Rahti & muuttotavarat ja siihen liittyvät asiat

Aloittaja riaapa, lokakuu 14, 2002, 17:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

riaapa

Moi!

Mulla ja aussimiehelläni on sama ongelma edessä noin vuoden päästä, mutta meillä tulee olemaan jonkinmoinen muuttokuormakin, vaikka myisimmekin kaiken suurirtaimiston täällä Suomen päässä.

Olen kuullut että kannattaa ottaa suoraan yhteyttä laivaajiin/rahtifirmoihin ja pyytää tarjous. Onko kokemuksia? Vinkkejä?

Mitä tulee tuohon pienempään ylikuormaan, niin ainakin Englannista takas Suomeen muuttaessani selvisin siitä rahalla. Ois varmaan hyvä ottaa etukäteen yhteyttä lentoyhtiöön ja varmistaa asia, niin ei tule ikäviä yllätyksiä lentokentällä...

Riina.
Riina

Raiwå

Alle 30kg painavat laukut, eli max 28kg ei herätä kovin paljon närää.
kun se ylittää tämän määrän, on kaksi vaihtoehtoa, joko annetaan laatikko johon siirretään ylimääräisiä kiloja että se tulee siedettäväksi.
toinen on se että maksatte suoraan ylikilot ja laukunkantajat rikkoo laukkunne kiukutellessaan yli 25kg painavia laukkuja päivät päästä toiseen roudatessaan.

Aina kannattaa lentää Code share lennoilla, eli matkatavarat menee päämäärään ilman väli selvityksiä.
Jos teillä on jo kabiini laukut hankittu?
ne kannattaa ottaa sen kokoiset ja muotoiset että niihin saa laitettua hyvin ne painavat artikkelit ja silloin ne kulkee ohi tarkastuksen.
Kannattaa ostaa vetokahvalliset pyörillä varustetut sellaiset.
eniten painoa matkatavaroihin tulee tuliaisista, suklaa ym pieni mutta painava artikkeli.
suosittelen etukäteen tavaroiden postittamista, esim postin kautta tai kuriiriliikkeen kautta ei kiireellisenä.
jos laivausyhtiöitä joutuu käyttämään, kannattaa soittaa kaikki mahdolliset läpi, ja sitten mennä läpi uudestaan ja huutokaupata hintoja alle toisen.
Kyllä reilu kilpailu elää vielä kaikilla kaupan aloilla:cool:
itse tulin 3vko sitten suomesta takaisin ja mennen tullen oli käsipakaasin kera noin 40kg painoa mukana, 28,6 oli matkalaukussa.
se riippuu aivan siitä miten tavarat jakaa laukkuihin.
Mutta jos on nopea mannertenvälinen lento jossa ei tarvitse kuin kerran roudata laukkuja kabiinista toiseen, kannattaa panostaa niihin kabiinilaukkuihin.

onnea yritykselle.
ps; hymyilkää kauniisti lippuluukulla, se säästää monesti satoja $
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Henkka

Hei riaapa

Suomesta löytyy paljon huolintatoimistoja josta kannattaa pyytää arvio tavaroiden kuljetuksesta hinnat olivat mielestäni kohtuulliset.

Muuttamisessa ei mielestäni kannata myydä kaikkea koska ne joutuu kuitenkin ostamaan toisessa päässä ja tässä vaihtokaupassa yleensä häviää, tietty se riippuu minkälaisia kamat on. Kannattaa kuitenkin tarkistaa mitä maahan saa tuoda käsittelemätön nahka ja puu on ainakin listalla. Jos teet puusta kuljetuslaatikon niin kannattaa käyttää käsiteltyä puuta kuten vaneri ja runkorakenteessa jotain kyllästettyä ettei joudu purkaan tavaroita karanteenin lattialle koska laatikko ei päässyt maahan.

