Joulun vietto

Aloittaja Jouko, joulukuu 21, 2003, 09:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jouko

Mitenkäs vietätte joulua täällä Australiassa, onko joulunviettotapanne suomalaiset vai sekoitus molempia. WH matkaajille joulu tulee ainakin olemaan ikimuistoinen.

Me vietämme joulua "lähes" suomalaiseen tapaan, lanttulaatikoiden, lohen, sun muiden perinne ruokien parissa poikkeuksena että, joulupäivänä olemme yleensä pakanneet kaikki jouluruuat autoon, ja suunnistaneet joulupäivän piknikille Byron Bayn läheisyydessä sijaitsevalle Watego beachille.

Joulukuusen virkaa hoitaa nyt muovikuusi, aikaisempina vuosina tuli hommattua noita mäntyjä jotka kieltämättä kyllä näyttävät enemmän kuuselta mutta pudottavat neulaset melko hätäseen. Kuusi tuodaan (tai on tähän saakka tuotu) lasten painostuksesta huolimatta sisään vasta jouluviikolla.

Jouluruuat on osittain tehty itse tai hankittu Scandinavian Bakerystä. Kinkkua ei ole ollut muutamaan vuoteen, virkaan on hoitanut joku pieni lihakäärö. Niin ja Scandinavian Bakeryn osoite sekä aukioloajat löytyvät täältä. http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=861&page=1#pid9495

Naapurin lapsia on yleensä hieman harmittanut suomalaisten tapa jakaa lahjat jo jouluaattona, eikä joulupäivän aamuna kuten paikalliset tapaavat. Tietysti joulun viettoon kuuluu puhelut suomeen perheen jäsenille ja ystäville, on se tosi hyvä että nykyään on noita puhelin kortteja kuten Super Saver joilla soittaminen on suorastaan naurettavan halpaa.

Mielenkiintoista on muuten että lapsista ainoa oikea joulu on tämä lämpöinen joulu, kun taas meidän perheen aikuisista jouluun kuuluu hiljaa satava lumi, kynttilät, tuorejoulukuusi jne?

Muuten tänään on kello 11,00 alkaen Brisbanen Suomitalolla 62, Newnham Rd Mt Gravatt Kauneimmat joululaulut mutta jos ei ole kiinnostunut lauleskelusta kannattaa saapua hieman myöhemmin  joulumyyjäisiin joissa on mahdollisuus paikkailla puutteellista jouluruokavalikoimaa?
http://www.dundernews.com/seurat/kalenterit/view_entry.php?id=225&date=20031221


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

sanna77

Tämä on minun ensimmäinen ns lämmin joulu ja pitää tunnustaa, että en ole sitä joulu fiilistä täällä vielä saanut. Minun joulu tunnelman tuovat, lumi ja pakkanen, kynttilät, tuoreen kuusen tuoksu ilmassa ja pimeät illat. Perinteisistä joululauluista puhumattakaan. Jouluna saa myös syödä herkkuja, kuten porkkana- ja perunalaatikkoa, joita ei muuten tule syötyä.

Vietin joulua pari vuotta sitten englannissa, jolloin tein itse kaikki laatikot yms ja tunnelma oli hyvin samankaltainen kuin suomessa. Tänä vuonna olen ollut liian kiireinen tehdäkseni jouluherkkuja, ostin suomalaiselta kirkolta porkkanalaatikon ja se onkin sitten ainut perinteinen suomalainen jouluruoka meidän pöydässä.  "Anoppi" valmistaa possun paistin ja perinteinen aussi pudding on tehty jo viikko sitten. Lahjat avataan tänä vuonna joulupäivän aamuna. Olemme aikaisempina vuosina tehneet kompromissin ja avanneet osan lahjoista aaattona ja osan joulupäivänä. Tämän joulun vietämme poikaystäväni perheen kanssa, viime vuonna olimme suomessa minun perheen kanssa.

Vaikka olenkin tottunut suomalaiseen jouluvietto tapoihin niin minusta on rikkautta päästä kokemaan muita tapoja ja perinteitä. Mekin varmasti muodostamme omia uusia perinteitä, jotka saavat vaikutteita sekä suomalaisesta että australialaisesta joulunviettotavoista. Ensi jouluna pyrin tekemään itse enemmän suomalaisia jouluruokia ja ehkä sitä kautta se jouluinen fiilis valtaa minunkin mielen....

Hyvää ja rauhaisaa joulua Joukolle ja muille Dunderilaisille :D

mette

Tuleva joulu on meille yhdeksas lumeton joulu ja  niin se vaan on, etta kun  ei jouluna ole lunta niin eihan se tunnu lainkaan oikealta  joululta. Lumi kun kuuluu niin itsestaan selvasti jouluun. Myos lapset kokevat samoin. Jouluna aina toivoisin olevani koto-Suomessa. Se aidon kuusen tuoksu tai kun voi heittaa matot hangelle tuulettumaan tuoden  koko taloon ihanan raikkaan tuoksun, hyasintin tuoksu, kynttilat, pimeys, haudoilla kaynti, pakkasen nipistely poskilla...

Mutta  eihan lammin luita riko! Mita nyt kynttilat se taivuttaa ennen kuin niita ehtii sytyttamaan . Piparitalon rakentaminen on tassa kosteudessa hieman hankalaa, sen saimme taas eilen illalla kokea, kaatuu, ei kaadu...

