää kuinka helppoa kaikki käytännön asiat on hoitaa, esim. asuminen. (Toisaalta Gunnar Möllenbeckiä en suosittele kenellekään landlordiksi, tainnut ehkä täälläkin jo vähän avautua kyseisestä herrasta http://www.dundernews.com/viestitaulu/index.php?topic=1811.msg39333#msg39333)

Äääh, mikä siinä maassa vetää puoleensa? Ja mikä ajaa ihmisen pois suomesta?

Ps. Suomen kesäkin on aivan säälittävä, vapun paikkeilla oli oikeesti lämmintä, mutta nyt lähiaikoina satanut vettä, ukkostanut, tuullut ja lämpöä ollut semmoset about 16, ainakin Helsingissä ja Kotkassa päin. Ehkäpä juuri tämä on yksi syy ;)

edit.
http://www.immi.gov.au/visitors/working-holiday/417/
If you hold a second Working Holiday visa, you may return to work for a further 6 months for an employer with whom you worked on your first Working Holiday visa.

mutta sitten
http://www.immi.gov.au/visitors/working-holiday/417/specified-work.htm

Specified work* is work that is undertaken in a 'specified' field or industry in a designated regional area.

* Work that is eligible for a second Working Holiday visa was changed on 1 July 2008. Eligible work is now referred to as 'specified work' not 'seasonal work'. The specified work definition below applies to:

    * visa applications lodged on or after 1 July 2008
    * work undertaken at any time.

New South Wales     2311 to 2312
2328 to 2411
2420 to 2490
2536 to 2551
2575 to 2594
2618 to 2739
2787 to 2898
Note: Excludes Sydney, Newcastle, the Central Coast and Wollongong.

Lane Cove on 2066&Sydneyä, ei siis mene noihin.

Ja specified work listalta löytyy:

plant and animal cultivation
fishing and pearling
tree farming and felling
mining
construction

Ei taida noihin ihan elokuva-alan duunit sijoittua. Ääähh, toisaalta W&H toinen viisumi tulis kalliimmaksi kuin turistiviisumi, mutta jos en pääse heti vaikka haastatteluihin toisiin firmoihin on ehkä pakko tehdä jotain työtä paikalla ollessa. Voiko tämä olla näin vaikeeta? :nuttu:
Kiitos kaikille jotka jaksaa jeesata mua vielä!
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!

jounij

Inkaa, en oikein hyvin saa selvää, mitä kysyt tuossa ylempänä, mutta jos tiedustelet mahdollisuuksiasi toiseen Working Holiday -viisumiin, niin sellaista et voi saada, jos et ensimmäisellä kerralla ollut töissä suurkaupunkien ulkopuolella (mainittujen postikoodien mukaan tulkiten) ja jollakin noista mainituista ammattialoista.


Tulkitsee
Jouni
Canberra

Inkaa

Näin mäkin sen aattelin, yöllä ei kannattaisi kirjoittaa mitään kun ei itekään oikein selvää saa :D mutta lähinnä nyt pohdiskelen itsekseni skilled independent visan ja temporary business long stay visan väliltä. mikä ei tietenkään ole muusta kiinni kuin siitä, saanko firman sponssaamaan mut sinne.
:confuse
ja lähinnä mietin toista w&h viisumia siltä kantilta että jos en saa tätä firmaa mistä oon höpissyt aiemmin sponsoroimaan mua, niin sillon todennäköisesti töitä saa paremmin kun käy paikan päällä näyttäytymässä, ja ikinähän ei voi tietää kauan menee itse aussilassa että tärppää, joten turistiviisumin turvin saattaa tulla raha esteeksi sitten. toisaalta mulla ei ole mitään hajua kauan siinä voisi edes kestää. sori näistä mun sekoilusta taas! :nuttu:
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!

Kaitlin

Pikaisesti tän hetkisestä 175 käsittelystä... Meillä ei ole viisumia ja hakemus pistetty 21 Joulukuuta eli odotus ajat on nyt PITKÄT siellä on RUUHKAA kiitos 20 000 viime Elokuussa lähetetyn hakemuksen. 457 (business long stay) viisumeidenkin käsittely ei ole ihan niin nopeaa kuin toive olis.