Kannattaa muuten vielä pestä kaikki (kumisaappaat, pyöränrenkaat, puutarhatavarat) ja ynnä muut mikä on maan kanssa kosketuksissa erityisen huolellisesti. Tavaroista kannattaa tehdä hyvä lista englanniksi jonka voit ottaa tulliin mukaan kun menet tekemään selvitystä. Täällä päässä homma meni muistaakseni jotakuinkin niin että, joudut ensi selvittämään huolintayhtiön paikalliselta edustajalta koska alus jossa tavarat on saapuu maahan, kun alus on saapunut haet rahtikirjat huolintayhtiöstä, siitä sitten tulliin jossa tehdään selvitys tavaroista tämän jälkeen piti muistaakseni piti mennä karanteenitoimistoon jossa ne päätti haluaako ne nähdä mitä sulla on laatikossa, jos he päättää tarkastaa laatikon niin sieltä tulee ukko huolintayhtiön toimistoon joka käy laatikon kaikki tavarat tarkkaan läpi. Jos esim. kumisaappaissa tai muissa maan kanssa kosketuskissa olleissa tavaroissa on vähänkin kuraa tai hiekkaa niin joudut pesemään ne paikan päällä tai jättämään pesun karanteenitoimistolle joka luonnollisesti veloittaa sitä. Jos kaikki on kunnossa niin saat laatikon kotiin ja tunnelma onkin sitten niin kuin jouluna konsanaan. :cool:
Henkka

Illias

Sanna,

Rahtifirmaa valittessa kannattaa yhtenä valintakriteerinä huomioida palvelualttius. Ainakin minulle tarjottiin mahdollisuutta hankkia puutavara rahtifirman kautta ja lupasivatpa toimittaa mukana asianmukaisen todistuksen, että saadaa koko roska ausseihin ilman sen kummenpaa säätämistä.

Jokatapauksessa voihan tuon todistuksen hankkia itsekkin...oisko se maa-ja metsätalousministeriöstä, en oo ihan varma. Tarkkaa en tiedä minkälaista puutavaran pitäisi olla, mutta ainakin lämpökäsitelty käy.

Yksi mahdollisuus olis tuommoinen vanerilaatikko. Itse sain ainakin hommattua ihan ilmatteeksi, kun vähän kyselin. Kunhan koko laatikko on vaneria, mukaanlukien jalat, niin se on no worries mate siellä tullissa.

Onnea matkaan toivottelee
illias.



sanna77

Kiitos pikaisesta vastauksestasi. Ajatuksissa olikin käyttää vaneria laatikon tekemiseen. Mitä rahtifirmaa käytit? otin yhteyttä firmaan nimeltä GT-trans nykyiseltä nimeltään Frans Maas, jonka löysin näiltä sivuilta. Hinta tulisi olemaan noin 150 euroa 500 kilolta, mutta tämä on siis vain arvio en ole saanut vielä vahvistettua summaa.

- Sanna -

Illias

Terve,
Eihän tuo hinta kyllä pahalta kuulosta. Otin minäkin tuolta Frans Maas:lta tarjouksen, mutta se ei ihan pärjännyt mun vertailussa. Tosin mulla onkin kyseessä kontin kuljettaminen. Sanoisin, että tuohon hintaa melkein sama hyväksyä tarjous, kun täälläkin ovat monet suositelleet.

Käsittääkseni 100% vanerilaatikon kanssa ei pitäisi tulla mitään ongelmia, mutta toivottavasti joku korjaa jos olen väärässä.


Tv,
illias


Jaaks

Mikas se  olikaan tuo allaoleva aihe :??:??:??

Ai niin ; Kontti ja... :??:??

Oliskohan sielta loytynyt jo naita juttuja, mutta saahan niita tahtia nainkin.

:coolh:??:coolh:??:coolh:??

Raiwå

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAX !!!!    :o:o

Eipäs alennuta fuskaan:)


Sanna.
olet vielä sen varran tuore täällä, että sanon nätisti.
Laita sivun yläreunassa olevaan laatikkoon sana rahti,merikuljetus,kontti,rahtihinnat,kuljetus,kuutiohinnat,kuutiohinta,muuttokuorma.

Näillä sanoilla saat illaksi jos toiseksikin luettavaa.

Laatikon materiaalista en kantaisi niin hirveästi huolta, sen todistuksen merkitys on pinnallinen. Kun karanteenivirkailija tarkistaa laatikon täällä, hän katsoo ettei puuosissa ole yhtään kuoria.
Eli rakenna kaikki tarvittavat puuosat täysmittaisesta puusta.
Eli maksa puusta täyskurantti hinta, ja silloin ei ole pöpöillä mahdollisuutta pesiä kuoren alla.
Ja vaneeri on ehdoton materiaali vuorauksessa.

Hinnat löydät noista hakusanojen tuomista linkeistä.