Kaikki tehdaan itse aina joululimppua ja kotikaljaa myoten ja ne perinteiset jouluruuat meille ovat aina iso kinkku, imelletty perunalaatikko, lanttu-ja porkkanaloota, graavilohi, lihapullat, rosollit, piparit ja tortut...

Joulupukki meilla vierailee aattoiltana ja sitten joulupaivana ja tapanina tapaamme ystavia .

Ensimmaista kertaa paasemme tana jouluna joulusaunaankin meille valmistuessa saunan  toukokuussa.

Olemme kaiketi olleet kilttejakin saadessamme nelja isoa pakettia Suomesta.

Kivaksi perinteeksi on tullut myos nain aatonaattona kokoontua pienella porukalla ystavan luokse laulamaan joululauluja pianon saestyksella ja silloin viimeistaan tulee hilkun verran joulun tunnetta. Niin ja illalla jos ehditaan ja jaksetaan tuodaan muovikuusi taloon.

Joulun viettomme on siis hyvin suomalainen. Melkein. Bon boneja lukuunottamatta.

Anski

Itse vietin viime joulun lämpimässä ja vielä ilman perhettä ja ei siinä joulun tunnelmaan kyllä päässyt mitenkään.
Minunkin mielstäni jouluun kuuluu ehdottomasti, että on kylmä, lunta, oikea joulukuusi, kaikki perinneruoat, haudoilla käynti, kynttilät yms.
Mettekin noita tuossa jo luetteli.
Ja tietenkin se, että saa viettää aikaa rauhassa perheen kanssa ja syödä niin paljon jouluruokia ja suklaita, kun ikinä jaksaa!:D
Ei tulisi mieleenkään kieltäytyä jouluna herkuttelusta!
Alkakoon sitten tammikuussa dieetti joulukilojen pois saamiseksi ja tipaton tammikuu :D
Jospa se auttaisi, että lähtee juokseen alennusmyynteihin :D

Oikein hyvää joulua kaikille, nauttikaa! :)

Marika

Minulla on myoskin edessa ensimmainen lammin joulu poissa Suomesta.

Jouluaattoiltana aussisukulaiset on kutsuttu viettamaan suomalaista joulua, joten imelletty perunalaatikko on nyt uunissa ja kinkku paistetaan aamulla. Toivottavasti ausseille lootat ja rosolli maistuu, suorituspaineita on :)

Joulupaivana vietetaan sitten perinteista aussijoulua, ja lahjatkin saa kuulemma avata vasta silloin..

Muovikuusi ja jouluvalot on olleet jo joulukuun alkupuolelta lahtien. Sain yhden joulukortin mukana suomenkielisen joululaulu-cd:n, jota olen soittanut ahkerasti.

Olen paassyt tassa puuhastellessa joulutunnelmaan, tunnelmahan lahtee aina sydamesta, mutta ei tama joulu tietenkaan samalta tunnu kuin Suomessa. Oikea joulu tulee kuitenkin aina olemaan se pimea ja kylma Suomi-joulu, kuten Mette sita kuvaili. Mutta annan Aussi-joululle tilaisuuden yllattaa :)

Mukavaa joulua kaikille!

Heidi

Mun taytyy kylla sanoa, etta tana vuonna on joulumieli ihan taysin hukassa enka ole edes jaksanut yrittaa sita loytaa. Joulu on ollut aina meidan perheessa tosi tarkea ja rakas tapahtuma, mutta (aussi)mieheni perheessa sita ei sen kummemmin ole koskaan juhlittu, eika han siten oikein ymmarra sita, etta itse tunnen syyllisyytta siita, etten ole valmistellut mitaan sen kummempaa. Vietamme joulun tana vuonna ihan kahdestaan, silla mieheni perhe asuu aika kaukana. Yhtena vuonna vein heille mennessamme mukanani rosollia ja valkosipulisilakoita ja muuta perinteista, mutta ei ne oikein tuntuneet maistuvan. Piparit sentaan kelpasivat! Joulupaivan suunnitelmissa on nyt piknik-lounas ja uimista ja rentoutumista joen varrella, aattoiltana barbeque kavereiden luona. Viime joulun olin Suomessa ja nyt mietin, etta olisinpa taas siella! Meidan naapureilla on kamalia vilkkuvia jouluvaloja ja muuta kraasaa pihat taynna talojen kattoja myoten, niita kun katselee tulee kynttiloita ja rauhallista joulutunnelmaa todella ikava... No, ehka sitten tulevaisuudessa meillekin muodostuu perheenlisayksen myota omia perinteita ja joulu alkaa taas tuntua joululta, sellaiselta omanlaiselta, joka saa sitten olla sekoitus suomalaista ja australialaista. :)

Timo

Samoin on minulta kadoksissa perinteinen suomalainen joulu, enkä ole asiasta edes kovin pahoillani. En ole ollut Suomessa mitenkään innokas joulun viettäjä, joskaan en myöskään sen kiivas vastustaja. Minua on vain enemmänkin ärsyttänyt kaikki se hössötys ja melu, niin etten ole viitsinyt lähteä siihen mukaan. Toisaalta olen kyllä sitten nauttinut aaton rauhasta lumisten mäntyjen keskellä ja kynttilöistä hautausmailla tai talojen pihoissa tai jopa joulukaduilla jos ei ole tarvinnut itse mennä tungokseen ja meteliin. Joululaulut ärsyttivät kun niitä soitettiin liikaa ja väärässä paikassa metelin ja ruuhkien keskellä. Niitä ei enää sitten huvittanut jouluna edes kuunnella. Täällä joululaulut tietysti ovat osa Suomi-nostalgiaa, ja jonkun voi joskus kuunnellakin, joskin nuo oikein hartaat ja lumiset tuntuvat täällä  enemmänkin koomisilta.