Nopeaa vastausta ei varmaan ole jos tuo W&H ei onnistu uudelleen? Itse jo reilusti yli 30 (mutta aina henkisesti alle) ei ole niihin tullut tutustuttua :D

Kati *odottelee sitä 175 viisumia.... vielä....vielä .....ja vielä.....*

hardflip

Meilla uusien tyontekijoiden 457 kasittelyajat ovat menneet 4-8 viikon valille. En tieda mitenka paljon vaikuttaa maa josta olet tulossa  ??? ???
Hit the body...head will follow
-Trevor Gillies

Inkaa

Terppa!

Jatkan tänne samaan ketjuun tätä ihmettelyä, kun halu takaisin edelleen on kova, ja seuraavaa asiaa on täällä vähän jo käsiteltykin (:

Skilled Independent Visa (subclass 175) olis tässä nyt ehkä hakusessa.  :coolh

Nyt on tutkailtu kaikkea mahdollista taas parin kuukauden ajan immin sivuilta, ja tsekkailin just, että mun alasta ei saa pisteitä ollenkaan, mikä "vähän" huonontaa mahdollisuuksia päästä maahan. Voinkohan silti jotenkin hyvin perustellusti saada pisteitä ASPC:stä? Vai katsooko ne sieltä listasta, että "Film and Video Editor, Zero poeng" ?

Koulutukseltani olen media-assistentti, valmistunut viime keväänä, ja ollut kesästä lähtien oman alani töissä. Ammattikoulutasoinen koulutus kyseessä.
Työharjoittelun suoritin Ausseissa, ja Suomessa + tein koulun ohella töitä alan firmassa. Voiko koulun ohella tehtyjä alan töitä lukea kokemukseen, vaikka en vielä ollutkaan valmistunut. (Jos olen käsittänyt oikein, opintoihin kuuluvaa työharjoittelua ei voinut listata kokemuksiin?)

Jos Aussien työharjoittelu lasketaan työkokemukseksi (ja vaikkei lasketa, aion sen tietenkin mainita, sehän on pelkästään hyvä asia, jos ovat yhteydessä sinne  :peukkuy) niin saan sieltä kyllä hyvän suosituskirjeen, suomestakin kyllä, mutta täytyy käydä käännättämässä, tai kääntää ne

Hakemuksen pistäisin vetämään aikaisintaan kesällä, jotta kerkeän hankkia sinne asti vielä lisää työkokemusta, ja saisinkin reippaasti sen 12kk täyteen viimeisen 24kk:n aikana.

Henkisesti olen valmistautunut tähän about vuoden käsittelyaikaan, mutta  nyt pelottaa vaan se, että kannattaako mun lähteä tätä edes hakemaan, kun noista pisteistä en ole varma?

Työkokemusta multa löytyy kaupan alalta, mutta sitä tuolta listasta en bongannut :D Jos siellä jotain semmoista on, niin voisinhan sitä kautta hakea? Kokemusta siis on muutamia vuosia, mutta koulutusta alalle ei.

Mielessä pyörähti myös se, jos pisteet jäävät 100-120 väliin, ja hakemukseni menee "reserviin", niin saanko siinä kahden vuoden aikana hakea muuta viisumia? Vai lähteekö tuo "reservissä" oleva silloin pois, ja uusi tavallaan sen "päälle?"

Jos tämä koko hakemus olisi turha, mietinkin vaihtoehdoksi hakea Uuteen-Seelantiin work&holiday -viisumia, ja koittaa sieltä käsin hakea viisumia edelleen Ausseihin. Olisi vähän lähempänä kuin tää pohjoinen kotomaa. Tämä lähinnä siksi, että tarpeen tullen voi matkustaa paikan päälle haastatteluun.

Iso kiitos kaikille, jotka jollain tapaa osaa mua auttaa. Yritän nyt ottaa vähän iisimmin, enkä suuttua aiheetta teille täällä, anteeksi vielä aiemmasta  :god:

Niin ja hakua on tullut käytettyä, olen lähes jokaisen Viisumit-osiossa olevan viestin tutkaillut läpi, mutta en ain löytänyt tarvittavia tietoja näihin ehkä vähän tyhmiin kysymyksiin  :pepsodent

Tänks!

-Inka

edit ; jäi yksi lause kesken tonne ylös :D
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!