Hauskaa matkaa

:coolh:coolh:coolh:coolh:coolh:coolh:coolh:coolh
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

sanna77

Kiitos Raivo. Olen käyttänyt tuota hakua ahkerastikin ja sieltä löysinkin mm. tuon rahti firman nimen. Sanalla Toukkatodistus ei löytynyt mitään hakukoneesta. Olen saanut paljon tietoa näiltä sivuilta rahtaukseen ja viisumiin liittyvissä asioissa. Joten kiitos hyvien sivujen ja tuon hakukoneen. ;)

Vielä kerran hyvää juhannusta ja toivottavasti saisimme nauttia hieman auringon paisteesta täällä Suomessakin.

- Sanna -

Raiwå

Sanna :)

Hyvää Jussia sinullekkin.
Ja toivon että saat tavarasi ilman kitkaa matkaan sinne mihin viisumisikin on sinua johtamassa.

Aurinkoa saat siellä Suomineidon helmojen alla helposti.
Varaa lento napapiirille ja takaisin ??? :XXXX:XXXX:XXXX

Uskon vakaasti ettei pilvet yli 5km ole tänä jussina :)
Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

headwind

Sanna

Oliko tosiaan niin että kyseessä on merirahti? Jos on niin ihmettelen miten rahtifirma voi hinnoitella sen painon, ei tilavuuden mukaan.

cheers
headwind
Riku Aho

headwind

Ilias

Voitko heittää mua vaiks meilillä mikä oli se rahtifirma  josta sait Frans Maasia paremman tarjouksen, would be much appreciated!

Sitten sen laatikon (liftin) rakentamisesta, laitoin jo eräälle rahtivirmalle kyselyn siitä mitä vaatimuksia sen rakentamiselle on rahtaamisen kannalta, eivät ole vastanneet vielä mutta onko kenelläkään tästä ajatuksia? Luulisi että sellainen sen täytyy olla että trukilla pääsee nostaan ja että se pysyy kasassa kun sitä nostetaan:D. Kun meidän lifti tulisi käytännössä olemaan aika iso eli 5m3 että sen pitää kestää sitten nostamistakin. Ja nuo toukaktodistukset ja sisällysluettelot ym. ovat tulleetkin jo selväksi.



- headwind
Riku Aho

Zara

Hei!

Olen ensi vuoden puolella lähdössä Australiaan pariksi vuodeksi opiskelemaan. Tavaroita tulee kyllä pakostakin enemmän kuin se lentoyhtiön sallima 20 kg (mutta ei sentään mitään hirveetä muuttokuormaa!). Eli mikähän olisi fiksuin tapa saada ne loput 10-20 kg maahan?
Teillä kokeneemmilla Ausseihin reissaajilla olisi varmaan hyviä vinkkejä? :)

sanna77

Olemme muuttamassa Australiaan elokuussa ja lähetämme aika paljon tavaraa Australiaan. Meinaamme lähettää tavarat itse tehdyssä puulaatikossa. Olen puhunut rahtifirman kanssa ja he mainitsivat ns "toukkatodistuksen" joka mahdollisesti pitäisi olla sille puutavaralle, josta laatikko tehdään. Onko joku muukin törmännyt tähän toukkatodistukseen ja tietäisikö joku, pitääkö se ehdottomasti olla. Rahtifirman henkilö ei tiennyt varmaksi ja hän vain sanoi, että australian päässä he saattavat kysyä tätä todistusta. Jos joku on tällaisen toukkatodistuksen hankkinut niin miten sen hankitaan ja paljonko se maksaa? Meilläkin on viisumihakemus sisässä ja innolla odotellaan soittoa lähetystöstä.

Hyvää jussia kaikille

- Sanna -

Illias

headwind,

Mulla menee täältä pohjoisesta suomesta etelä ausseihin aika tasoihin, se on joko Panalppina tai Exel logistics. Jälkimmäisen tarjous ei ole ihan vielä valmis, mutta jos siihen ei mitään yllättäviä kuluja tule, niin se vie voiton mun vertailussa. Kokemuksesta voin myös sanoa, että Exel on hyvä tuolla suunnalla palloa, eli halvin hinta ja luotettava kyyti.