Puolisoni ei ole viettänyt tähän saakka joulua lainkaan, emmekä me kumpikaan ole paljoa perillä australialaisen joulunvieton yksityiskhdista. Tämä on meille toinen joulu yhdessä, molemmat on vietetty  tässä maassa. Aika puhtaalta pöydältä me siis aloitamme, ja onkin ihan luonnollista katsoa ja odottaa, että meille syntyvät ne omanlaisemme ja itsemme näköiset jouluperinteet. Niihin varmastikin kuuluu vähän suomalaista, hitunen aasialaista juhlaperinnettä ja hieman myös australialaista. Ei Joulusta kutienkaan varmaankaan muodostu meille mitään vuoden kohokohtaa eikä mitään niin vakavaa, että sen eteen viitsisi paljoa hössöttää.

Näinä kahtena jouluna erityinen ilon aihe ovat olleet Suomesta tulleet pikku paketit, jotka olemme avanneet joulupäivänä. Viime jouluna ne avattiin Sydneyssä taiwanilaisten ystävien grillin ympärillä. Tänä jouluna me pakkasimme lahjat ja eväät autoon ja ajoimme kohti pohjoista pysähtyen rannalle ja sademetsään syömään ja avammaan lahjoja. Toisillemme emme osta mitään emmekä paljoa myöskään ystäville tai sukulaisille. Emmekä halua saadakaan kuin jotain hyvin pientä ja symbolista, tärkeää on että se tulee Suomesta.  Pakettien avaaminen, maisemat, ruuat ym. tietysti sitten ikuistetaan videolle, joka lähetetään Suomeen  sukulaisille.

Suomalaisia jouluruokia ei ole tullut minulla ikävä, eikä puoliso niistä mitään tiedäkään. Kinkut, kalkkunat ja kalat eivät minun ruokapöytääni muutenkaan kuulu. Porkkana- ja lanttu-laatikkoa voisin joskus tehdä, mutta en kyllä ihan suomalaisittain, vaan kyllä nekin varmaan muotoutuisivat aika paljon aasialaiseen suuntaan.

Vuosi sitten söimme joulupäivänä runsaasti duriania pakastettuna ja levionnaisissa. Tänä vuonna oli tarkoitus ostaa sitä myös, mutta ei ollut aasiakaupassa edes pakastettua. Olikin sitten aika yllätys kun Arja, Tony ja pojat tupsahtivat ovelle pari tuoretta duriania mukanaan. Tosin se tapahtui vasta joulun jälkeen eli eilen, mutta yllätys olis itäkin riemukaampi - sekä jälleennäkemisen että tuon taivaallisen tuoksun ja makunautinnon  ansiosta! Nyt sitten päätettiinkin, että durianista tuli se meidän joulupöydän kunkku ja sen tuoksusta meille kuusentuoksun korvike  Täytyy vaan tehdä hakumatka Cairnsin sunntaan vähän ennen joulua, vaikka paras sesonki onkin vasta helmikuussa. :D

Jouko

Timo,

Olen samaan mieltä noista joululauluista kun niitä joutuu väkisin kuuntelemaan noissa supermarketeissa, niin ei niitä enää viitsi paljon kotona vinguttaa. Kyllä niistä on jo se paras terä sahattu pois markkinointitarkoituksissa.

En myöskään pidä joulun kaupallisesta puolesta, vaikka ostammekin lapsillemme lahjoja. Tosin tuo lahjojen ostaminen on pieni pakko, aikuisille emme osta. J

Oli muuten tänä vuonna hiukkasen vaikeaa päästä noilla kovasti mainostamillani Super Saver korteilla suomeen. Oikeen siinä rupes numeroita vääntäessä %#/! käyrä nouseen tappiin kun läpi ei meinannut päästä sitten millään. Viimein piti soittaa lyhyet puhelut tolla telstralla, joka kuten tiedetään veloittaa kuin ?wounded bull?.

Kuumuudesta huolimatta (+38) Lanttulaatikot syötiin hyvällä ruokahalulla, tuntuivat maittavimmilta kuin vuosiin, kiitokset siitä menevät vaimolle.

Onneksi taas saa olla vuoden rauhassa tuosta jouluhössötyksestä, samalla voisin onnitella itseäni jotakuinkin onnistuneesta jouluhössötyksen välttämisestä. Ostoshelvettiin jouduin astumaan vain 2 kertaa pahimman rumban aikana.


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

Jaaks

"Optus mobiles off air " :??

Timo :D
Meilla toimi kylla hyvin, niin Optukset kuin Telstratkin, mutta niinhan se lehtikin kait sanoi, etta oli North Queensland problem lahinna :)

Jouko

Tässä tämä viesti joka oli jostain syystä tullut kolme kertaa...