Inkaa

Taisin keksiä porsaanreiän, kiitos monipuolisen koulutusohjelmani. Pistän teille kysymyksiä tänne jahka pääsen kotiin, eli noi edelliset voi melkeinpä ignoreta sitten (: Sain tänään sähköpostitse apuja Kaitlinilta ja noorulilta, joten heille iso kiitos, google on myös melkeinpä yhtä tehokas kuin dunderin haku. Muttamutta, pistän tänne kysymyksiä siis myöhemmin, ilmoitin vain, ettette vastaa tyhmiin kysymyksiini sitä ennen  :pepsodent

-Inka
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!

Inkaa

Nyt on tsekkailtu sitten yhtä sun toista vielä lisää.  :XXXX

(EN)SOL-listasta löytyy ammattini Film and Video Editor -alta, pojoja ei tästä napsahda, mutta voisin käyttää myös Graphic Designeriä, siitä tulis 50. Saan junailtua koulun kautta opintoni vastaamaan ihan kumpaa vaan, kiitos erittäin laajan opetussuunnitelman!

Molemmissa on oikeastaan samat kriteerit, joten viittaan puhuessani molempiin aloihin, ellen toisin mainitse.

"
Skill level

The entry requirement for this occupation is a bachelor degree or higher qualification. This occupation requires high levels of creative talent or personal commitment and interest as well as formal qualifications.

Note: If you are seeking a skills assessment for skilled migration purposes, different skill level requirements may apply. For information on skills assessment, see the relevant skills assessing authority below."

Eikös tämä tarkoita sitten sitä, että mulla ei välttis tarvitse olla tota noin korkeeta tutkintoa? Käytännössä ajattelen tän kohdan niin, että ihminen voi olla pätevä ilman koulutustakin, esimerkiksi työkokemuksen perusteella. Mullahan on kokemuksena taustalla vain ammattikoulu, sekä pian vuoden verran työkokemusta. Auttaiskohan nämä jos sais ne kuvailtua laajasti? Vastaa nimittäin TAFE:n opintoja, nopean tsekkailun kautta.

Niin, ja koska ammattini voi mennä kumman tahansa alle, eikö kannata sitten hakea sillä, josta saa pisteitä points testiä varten? Muutenhan pisteeni jäävät reilusti ton 120:n, joka taas lähinnä eväisi pääsymahdollisuuden. Ainakin niin uskoisin.

Assessmenttia varten tarvitsen siis ; koulusta kaikki mahdolliset todistukset, cv:n, mitä muuta? Olikos se niin, että työkokemuksesta ne ei juurikaan välitä, ellet tietty hae juuri sen perusteella hyväksyntää?

Blääh, voi kunpa olis vielä WH käyttämättä niin lähtisin vaan suoralta kädeltä ettimään töitä, vois olla helpompi keissi  8)
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!

RUU

Lainaus käyttäjältä: Inkaa - tammikuu 28, 2009, 20:06
The entry requirement for this occupation is a bachelor degree or higher qualification. This occupation requires high levels of creative talent or personal commitment and interest as well as formal qualifications.
Note: If you are seeking a skills assessment for skilled migration purposes, different skill level requirements may apply. For information on skills assessment, see the relevant skills assessing authority below."

Eikös tämä tarkoita sitten sitä, että mulla ei välttis tarvitse olla tota noin korkeeta tutkintoa? Käytännössä ajattelen tän kohdan niin, että ihminen voi olla pätevä ilman koulutustakin, esimerkiksi työkokemuksen perusteella. Mullahan on kokemuksena taustalla vain ammattikoulu, sekä pian vuoden verran työkokemusta.

Inkaa, tulkintasi oli oikeilla linjoilla. PR-viisumia pääset hakemaan kun Skills Assessment on suoritettu. Itse viisumin saamisessa ei ole niinkään väliä sillä mikä tutkintosi on vaan sillä, että Skills Assessment on läpäisty.

Monella alalla Skills Assessmentin saa kahdella tavalla: on riittävä koulutus ja mahdollisesti työkokemusta (vaatimuksista riippuen), tai vähän koulutusta mutta pitkä kokemus. Pitkällä tarkoitetaan yleensä 5 - 10 v kokemusta, josta useita vuosia pitää olla viime ajoilta. Jätän sinun selvitettäväksi, mitkä ovat sinun ammateissasi vaatimukset tarkalleen mutta epäilen suuresti että ammattikoulu + 1 v eivät vielä riitä. Jos näin on, kerää lisää kokemusta ja kokeile myöhemmin.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Elli