:XXXX

Tv,
illias

headwind

Ilias, kiitos tiedoista

Sanna: toukkatodistus tai ns. ötökkätodistus hoituu Kasvintuotannon Tarkastuskeskuksesta http://www.kttk.fi/ Sieltä valitset OHJE & MÄÄRÄYS -> Kasvintarkastus -> Vienti -> Australiaan vietävien pakkausmateriaalien kasvinsuojelumääräykset (pdf) (sattumalta tuo linkki ei just nyt pelaa mutta laitoin asiasta postia KTTK:hon). Lisäksi valitse pääsivulta LOMAKKEET -> Kasvinsuojelu -> Vienti -> Ilmoitus kasvien ja kasvinosien viennistä kansainvälistä terveystodistusta (Phytosanitary Certificate) varten  (MS Word file). Tällä lomakkeella haet itse toukkatodistusta. Erittäin ystävällisiä neuvoja antoi kasvinsuojeluosaston sihteeri Paula Matikka.

Toivottavasti oli apua
headwind:eye:
Riku Aho

sanna77

Kiitos vastauksestasi :). Pyydänkin tarjouksen tuosta toisestakin firmasta niin pääsee vähän vertailemaan. Joo se rahti firma vahvisti vielä et se onkin 1000 tai 1 m3 ja kyseessä oli merirahti. En tiedä millä logiikalla se perustellaan mut näin sanoo myös firman esite....
Pitääpi lähteä sitten puukauppaan ensi viikolla ja eikun laatikkoa rakentamaan.  

Sanna

sanna77

Lähetin tarjouspyynnön exel logistics firmaan ja he lähettivät takaisin etteivät ota ns. tavallisia muuttotavaroita kuljetettavaksi. He suosittelivat ottamaan yhteyttä Victor Ekiin. Olen vain kuullut että Victor ek on aika kallis. :nuttu:

No onhan noita firmoja...

Sanna :D

NiinaM

Tässä yksi vinkki lisää tavaroiden toimittamiseen:

Jos olet hyvissä väleissä työnantajan kanssa ja firma toimittaa tavaraa ulkomaille, kysy voisitko mahdollisesti järjestää kuljetuksen firman kautta. Maksat kuljetuksen luonnollisesti itse mutta hyödyt yrityksen kuljetussopimuksista.

Olen itse tekemässä näin ja alennusprosentit ovat olleet aika mahtavia. Auttaa jos välit on hyvät esimiehen lisäksi firman logistiikkapuoleen.

Illias

Jep, custaro puhuu asiaa. Juuri noin minäkin sain tarjouksen mainitulta firmalta. Nyt näyttää siltä, että tarjous on 20-30% halvempi kuin kellään muulla ja olen kilpailuttanut kaikki huolitsijat joita tiedän. Voihan se olla, että jostain päin Suomea joku toinen on halvempi. Kontin vetoja suomessa ei kannata kovin paljon suosia, vaikka sitten merirahdissa säästäiskin, koska suomen kuluihin lisätään alv. nuo varsinaiset muutofirmat, jotka mainostavat kokonaismuuttopalvelua olivat 3-4 tuhatta euroa kalliinpia!!  :o

Tv,
illias

Milka

Varoituksen sana. Minulle myos suositeltiin aikoinaan Viktor Ek:a. Sen tarjous oli kuitenkin yli puolet kalliimpi kuin muiden, vaikka (tai ehkapa juuri siksi) olisin saanut kayttaa entisen tyonantajani 'alennushintaista' sopimusta.

:eye::eye::eye::eye:

sanna77

Kiitos vinkeistä. Ikävä kyllä en voi hydyntää työnantajan suhteita kuljetukseen. Taitaa jäädä Viktor Ek, sillä saimme todella hyvän tarjouksen sieltä Frans Maasilta. Kolme kuutiota 360,- euroa.
:cool: nyt paistaa täällä suomessakin aurinko, toivottavasti saamme nauttia siitä pitkään

Sanna

kristian

Olen viemassa taalta Australiasta autoa Suomeen kevaalla 2004, (huhti -toukokuu)
Olen tilannut eri laivayhtiolta tarjouksia valille Australia -Suomi ja vaihtoehtoisesti valille Australia - Italia. Nailla nakymin joudun ottamaan 20 jalkaisen kontin
(noin 6 metria).