Jouko,

Minä taas ihmettelin, miksei kännykkään tule yhtään tekstaria Suomen aattoillan aikaan. Itse en soittele enkä edes tekstittele, mutta vastaan kyllä tuleviin. No, tapaninpäivänähän se selvisi kun luin lehdestä, että Optus mobiles off air .  En tiedä toimivatko vieläkään kun en ole kännykkää tarvinnut.

Tuo joulun kaupallinen puoli ei todellakaan ole mikään niin yksinkertainen juttu. Tottahan sitä lapsille ja miksei muillekin joista pitää, ostaa ihan mielellään. Ei kait se pahin kaupallisuus ole siinä ostamisessa sinänsä vaan päättömässä hysteriassa ja kilpailuhengessä, tyyliin kenen lapset saavat eniten ja kalliimpia lahjoja.

Niin, nyt kun on päästy jouluhössötyksestä, voidaan siirtyä alennusmyyntihössötykseen ;)  Huomasinpa vain lauantaina kun käytiin kaupassa, ettei se meno paljoa ole joulusta hilliintynyt. Äitini muuten on jo vuosia harrastanut sitä, että ostaa joululahjat pitkin vuotta alennusmyynneistä ja lopettaa niiden ostelun marraskuun alussa.

Timo


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

mette

Timo :D

Kerroit äitisi ostavan joululahjoja pitkin vuotta alennusmyynneistä ihan kuten minäkin teen. Varsinaiset lelulahjat perheemme pienimmälle hankitaan aina Targetin lelualesta puoleen hintaan elokuulla.Todella helppoa ja vaivatonta!Tai onhan sielläkin kova tungos, mutta kun kotona olen jo tehnyt läksyni  kataloogista, niin ostosten tekoa nopeuttaa kun tiedän  mitä ostan .
Minä tosiaan kävin vain jokusen kerran noissa isoissa ostareissa joulun alla enkä edes huomannut joululaulujen soivan :?? Jouluna siis jaksoimme hyvällä halulla kuunnella kotoisia joululauluja Mauri Antero Nummista ym...Mikko Alatalosta taisimme saada yliannostuksen ...
Jouluko vain kaupallinen? Eh-ei! Onhan myös Valentinen päivää, äitien-ja isienpäivää  etc.
Myönnän silti pikkuisen stressaavani joululla kuten ruuanvalmistuksilla ja siivouksilla, mutta kukapa ei?  Joulun alla tein esim. oikein kunnon lattiapesun keittiöön ihan vesiletkulla vaan ruiskuttelin vettä taloon .  No, olin unohtanut sulkea ikkunallisen oven  ja jonkin ajan kuluttua tajusin keittiön lattian lainehtivan..

Onhan joulu vain kerran vuodessa ja juhannus joka kesä:D

Timo

Mette :D

"Onhan joulu vain kerran vuodessa ja juhannus joka kesä"

Täällä Ossilassahan se joulu on kaksi kertaa vuodessa  kun mukaan luetaan myös tuo "Christmas in July"-hössötys ;)
Ja juhannus joka talvi, jos joku sitä viettää :D

Kaikkihan on nykyään kaupallista ... alkaen jokapäiväisestä nälän tyydyttämisesta ... joten ei sitä  voida välttää. Ja onhan tuota hössötystä ostoskekuksissa myös joka torstai-ilta, jolloin ainakin täällä ovat kaupat pidempään auki sekä lauantaisin. Monihan siitäkin hössöyksestä leipänsä tienaa.

Mitä olet, Mette, kertoillut teidän perheen joulun vietosta, niin kuullostaa kovin aktiiviselta ja miltei täydellisyyttä hipovalta. Perheesi ja ystäväsi ovat varmasti ikionnellisia tarmostasi järjestää kaikki tuo :D  

Minä kuuntelin nuo nimmiset ja alatalot vain kerran joulukuun alussa enkä edes muistanut niiden olemassaoloa enää joulun aikoihin.

Meillä muuten on satanut pari tuntia tänä iltana. Siinäpä varsin iloinen joululahja vähän jälkikäteen. Eipä tarvitse pariin päivään käyttää puutarhaletkua :D

mette

Timo :D

 Aktiiviselta ja  miltei täydellisyyttä hipovalta kuulostaa meidän tuoksujen SINIVALKOINEN JOULU.
Täydellisyyden tavoittelu kuulostaa mielestäni tässä yhteydessä joulunpilaajalta,  pakkojuhlan makuiselta miksei hajuiseltakin? Monille  meistä joulumieli syntyy tuoksuista. Hajuaisti on yksi ihmisen alkukantaisimmista aisteista ja sillä on PITKÄ MUISTI. Yksittäinen tuoksu voi palauttaa mieleen yksityiskohtaisen tilanteen kaukaa lapsuudesta. Ihmisen hajuaisti on myös tiukasti sidottu tunteisiin. Hajun perusteella joko pidämme tai emme. Tunne syntyy usein silmäräpäyksessä, miltei tiedostamatta. Pystymme erottamaan neljä erilaista makua, mutta erilaisia hajuja erotamme tuhansia. Lisäksi äitini jo sen sanoi, joulu tulee vain tekemällä ja niin se minustakin vain on. Saahan sitä perinteitä toki rikkoakin. Joulua voi siis viettää ihan niin kuin itsestä parhaimmalta tuntuu ja siitähän se joulun taika tulee.

Juhannuskokolla ollaan oltu joka jussi täällä Ossilassa paitsi ei viime vuonna.

riaapa

Herättelenpä tätä joululaihetta taas, kun alkaa olla se aika vuodesta...