Apua! Sydäntä särkevää lukea, kun toinen haluaa maahan niin kovasti eikä se olekaan ihan niin helppoa, ja itse joskus valitin spouse-viisumiprosessista.. Inkaa, koska asut Helsingissä, astu sisään Aussie Bariin, etsi käsiisi ihana aussireppureissaaja ja toivo, että se on rakkautta ensi silmäyksellä, ja pääset lopulta hänen siivellään maahan:) Ja ennen kuin pääset lopullisesti, voitte matkustaa Australiaan usein tapaamaan hänen perhettään:) Ja tehtävä suoritettu! Tosin vähän hitaammin kuin toivoisit.. :D Kaikkea hyvää ja toivottavasti löydät jonkun porsaanreiän ja pääset tänne asumaan!

Inkaa

Elli:
Hahah, täytyy piipahtaa siellä siis vielä kertoja lisää  :pepsodent Toisaalta prosessi vois kestää vaikka kuinka kauan tahansa, kuhan sinne joskus pääsis   :nuttu:

Mulla on tosin jo pari aviomiesehdokasta ausseissa, mutta ehkä se olis vaikeeta kun ne seurustelee jo tahoillaan  :coolh

RUU:
Joo, mä veikkailin itekin jotain samankaltasia lukuja noissa kokemuksissa. Pitänee vaan yrittää tolla koulutuksella paahtaa läpi. Joo, selvittelen edelleen. Pää räjähtää kun tässä on sata miljoonaa juttua juttua mitä pitää tehdä ja vielä enemmän paperihommia. Pitäis osata ottaa vaan ajan kanssa ja rauhassa.
Vois toi lamauhkailu päättyä niin Aussimaa avaisi ovensa ehkä hieman helpommin  :XXXX
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!

Silppu

Inkaa,

Entä jos opiskelisit itsellesi kakkosammatin, vaikka opiskelemalla itsesi parturikampaajaksi tai kokiksi. Sitten vaan vuosi työkokemusta päälle, sekä kielitaidon hankkimista, ja mahdollisuutesi olisivat huomattavasti paremmat saada viisumi.

Moni tänne muuttanut on opiskellut toisen ammatin vain päästäkseen maahan. Kun on maassa skilled viisumilla, niin voi sitten tehdän mitä hommia ikinä haluaa.

Silppu

Inkaa

Silppu,

True, ja vois olla ehkä helpompaa kun aussimiehen löytäminen :D Mutta ah, niiiiiiiiiin aikaavievää. Hyväksyykö ne jotain kansanopiston kursseja? Semmosia lyhyitä?  :pepsodent
Itsehän olisin voinut korkeakouluttautua (voin toki vieläkin hakea ens syksylle kouluun), mutta tällä hetkellä ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta opiskelu.
Ja mun oma ala kun on vähän sellasta, että ammattitaitoa täytyis pitää yllä töiden merkeissä, ei koulun sovittaminen ole todellakaan ainakaan helppo vaihtoehto. Harvemmin kun voi tietää millainen päivä on kyseessä, ennen kyseisen päivän koittoa.  :confuse

Pitää kokeilla sitä aussimiehen metsästystä sitten varmaankin  :XXXX :pepsodent No ei, mutta ajattelin väsätä tosi kovan online-portfolion ja lähettää sitä joka paikkaan, lisätä suosittelijoiks aussilaisen duuninantajan + muita (firma on onneks kova, joten varmaan painaa positiivisesti jollain tapaa) ja sit toivoa sponssausta. Tosin kannattaa varmaan tää viisumihakemus (kun se joskus on edessä) tehdä niin, että siinä ei mitään esteitä saamattomuudelle olis, koska sitähän ei jälkeenpäin voi saada enää? Vai voiko? Tai siis ainakin se todennäköisesti on tosi hankalaa, kun joka hakemuksessa kysyvät sitä, että onko ikinä hylätty hakemusta. Bärr, jos tiiätte sinkkumiehiä sieltäpäin niin ottakkee yhteyttä  :nuttu: :pepsodent
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!