Koska konttiin mahtuu auto ja paljon muutakin roinaa, niin kustannusteknisista syista tiedustelinkin nyt: oletko viemassa esim moottoripyoraa, perintohuonekalujasi tai muuta reppuun mahtumatonta tavaraa Suomeen taikka etela Eurooppaan ensi kevaana ?
Mikali kuljetustarvetta ilmenee ja haluat jakaa kuluja, niin ottanet yhteytta !
-Kristian-

headwind

Aikataulusta päätellen sanna77 lienette jo lähteneet/lähdössä Australiaan? Jos olet vielä kanavalla kertoiletko sitten miten lähti elämä rullaamaan siellä alhaalla....

Merirahdista: FransMaasin agentti Sydneyssä WSA Lines Pty.  Ltd. kertoi että rahdin varastointi terminaalissa saapumisen jälkeen maksaa A$ 20/kuutiometri/päivä. Siinä tulee viiden kuutoin kirstullekin päivähintaa jos oikein ymmärsin tuon hinnan. Osaako kukaan vahvistaa että hinta on näin hunajainen?

cheers
HW
Riku Aho

Jaaks

HW :D

En osaa varmasti vahvistaa Sydneyn hintoja, mutta kuullosta normaalilta :(
Se on siis ilmeisesti "Duty free" varasto eli sailytys ennen tavaroiden tullaamista.  Kuinka paljon on sitten kasittely ja tullaus maksut??
Ne on melkoisia kultakaivoksia noille agenteille.  Ei muutakuin tavarat ulos vaan niin pian kuin mahdollista.

Tuleeko tavarat tanne ennen sinua vai oman saapumisesi jalkeen??

jounij

Ainakin minun käyttämilläni tavaran rahtaajilla on ollut noin 3 ilmaista päivää ennen kuin noita ylimääräisiä säilytysmaksuja aletaan periä. Nopea tarttee olla joka tapauksessa.


Kommentoi
Jouni
Canberra

headwind

Jaaks, tavarat tulevat noin 1.5 kk saapumisemme jälkeen. Siinä ajassa on varmaan jo pysyvämpi kortteeri löytynyt, jonne nuo muuttotavarat sitten viedään. Ajattelin vain sitä mahdollisuutta että jos käppää ei vielä olekaan niin mihin sen laatikon sitten tunkea, mutta jos sitä täytyy varastoida niin pitää koettaa löytää Sydneyn alueelta jokin halvempi varasto sitten. Kyselen vielä tuolta agentilta vielä löytyykö tullirajan "paremmalta" puolelta halvempaa säilytystilaa, ihan varmuuden vuoksi. This is just risk management, see?

-headwind
Riku Aho

Raiwå

Ray Virta
Sydney


It requires wisdom to understand wisdom: the music is nothing if the audience is deaf.

Jaaks

HW :D

No nyt puhut asiaa ja kylla niita halvempiakin loytyy.  Ei muuta kuin tavarat ulos tullivarastosta eka paivana:D

Tassa muutamia vaihtoehtoja:

http://www.storageking.com.au/

http://www.storageaustralia.com.au/

http://www.selfstorage.com.au/

Cheers
Jaaks

jounij

Minulle ja vaimolle on kertynyt tänne läjäpäin laskettelusuksia, joista haluaisin osan lähettää Suomeen, jotta ne olisivat siellä käytössämme satunnaisilla talvilomillamme. Mietipä jossain välissä, kun näet kuinka täyteen se kontti tulee ja kuinka paljon sinne mahtuu roinaa, paljonko pyytäisit hintaa kahden suksiparin kuljetuksesta. Mistä päin Ossilaa aiot tuon kontin lähettää (sitä silmällä pitäen, että tiedän, mihin ne sukset pitäisi sitten joskus järjestää)?


Prosentuaalisesti hyvin pienellä osuudella kustannuksiin valmis
Jouni
Canberra

Tiimi10

Moikka!

Tuossa viisumit muutto-pastalla on Oskarin aloittama ksekustelu "Muutto suomeen" . Siina itse taas huutelin sita, etta olisko joku laittamassa konttia Suomeen, etta haluaisin mahdollisesti laittaa omia kamojani kyytiin. Oma reittini on Sydney - Espoo ja olemme itse palaamassa Suomeen kesakuussa.