Tutkin Australia Postin nettisivulta hintalaskurilla että paljonko varaan rahaa mukaan kun lähetän joululahjapaketin Suomeen (ajattelin laittaa lähes kaikki lahjat samassa paketissa yhteen osoitteeseen Economyna, niin ei tulisi kovin paljoa postimaksuja...) ja siellä törmäsinkin yllättäviin "tuontirajoituksiin":

LainaaSenders should determine import restrictions from Finnish authorities before posting:

    * Alcohol
    * Almanacs and calendars
    * Animal products
    * Cloth and material
    * Firearms
    * Honeycomb
    * Meat products
    * Medicines
    * Plant or weed-killer
    * Plants of parts of plants
    * Poisons
    * Seeds.

Päätin tutkia Suomen Postin ja Tullilaitoksen nettisivulta jotta mikä on homman nimi esimerkiksi kalentereiden tai kankaan suhteen... Löytyihän sieltä rajoituksia, mutta en kyllä löytänyt mitään mainintaa kalentereista. Tässäpä kuitenkin linkki Tullin sivuille, missä puhutaan lahjojen vastaanottamisesta EU:n ulkopuolelta. Huomioida kannattaa ainakin tuo arvorajoitus 45 euroa. http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/05_Lahjat/02_Lahjat_EUn_ulkopuolelta/index.jsp
Riina

Tuipa

Muutamia kuukausia sitten herättelin täällä keskustelua noista Suomen  tullimaksuista. Ja täältä saamien vinkkieni mukaan lähetinkin rahtipaketin Suomeen lokakuun alussa (ja säästin siinä pitkän pennin kun lähetin samalla koko perheen joululahjat) - Eli en laittanut hintaa pakettiin lainkaan! Kahtena kertana on paketit haettu tullin kautta (tosin maksamatta) joten nyt en siis edes ilmoittanut hintoja. Tuo 45 euroa on nimittäin mitätön summa jos lähettää 7 hengen lahjoja!

LauraK

Kieltämättä alkaa jo hieman ahdistaa joulun lähestyminen. :itke
Joululta ei tosiaankaan tunnu ollenkaan ja tuntuu ihan ihmeelliseltä yrittää kirjoittaa joulukortteja. Eikä vielä ole aavistuskaan että mitähän sitä jouluaattona tehdään.  Onneksi ei ole juurikaan rahaa ostaa joululahjoja Suomeen lähetettäväksi nyt, mikä on kyllä hyvä juttu. hih! Kummilapsille pitää toki laittaa paketit postiin :)

Onko tämä ensimmäinen joulu täällä lämpimässä kaikille yhtä vaikea? Minulla on ainakin nyt jo ikävä jouluaaton riisipuuroa :(

Milka

LauraK,

Voithan sina toki riisipuuroa taallakin keitella. Sanoisinpa etta kaikkiin suomalaisiin jouluruokiin loytyy ainekset Ausseista ja netista reseptit ja ei kun kokkaamaan.

;)

Jaaks

Laura K :D

Meilla ainaskin on kaikki perinteiset suomalaiset jouluruoat poydassa riisipuurosta, rosollista ja lanttulaatikosta alkaen :D

Urul

LainaaAlkuperäinen postittaja riaapa


Päätin tutkia Suomen Postin ja Tullilaitoksen nettisivulta jotta mikä on homman nimi esimerkiksi kalentereiden tai kankaan suhteen... Löytyihän sieltä rajoituksia, mutta en kyllä löytänyt mitään mainintaa kalentereista.  

Olisikohan Helsingin yliopistolla  mitään  tekemistä  rajoituksien suhteen?Olettaisin rajoituksen koskevan  suomenkielisiä(ja ruotsin myös)kalentereita. Helsingin yliopistolla kun on  yksinoikeus  suomen-ja ruotsinkielisiin allakoihin ja kalentereihin  ja nimipäiviin( meillä kaikissa kalentereissa lukee" Helsingin yliopiston hyväksymänä tai erioikeudella" ).Olisikohan tämä rajoitus tehty estämään halpamaissa tehtyjen suomen-ja ruotsinkielisten  kalentereiden ja allakoiden pääsyä Suomeen?

riaapa

Urul,

tuo minullekin tuli mieleen, mutta en löytänyt ainakaan Tullin sivuilta mitään mainintaa siitä. Aika outoa että asia mainitaan Australia Postin sivuilla kohdassa joka on ymmärtääkseni ihan yksityishenkilöille. :confuse
Riina

riaapa

Ja nyt kun päästiin jouluruoka-asiaan, niin haluaisin kysyä neuvoa teiltä täällä kauemmin asuneilta ja muutenkin ruuanlaitosta enemmän tietäviltä. Mitä hilloa olette käyttäneet joulutorttuihin? Olen yhtenä jouluna yrittänyt tehdä joulutorttuja ja käytin jotain tavallista luumuhilloa jonka löysin kaupasta, mutta sehän ei uunissa pysynyt lainkaan paikallaan, vaan valui tortuista ulos ja pitkin uunipeltiä! Joulutortut on mun jouluun ehdottomasti kuuluva herkku, joten haluaisin niitä tehdä tänäkin vuonna, mutta mieluiten niin, että hillo pysyy tortuissa... :nuttu:
Riina

sanna77

Riina :D Tästähän puhuimme vähän aikaa sitten, mutta unohtui kysyä siellä Altonassa muilta :nuttu: Joo olisin minäkin kiinnostunut tietämään että onko täällä ausseissa olemassa uuninkestävää luumu hilloa. Vai toimisko jos laittais vaan kivettömän luumun hillon tilalle:?
Toinen kysymys mitä olen miettinyt niin millä riisillä olette tehneet riisipuuroa, ihan sillä samalla kuin tehdään risottoa vai löytyykö täältä jokin muukin lyhyt puuroutuva riisi...?
Ja kolmas tähän jouluun ja ruokaan littyvä asia: onko joku löytänyt kaupasta valmista piparitaikinaa vai joutuuko sen itse tekemään :confuse