Silppu

Inkaa,

Tänne muuttoa suunnittelevalla menee tuollaiset kolme-neljä vuotta ihan hetkessä, joten pitkäjänteisyys palkitaan. Nuori kun on, niin vielä ehtii.  :XXXX Periaatteessa pisteitä kerryttävän tutkinnon voi saada jostakin toisesta EU-maasta nopeammin ja helpommalla. Jos rahasta ei ole pulaa, niin tänne voi tulla myös opiskelemaan sopivaa alaa, ja pyrkiä jäämään maahan sitä kautta. Samoin Uudesta Seelannista kannattaa etsiä sponsoria, siellä kun tehdään näitä Taru sormusten herrasta -tyyppisiä elokuvia. Jos saat pysyvän viisumin sinne, niin voit muuttaa vapaasti tänne Ausseihin. Niin ja lisäksi vielä, kyllä se uusi-seelantilainenkin mies kelpaa tänne maahan pääsemiseksi. :D

Ps. On hyvä muistaa, että Australiaan tullessasi joudut todennäköisesti aloittamaan työurasi alallasi lähes alusta, sillä kauemmin maassa asuneet ja koulunsa täällä käyneet menevät ohi, ellei sitten ole todella vahvoja näyttöjä ulkomailta. Tai sitten suhteita työnantajaan harjoittelusi kautta. Kakkosammatti on silloin pelkkää plussaa.

Opintietä maahan pääsemiseksi suositellen,

Silppu

Wilmina

Pieni pilkun nysväys: ei muuten kelpaa uusiseelantilainen mies Ausseihin pääsyyn. MIes kyllä sinne pääsee ja elelee ihan normisti mutta ei voi sponssata edes vaimoa Ausseihin. Tosin Uudessa-Seelannissa saa kahdessa vuodessa PR:n (ainakin jos on kiwimies), joka taas antaa luvan Ausseihin muuttoon...

Nimim. tsekattu on

jounij

Lainaus käyttäjältä: Silppu - tammikuu 30, 2009, 14:36
Ps. On hyvä muistaa, että Australiaan tullessasi joudut todennäköisesti aloittamaan työurasi alallasi lähes alusta, sillä kauemmin maassa asuneet ja koulunsa täällä käyneet menevät ohi,...

Tuo on minunkin käsittääkseni totta. Mutta äkkiä siitä sitten ylennetään omaa kokemusta vastaavaan hommaan, jos ei ihan pieneen nyrkkipajaan eksy ja jos firman johdolla on hoksottimet kohdallaan.


Kannustaa
Jouni
Canberra

Aikis

JOunin kanssa samaa mieltä tästä etenemisestä, kuten on täällä monta kertaa todettukin. Paljon on kokemusta siitä, että suomalaiset menestyvät alkuun päästyään (huom.) työssä Australiassa hyvin ja etenevät usein vastuullisiin tehtäviin. Tietenkään siinä ei pelkkä suomalaisuus paina (sekin!) vaan on oltava maineen veroinen, eli tunnollinen, huolellinen ja vastuullinen yms. Mutta sitä vain suomalaiset tuppaavat usein olemaan...

Inkaa

Silppu,

Niinhän se taitaa olla, että odottavan aika on pitkä, mutta jos se aika on useita vuosia, niin kyllä mä sen kestän, odotus ihan varmasti palkitaan!
Juu kyllähän tää nyt vahvasti alkaa näyttämään siltä, että koulua pitäis käydä sitten lisää. Metropolian sivuille eksyessäni törmäsinkin Media Engineer (Tuition in English), ja hain kouluun  :pepsodent . Opintojen sisältö on ehkä ei ihan sitä ominta, mutta vielä vähemmän olisi joku toinen tutkinto  :confuse
Ja se on vaan muutaman vuoden. Olis ollut supersiistiä lähteä ulkomaille opiskelemaan, mutta kaikki maksaa, ja ei sitä rahaa oikein itsellä olisi useita tuhansia. Pitäisköhän sitten toivoa, että pääsis kouluun, suorittaa vaihtovuosi, ja koittaa suorittaa se Sydneyssä, ja jäädä sitten sinne  :coolh

Wilmina,

Tuo Uusi-Seelanti tosiaan kävi mielessä aiemminkin, sieltähän on lyhyt matka sitten Ossilaan enää. Kokeillaan tässä nyt kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja, pitää tutustua NZ:n governmentin sivuihin  :nuttu: Juuri kun osaan Aussilan vastaavat lähes ulkoa. Aattelin ensin melko randomisti tsekittää WH:n mahdollisuudet siellä ja sitten saapi nähdä mitä tuleman pitää.