Oman viestini alla, muuten Raivo kyselee moderaattorikavereiltaan:

LainaaAlkuperäinen postittaja raivo
Joukooo :)

Pitäiskös meidän laittaa ilmoitustaulu erikseen näille konttijunkkareille ?

Mielestani pitaisi!

kristian

Lipsahti juu taman konttijunkarin ilmoitus sitten talle palstalle. Nyt tarkasteltuna olisihan sen voinut laitta sinne viisumit -muutaminen palstalle...anteeksi !

Vai loytyy taalta Australiasta niin kovia hiihdon harrastajia, etta kaikki sukset eivat mahdu enaan varastoihin ja osa pitaa lahettaa Suomeenkin.

Eikohan siihen konttiin mahdu muutamat JouniJ:n sukset seka porkat. Eika niista mitaan maksua kehtaa edes peria  :XXXX

Kontti olisi nailla nakymin lahdossa Sydney -Melbourne akselilta.

Jouko

Kristan,

Sain juuri raivon kautta tietooni suomalaisen kaverin jolla on paljon kokemusta edullisten kontti/autorahtuksien järjestämisestä suomeen tai suomesta Australiaan. Jos olet kiinnostunut voin lähettää hänen yhteystiedot.


Terveisin
Jouko


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Tiimi10

Hei Kristian (ja muut) mina siis edelleen ilmoittaudun mahdolliseksi kontinjakajaksi. Tosin meilla ei ole moottoripyoraa eika perintohuonekaluja, mutta voipi olla esim kolme matkalaukullista ekstrakamaa tms. Kun tulomatkallakin oli 20kg ylipainoa (siis TAVAROISSA ) :P , niin on ihan todennakoista, etta paluumatkalla ei voi enaa luottaa tuuriin ja virkailijoille lirkutteluun.:cool:

kristian

Ilomielin otan vastaan yhteystiedot tuosta Joukon tuntemasta suomalaisesta konttijunkkarista...laita yhteystiedot tulemaan. Kiitos !

Ja Tiimi10:n matkalaukut samaan konttiin vaan...onko monekin parit suksia laukkujen lisaksi  :

Aikataulusta sen verran, etta auto pitaisi saada matkaan huhtikuun lopussa, toivottavasti aikautaulu passaa omasi kanssa.

Jouko

Kristan,

Tässä nämä lupaamani tiedot.

Queenslandin Gold Coastilla asuva Kari Geselle järjestää edullisia merirahtauksia ympäri maailman. Karilla on myös kokemusta autojen tuonnista ja viennistä Australian ja Suomen välillä.

Tässä Karin yhteysnumerot.
Mobile: 0419 660 323
Home: 07 5528 4422


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Tiimi10

Kiitos yhteystiedoista Jouko!

Pitanee soittaa Kari Suomalaiselle!

Minttu:P

Jouko

Minttu,

Itse asiassa sukunimi on Geselle




Terveiset Raivolta :)





:coolh


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

sanna77

Lähetimme tavaramme Helsingistä 5.8. ja niiden arvioitu saapuminen tänne Melbourneen oli 13.9. Tavarat ovat pari viikkoa myöhässä ja saapuvat huomenna ja ovat kuulemma noudettavissa torstaina 25.9. Käsittelykuluja yms muita kuluja täällä päässä tuli yhteensä 300 dollaria. Meitä ei olla infottu mahdollisesta säilytyskuluista, mutta tahdomme tavaramme ulos satamasta niin pian kuin mahdollista. Joten peräkärry on jo järjestetty torstaita varten ;). Saadaan tavarat juuri Grand Final viikonlopuksi...
Kiitos Headwind, elämä täällä on lähtenyt hyvin käyntiin. En ole vaan ehtinyt lukea näitä sivuja aikoihin kun on ollut niin paljon uutta nahtävää ja koettavaa. Olemme asettuneet nyt ainakin vähäksi aikaa tänne St Kildaan. Olen vielä työtä vailla, mutta olen käynyt parissa haastattelussa eikä ongelmaa työn löytämisessä pitäisi olla. Katsotaan nyt...

Olen tässä vapaa-ajallani totutellut tähän paikalliseen "no worries Mate" meininkiin :XXXX

Krissey

Finnish Freight Forwarders Association / Suomen Huolintaliikkeiden Liiton sivuille on listattu eri rahtifirmojen yhteystietoja aakkostettuna seka paikkakunnittain.

www.huolintaliitto.fi