Miten tämä joulu tuleekin joka vuosi liian nopeasti vaikka kuinka yrittää valmistautua :itke

riaapa

Sanna :D Niinhän puhuttiin, ja minä silloin arvelin, että jos ei Mette :god: tai Jaaks :god: tiedä, niin ei sitten kukaan...

Tästä riisipuuroasiasta juttelin Zenden kanssa, ja kuulemma Calrose-riisillä onnistuu. Olen pari vuotta sitten tehnyt joulupuuron "anoppilassa", mutta en muista oliko kyseessä silloin juuri tuo Calrose -joka tapauksessa puuro onnistui hyvin. Nyt olen ostanut kilon verran Sun Rice -merkkistä "White Calrose Medium Grain Ricea", koska se oli lyhyin riisi mitä Colesilta löysin. Voisin tehdä testipuuron ennen joulua ja raportoida sulle sitten. ;)

Teen varmaan myös piparitaikinan itse, koska mulla on äitin resepti jolla tulee ne "ainoat oikeanlaiset" piparit. Minä kun tykkään mieluummin vähän pehmeistä pipareista kuin sellaisista rapeista mitä niistä valmiista taikinoista yleensä tulee. Eikös joku ollut sitä mieltä että Ikealta saisi valmista piparitaikinaa? Pystyykö joku varmistamaan tämän tiedon?

On tässä työttömyydessä se hyvä puoli, että mulla alkaa olla kaikki joululahjat jo ostettuna ja joulukortit askarreltu, nyt on enää jäljellä se ruokapuoli. :)
Riina

woikukka

Ensimmainen joulu poissa "kotoa"... Tulee varmaan olemaan aikalailla erilainen eika varmasti loydy mitaan tuttua joulupoydasta saati muistakaan tutuista jouluperinteista. No ei sen puoleen, en ole mikaan jouluihminen, joten eikai sita sitten niin paljon edes kaipaa...

Eilen laitoin economy mailina muutaman joululahjan menemaan Suomeen ja maksoin itseni kipeaksi, mutta tuskin sita niin usein tulee tehtya, etta pitaisi alkaa pihistelemaan :P. Kohta pitaisi kai hankkia joulukortit, ei ole niin paljon taiteellista silmaa, etta tekisin itse. Tosin tunnestusti mulla aina kaikki jaa viime tippaan :hahhaa...

Riaapalle tiedoksi, etta laitoin menemaan myos kalentereita (seinasellaisia Australia kuvilla) eika posti siita mitaan sanonut, sanoin viela ihan suoraan mita lahetin. Nyt sit vaan odottelen, etta tulee tieto niiden perille menosta.

fogs

Me ollaan onnistuttu yhdistämään suomalainen ja aussi joulu mukavasti :D
Jouluaattona tulee aussipuolisko perheestä syömään suomalaista jouluruokaa, juomaan muutaman drinkin ja keskustelemaan netin kautta suomipuolen perheen kanssa (webbikamerat kummassakin päässä tekee kokemuksen mukavaksi). Appivanhemmat jää yleensä yöksi ja jouluaamuna alkaa sitten aussijoulu eli avataan lahjat, syödään kinkun tähteitä, salaatteja, BBQ, katkarapuja ja paikallisia rapuja. Rannalle uimaan ja takas takapihalle viettämään päivänjatkoa.

En voisi kuvitella kokkaavani suomalaisia jouluruokia joulupäivänä, täällä kun on menneinä vuosina ollut yli +40C silloin ja ei oikein maittaisi, enemmän niistä nautitaan viileämpänä jouluaattoiltana. Kun taas ravut, katkaravut ja salaatit piristää hyvin joulupäivää.

Tapaninpäivänä sitten paiskitaankin taas hulluna töitä, such is the hospitality industry...:nuttu:

Urul

Tuo Riinan mainitsema Calrose  white medium on  puuroriisiä.Joskus tein puuron  arborio-riisistä,joka  on lyhyt riisi myös,mutta  lopputulos ei ollut yhtä hyvä kuin Calrosesta.
Valmista luumusosetta tuskin täältä löytää.Se tosin on helppo itsekin valmistaa.Minä olen luumusoseen aina valmistanut itse,jo Suomessa asuessa.
Näin se käy.Pussi kivettömiä luumuja,pitted prunes.Laita ne kattilaan,vettä sen verran että luumut peittyvät.Kiehautat luumut pehmeiksi.Soseutat heti kuumana.Jos tykkäät makeammasta ,voit lisätä hiukan sokeria keitinveteen.
Ikealta saa  ainakin ostaa piparitalon ainekset.Olen monena jouluna sellaisen ostanut ja aika monena jouluna sellaisen itsekin valmistanut.Niitä ollaan annettu myös lahjoiksi aussitutuille.Pienimpämme tarhan joulujuhlaan olen ajatellut myös  tehdä piparitalon.
Jos jollain teistä ei satu olemaan pomeranssia,niin no hätä.Melko  lähelle samaa makua pääset raastamalla appelsiininkuorta  ja kuivaamalla raasteen uunissa .Raasteen  ollessa kuivunut hierot sen jauhoksi vaikkapa huhmarissa.

riaapa

Kiitos Urul!!! :god: :god: :god:

Olen vissiin sen verran uusavuton, ettei minulle tullut mieleenkään, että luumusoseen teko olisi noin helppoa.