Jounij, Aikis,

Joo mä olen kuullut ihan samaa stooria etenemisestä, mutta se ei mua oikeestaan haittaa. Oon aika kärsivällinen tollasissa asioissa, (en niinkään näissä maahan pääsyä koskevissa tosin  ;) ) , joten se on pääkoppaan iskostettu. Täälläkin ollessa oon ollut sitä mieltä, että jos pääsen hyvään firmaan töihin, niin taistelen kynsin hampain paikastani siellä, vaikka se tarkoittaiskin sitten semmosta ns. huonoa duunia, mikä ei taitojani vastaa. Kyllä tässä elämässä on aikaa tehdä töitä sitten myöhemminkin  :pepsodent

Kiitos kaikille taas paljon!  :XXXX
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!

jounij

Inkaa, sinulla on oikea asenne! Kyllä tuo sinun tänne pyrkimisesi muuttuu vielä jossain vaiheessa pääsemiseksi noin jatkaessasi!

Asenteesta vielä edelliseen viestiinikin viitaten sen verran, että sitten kun olet (enkä tällä tarkoita juuri sinua henkilökohtaisesti, Inkaa, vaan kyseessä on yleistys) päässyt Australiassa töihin, niin pyri työnteossasi sellaiseen otteeseen, että teet työsi tietysti vähintään yhtä hyvin kuin Australiassa syntyneet kolleegasikin. Mutta pelkkä työn hyvin tekeminen ei vielä riitä: Koska sinulle (toivottavasti jo alusta lähtien) maksetaan samanlaista palkkaa kuin Australiassa syntyneillekin kolleegoillesi, niin sinulta myös odotetaan samanlaista panosta kaikin puolin. Ihan turha on koskaan mennä "itkemään", että pitäisi saada jonkinlaista erityiskohtelua tai -ymmärrystä, koska et esimerkiksi tajua jotain sinulle sanottua asiaa (kysyä kuitenkin saa ja pitääkin, jos ei ymmärrä). Sinun täytyy oppia havainnoimaan kaikkea työpaikalla ympärilläsi tapahtuvaa, osallistumaan keskusteluihin muiden mukana, jne. Jopa kriketistä kannattaa oppia ainakin alkeet! Tähän päästyäsi olet täysivaltainen työyhteisösi jäsen ja voit kilpailla urallasi etenemisestä täysin samalta lähtöviivalta muiden kanssa alkuperästäsi huolimatta.


Kokemuksiaan pohdiskellen ja kannustaen
Jouni
Canberra

Inkaa

jounij,

Kiitos kannustuksesta! Hyviä vinkkejä noi duunihommat, mä oon onneksi tosi sopeutuvaista tyyppiä ja tykkään kälätellä asiasta kun asiasta duunikavereiden kanssa, tosin krikettiin täytynee paneutua vielä tarkemmin, siitä kun en näin nätisti sanottuna mitään ymmärrä  :peukkua

Tuli muuten mieleen tasa-arvo duunipaikalla.  :pepsodent Miten toteutuu? Ite en ainakaan sillo siellä ollessani kohdannut minkäänlaisia ennakkoluuloja ollessani nainen, ja nuorikin vielä, mihin voi esimerkiks suomessa törmätä hyvinkin helposti.
Myöskään ikärasismia en joutunut onnekseni kokemaan, olin itse nuorin, ja vanhin oli 60-vuotta täyttänyt ihana Henry, ja tultiin juttuun vallan mainiosti myös hänen, kuten muidenkin kanssa.
Kyllähän se toki on suurimmaksi osaksi omasta asenteesta kiinni, mutta saattaa sitä silloin tällöin siitäkin huolimatta esiintyä.
Uutisia lukiessani tänään alkoi pikkasen ottaa päähän tää suomen talvi, lunta täällä on, ja pakkastakin jotta pysyy maassa, mutta kyllä kateeks käy kattoa kuvia sieltä. Nyt tosin toivotaan että noi vaarallisen kuumat lämpötilat laskee, 18 oli iltalehden mukaan kuollut Adelaidessa  :o

Sitten vielä tyhmä kysymys, jos haen viisumia Uuteen-Seelantiin, ja se mulle myönnetään ja matkustan maahan, niin voinko siellä ollessani, tai ennen lähtöä, mutta viisumin ollessa myönnettynä, hakea viisumia Ausseihin? Olipa muuten erittäin tyhmä ja pitkä lause.  :nuttu:  :pepsodent

Kiitos taas !

Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!

Inkaa

Vastaanpa itse itselleni. Näiden kahden maan väliset viisumit eivät vaikuta toisiinsa mitenkään. Tai ainakaan tämän minun kysymykseni kohdalla.

Näinpä olen suunnitellut itselleni seuraavaa tekemistä loppusyksystä/alkutalvesta lähtien;
Ensin Thaimaahan pariksi kuukaudeksi, josta NZ:n Working Holiday -viisumilla, ja sitten kun viisumi Aussilaan myönnetään, niin NZ:sta sinne. NZ:n viisumia pääsee hakemaan vasta elokuussa, niitäkun myönnetään aina 2000, per vuos, ja veikkaan et viime elokuusta niitä on jo keretty se 2000 myöntämään.

Korkealentoiset on suunnitelmat, mutta onhan se hyvä olla jotain tavoitteita, ja elämä on jännittävämpää, kun on jotain mitä odottaa  :pepsodent


Katson vielä myöhemmin keväällä noita koulujuttuja, tilanteen mukaan kun kuitenkin mennään. Toki päämäärä on sama, mukavinta tietysti olisi, jos löytyisi ns. oikotie onneen.  :coolh
Koitanpa saada suhteiden kautta yhteyden kivoihin firmoihin Uudessa-Seelannissa, mutta olishan se toki aika jees kokeilla myös tota hedelmienpoimintaa  :XXXX
Eri asia sitten, miten se työ maistuisi, mutta yrittänyttä ei laiteta, vai miten se menikään.  :confuse


Nyt on aikaa valmistautua henkisesti tuohon Skilled Independent- viisumiin, ja koittaa pakertaa kaikki irti. Ajattelin aikaisintaan kesällä pistää hakemuksen menemään Skills Assessmenttia varten, ja toivon mukaan saisin sen tehtyä hyvin yksityiskohtaisesti. (Eihän siinä muita vaihtoehtoja kylläkään edes taida olla?)

Kannattaako muuten hyödyntää suhteita governmentiin? Ystäväni ystävän äiti on nimittäin Australian governmentissä töissä, ja voisi mahdollisesti auttaa viisumin käsittelyssä. Vai onko tämä täysin laitonta toimintaa, millä voidaan pahimmassa tapauksessa estää pääsy maahan kokonaan?

Täällä on muuten talvi, ja aurinko paistoi tänään koko päivän. Itse tosin en edit-kopissa siitä juurikaan hyötynyt, mutta kuulemma oli piristävä kokemus muille  :god:

Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!

jounij

Lainaus käyttäjältä: Inkaa - helmikuu 03, 2009, 01:55
Kannattaako muuten hyödyntää suhteita governmentiin? Ystäväni ystävän äiti on nimittäin Australian governmentissä töissä, ja voisi mahdollisesti auttaa viisumin käsittelyssä.

Tuskinpa voi auttaa, ellei sitten ole töissä juuri siellä Siirtolaisviraston viisumien käsittelyosastolla. Ja vaikka olisikin, on silti epätodennäköistä, että hän voisi auttaa. Siellä hakemuspaperit kulkevat tietokoneohjelman välityksellä käsittelijältä toiselle, eikä siihen väliin mahda olla ulkopuolisilla pääsyä, jos nyt ei satu olemaan tosi iso pamppu, kuten siirtolaisministeri. Nämä johtoportaan jäsenetkään eivät mahda ehtiä puuttumaan ihan tavallisimpien hakemuksien käsittelyyn.


Arvelee
Jouni
Canberra

Inkaa

jounij,

niin mä veikkailin, tää aussiystävä tosin väitti, että se onnistuis, ja pystyis jeesaamaan, mutta ehkä halus olla vaan superystävällinen. heh, no mutta kai se selvinnee sitten ajan kanssa. henkisesti oon valmistautunut tosiaankin pitkäänpitkään prosessiin, joten no hätä  :coolh
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!