Arvasin että ratkaisu löytyisi Dunderista.
Riina

chilifinn

Kertokaapas vielä, että ovatko piparinne onnistuneet siellä?
Oma kokemukseni pipareiden valmistamisesta Australiassa oli jokseenkin lannistava, kun niistä tuli ihan lötköjä. Ilmeisimmin tämä johtui Sydneyn kuumankosteasta säästä. Paistamisen jälkeen piparit olivat pöydällä jäähtymässä ja Suomessahan niistä tulee jäähtyessään sopivan rapeita mutta siellä ei näin käynyt. Kokemani perusteella arvelisin että Brisbanessa piparkakut voi varmaan juoda :hahhaa ja Melbournessa voisi olla toivoa että ne onnistuvat? :D
Miten Dunderin kokkikolmosten piparit ovat onnistuneet?
Kun kerran Urul on menestyksekkäästi tehnyt piparitalon niin kaipa tavallisetkin piparkakut onnistuvat. Olisikohan omassa reseptissäni ollut jotain vikaa...?

Jaaks

Chilifinn :D

Eipa ole viela onnistunut tekemaan "juotavia" pipareita :hahhaa  Niitakin voisi tietysti harkita, mutta taytyy kehittaa uusi resepti :XXXX

Kylla ne vaan taallakin onnistuu ja toissakin tehdaan useita juuri nain ennen joulua :D
Ettei vaan ollut liian vahan jauhoja tai kananmunaa :? tai sitten taikina ei saanut "rauhoittua" tarpeeksi aikaa jaakaapissa (yleensa vahintaan yksi paiva - tai vaikka kaksi) :confuse

chilifinn

No joo, tuolloin teinityttönä saattoi olla vähän taikinan koostumus hakusessa, näin jälkikäteen ajatellen.:D Silloin ei toki tullut mieleen että moinen olisi mahdollista;)
No, jospa saan jatkossa piparit leivottua kunnialla kun sinne päädyn. Ainakin on nyt aikaa harjoitella täällä kuivankylmässä ilmastossa. Ihana tämä kaamosaika kun ei tarvitse mennä kotoa mihinkään ulos vaan voi viettää kaiket illat sisällä kynttilänvalossa. Puolisokaan ei yhtään kaipaa aurinkoa eikä merta, ei yhtään...:roue

sanna77

Kiitos urul :peukkuy En ajatellut minäkään että se luumu soseen tekeminen olisi noin helppoa....:sorry

ja Riina saiskos sitä teidän äitin special reseptiä lainata, meillä on äiti aina ostanut piparitaikinan valmiina, joten olen ihan aloittelija tässä pipari hommassa...

Milka

Pipareita tekisi minunkin mieleni tehda jouluksi. Joten voisiko joku teista kokkikolmosista ystavallisesti antaa Ausseihin sopivan piparkakkutaikinan reseptin? :D

Urul tuolla jo antoikin hyvan vinkin pomeranssista. En muuten ole moisesta mausteesta juttuakaan kuullut aiemmin. Suomessa aina ostin valmista piparkakkumaustetta, jota kaytin pipareihin. :god:

Jaaks

Milka :D

Kiehauta kattilassa:
150 g margariinia tai voita
1,5 dl sokeria
1,5 dl siirappia
2 tl pomeranssinkuorta
2 tl kanelia
1 tl neilikkaa
1 tl inkivaaria

Vatkaa puuhaarukalla seos haaleaksi ja lisaa vatkaten sekaan
2 kananmunaa.

Sekoita keskenaan:
0,5 tl suolaa
1 tl soodaa
7,5 dl vehnajauhoja
ja lisaa edelliseen.

Yo jaakaapissa

Leivo seuraavana paivana
paista  n. 200 asteessa.

riaapa

Sanna :D

Tuossahan tuo tuli jo Jaaksin ohje, niin ei tarvitse minun paljastaa äitin reseptiä täällä... ;)
Riina

Jaaks

Riina :D

Come on - reseptit jakeluun vaan.  Mitas niita pihistelee.

Yhteiseen hyvaanhan tama kaikki menee :hahhaa

Minna

Minun ja ystäväni joulu Australian auringon alla viime vuonna sujui oikein leppoisasti!!:D:hahhaaTuli todella erikoinen joulu.:roueToki emme odottaneetkaan mitään gourmee ruokapöytää kinkuilla ja laatikoilla höystettynä,mutta edes jotain pientä perinteistä..suomalaista!Jouluaattona ainoa perinteinen meille oli joulusauna ja riisipuuro!:peukkuy+sitten tietty joululahjojen jako johon uusi-seelantilainen vuokraisäntämmekin suostui vaikka olisi mielummin jakanut lahjat vasta seuraavana päivänä.