RUU

Lainaus käyttäjältä: Inkaa - helmikuu 03, 2009, 07:16
jounij,

niin mä veikkailin, tää aussiystävä tosin väitti, että se onnistuis, ja pystyis jeesaamaan, mutta ehkä halus olla vaan superystävällinen. heh, no mutta kai se selvinnee sitten ajan kanssa. henkisesti oon valmistautunut tosiaankin pitkäänpitkään prosessiin, joten no hätä  :coolh
Veikkaan, etta hanella on mielessa ollut korkeintaan auttaminen hakemuksen tayttamisessa & toimittamisessa perille. Muista Gov't yksikoista ei oikein kayda kurkkimassa aidan yli sinne Visa Case Officer -looseihin tai siita tulisi pieni haloo. Taalla on nuo reviirirajat tarkemmin maaritelty ja myos valvottu monessa paikassa - joka joillekin laaja-alaiseen tehtavakuvaan ja ylenpalttiseen joustavuuteen tottuneille suomalaisille taitaa olla pienen opettelun paikka takalaisissa toissa.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Inkaa

RUU,

kyse oli nimenomaan viisumin käsittelyssä auttamisesta, sekä käsittelyn nopeuttamisesta. Mutta en välttämättä itsekään usko siihen, koska aina on joku, joka tuntee governmentista jonkun, joka vähintään tuntee jonkun viisumiasioita käsittelevän tyypin. Näinollenhan kaikilla olis mahdollisuus hoitaa toi ns. insiderin kautta. Suomalaisilla on nyt opettelemista yhdessä, jos toisessakin asiassa.

Edit.
Kyselin asiasta, ja tämä ystäväni ystävän äiti, on pomoasteella, ja saisi assistenttinsa käsittelemään viisumin nopeasti, ja menemään paremmin läpi. Muttamutta, tiedä häntä sitten.
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: InkaaKyselin asiasta, ja tämä ystäväni ystävän äiti, on pomoasteella, ja saisi assistenttinsa käsittelemään viisumin nopeasti, ja menemään paremmin läpi.

Missä kaupungissa ystäväsi äidin ystävän äidin äiti tai sen veli tai mikä se nyt olikaan asuu ?


Inkaa

Lainaus käyttäjältä: Jaaks - helmikuu 03, 2009, 21:38
Lainaus käyttäjältä: InkaaKyselin asiasta, ja tämä ystäväni ystävän äiti, on pomoasteella, ja saisi assistenttinsa käsittelemään viisumin nopeasti, ja menemään paremmin läpi.

Missä kaupungissa ystäväsi äidin ystävän äidin äiti tai sen veli tai mikä se nyt olikaan asuu ?




Eipä nyt mielestäni oo ihan noin kaukaa haettua toi yhteys kuitenkaan?
Selvittelen, jahka tulee linjoille.
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!

Jaaks

No ei ollutkaan  :pepsodent 

Kerrohan kun tiedät ?

Inkaa

Jaaks,

Hahah, tai siis ei kaukaa haettu joo, mutta mulle se yhteys tosin on lähes siskonnaapurinkoirankissankävelyttäjänenonvaimo.

Niin, ja asustelevat Canberrassa, ja 175 (mitä siis hakisin) käsitellään kylläkin Adelaidessa  :pepsodent, mutta ystäväni mainitsi, että hän vois silti auttaa jotenkin.???
Noh, onneksi en tähän ollut mitenkään turvautumassa, heh.

Kyllä mä tieni sinne vielä järjestän, ja kun odottavan aika on pitkä, niin olkoon. Olen edelleen sitä mieltä, että kovalla tarmolla ja sinnikkyydellä ja paperoinnilla (eli paperisodalla) sinne vielä päästään!  :god:
Takaisin Aussilaan toivottavasti pysyv?sti!

Jaaks

Lainaus käyttäjältä: InkaaNiin, ja asustelevat Canberrassa, ja 175 (mitä siis hakisin) käsitellään kylläkin Adelaidessa  , mutta ystäväni mainitsi, että hän vois silti auttaa jotenkin.

Tiesitkin siis jo asian ja kuten Jounikin jo aikaisemmin sanoi, niin tuskin voi auttaa yhtään mitään sen hakemuksen edistymisessä.  Edes Ministeri ei voi puuttua asiaan ennenkuin viisumihakemuksen käsittely on kokonaan tehty.

Ennenkuin murehdit mistään muusta hakiessasi sub class 175:
Important
You must obtain a positive skills assessment for your nominated occupation before you lodge your application for this visa.

You must nominate an occupation on the Skilled Occupation List (SOL) that is relevant to your skills and qualifications.
See: Form 1121i Skilled Occupation List (SOL) and Employer Nomination Scheme Occupation List (ENSOL) (129KB PDF file)

Note: You cannot apply for this visa if your nominated occupation is not on the SOL.


Good luck