Joulupäivänä vuokra-isäntämme vei meidät jouluaterialle chinatowniin!!Jipii!!:hahhaaSaimme kokea Aasialaisen joulun!Ihan luksusta ja erikoista!Erikoisuudelle annan kympin,mutta kumisten kalojen syöminen jouluna tuntui todella hassulta!Kyllä oli kinkkua ikävä!:itke
-When you wish upon a falling star, your dreams can come true.Unless it\'s really a meteorite hurtling to the earth which will destroy all life. Then you\'re pretty much hosed no matter what you wish for-

Heidi

Nyt alkoi tekemaan mieli pipareita ihan kamalasti, kun naita juttuja lukee... Tein niita yhtena vuonna ja ihan hyvin onnistuivat, vaikka lampotila oli reilusti yli +30C ja meilla ei silloin ollut viela ilmastointia talossa, kun oltiin just muutettu vanhaan taloon... Taikina vaan piti laittaa takaisin jaakaappiin vahan valia ja koko paivahan siina taisi menna, mutta lopussa oli hyva mieli, etenkin kun appivanhemmatkin niista tykkasivat! Saa nyt nahda, kokeilisiko Jaaksin vai meidan aitin "salaista reseptia" tana vuonna...:hahhaa

Mieheni tykkaa tosi paljon sinappi- ja valkosipulisilakoista ja ne on helppo valmistaa, mutta mitaan laatikoita en ala kylla varkkaamaan, kun en niista itsekaan niin kamalasti ole koskaan tykannyt. Rosollia olen tehnyt joka vuosi ja vienyt mukanani kavereiden joulubarbequelle, mutta ei siita ole kylla kukaan tainnut tykata?

Pitaisikin varmaan ottaa joululaatikko vintilta alas ja alkaa kirjoittelemaan joulukortteja... :cool:

Jouko

Pipareiden hommaaminen onnistuu Brisbanessa ihan paikallisesta kaupasta. Tai ainakin tämä kulman takana oleva Pick 'n'  pay näyttää pitävän hyllyssä maukkaita "Anna's ginger thins" vai oliko ne nyt "Anna's Gingerbread" pipareita. Ne on ainakin mun mielestä tosi maukkaita, (nam)!

Ruokalistasta sen verran että joulupöydässä on koetettu pitää, lanttulaatikkoa, porkkanalaatikkoa, perunalaatikkoa, kinkun virkaa on toimittanut joku liharulla. Kirjolohi on myös kuulunut jouluruokapöytään lähes joka joulu. Mä kun en ole oikein noita ruokaihmisiä niin Anne on valmistellut meillä nuo jouluruuat ja mulle on jäänyt lähinnä toi tsupparin virka.:D


- Salibandy? Brisbanessa www.qldfloorball.org

jounij

Enpä ole muistanut erikseen mainostaa täällä, että Canberran Suomi-Seuran perinteinen joulun illallisjuhla eli "pikkujoulu" pidetään tänä vuonna poikkeuksellisen aikaisin eli jo huomenna lauantaina 20.11. kello 19 alkaen. Paikkana on Serbian Orthodox Church Hall, Lambrigg ja Longerenong -katujen kulmassa, Farrer ACT. Lippujen hinnat ovat $17 eläkeläis- ja opiskelijajäseniltä, $20 muilta jäseniltä ja $25 vierailta. Hintaan sisältyy tietysti ruoat. (Melkein) kaikenlaisia juomia on saatavana erilliseen hintaan.


Mainostaa
Jouni
Canberra

Zende

Kannampa minakin korteni kekoon...
Mina loysin kerran ihan oikeanlaista luumuhilloa, ja saastyin luumujen keittelemiselta sen jalkeen pari vuotta.  Muistaakseni tuote oli valmistettu Kroatiassa, ja ostin sen jostain kreikkalaisesta tai sen tyyppisesta delista. Pari kuukautta sitten ostin Colesista jotain kroatialaista aprikoosihilloa, taytyypa tarkistaa jos samaan hillosarjaan kuuluu tuo luumuhillokin.

Mutta entapas sitten se taikina?  Rahkavoitaikinan teko ei taida onnistua ihan helposti.  Voisko esim. shortcrust pastrya pakastekaapista kayttaa?  En muista, kun mun torttujen teosta on jo useampi vuosi.

Heidi, mainitsit etta teet itse sinappi- ja valkosipulisillia.  Laittaisitko reseptin tanne?  Sinappisillia loytyy yleensa Ikeasta, mutta toi valkosipulisilli kiinnostaisi.  Sita paitsi edellisreissulla oli ikean sinappisillit loppu, ja suru oli melkoinen.  Sellaista ei soisi joulunajaksi...

Ja pipareita tosiaan saa monesta kaupasta ja minakin olen ne todennut ihan hyviksi.  Jos ei maitokaupasta saa, niin Ikeasta ainakin.

Olisko kellaan takuuvarmaa lantuntunnistus vinkkia?  Mun lanttulaatikot on aina tosi kitkeria, ja oletan etta ne onkin olleet nauris- tai turnipsilaatikoita.  Myynnissa on usein vierekkain valkoisia juuria joiden lehtipaa on violetin savyinen, ja keltaisia juuria.  Niita keltaisia olen ostellut, muttei ikina maistu sille kuin aiskan loota kotona.  Missa vika?