Rahti & muuttotavarat ja siihen liittyvät asiat

Aloittaja riaapa, lokakuu 14, 2002, 17:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

HNS

Tosiaan olaan muttamassa ausseihin pysyvästi. Olen itsekin miettinyt sitä tavaran myymistä ja olisinkin valmis kalusteet myymään, mutta mutta... liikaa on kerääntynyt sellaistakin tavara josta en halua luopua vaan haluan "osan suomea" ja suomalaista muotoilua mukaan myös kotiini austraaliaan. Eli mahtavaa olis jos edes joku kuutio mahtuis jonkun konttiin mutta muuten sitten lähetän kyllä kaiken irtoovan rojun saunankiukaita ja mankeleita myöten sinne.

HNS

Imigration extra kilot lennolle?
En löytäny mistään mainiitaa kyseisestä asiasta täältä listoilta niin ajattelinpa kysyä että onko teistä joku saanut sen 40kg per muuttaja (permanet residen viisumilla) ylimääräistä matkatavaraa lennolle? kuulema ainakin singa.p.airlines antaa sellasen paperin pyynnöstä niille jotka on pysyvää muuttoa suorittamassa, sillä ehdolla että viisumia ei ole vileä leimattu. Eli mua nyt kiinostaakin että oletteko saanut kyseisen kohtelun lentäessänne esim. Finairilla tai muulla suomesta lähtevällä lennolla?  :coolh

jounij

Itselläni oli tuo 40 kiloon oikeuttava lippu, mutta tästä on jo kohta 18 vuotta aikaa. Silloinkaan esimerkiksi Finnair ei tarjonnut tuota apua, vaan jouduin matkustamaan laivalla Stokikseen ja aloittamaan lentomatkani sieltä (SAS:illa Tukholmasta Köpikseen ja edelleen Singaporeen, missä lentoyhtiöksi vaihtui Qantas - SAS ei silloinkaan tarjonnut tätä etua Helsingistä alkaen vaan ainoastaan Oslosta, Tukholmasta ja Kööpenhaminasta). Silti epäilen, onko moista tarjousta enää olemassa millään lentoyhtiöllä, varsinkin kun SAS ja Qantas kuuluvat nykyään eri alliansseihin. Qantas "joutui" ehkä tarjoamaan tuota etua siksi, koska se oli vielä silloin ainakin osittain Australian valtion omistama, ja valtio (pää)omistajana saattoi sanella maahan kaipaamiensa siirtolaisten matkustamista helpottavia sääntöjä lentoyhtiölle. Joka tapauksessa asia selvinnee kysymällä suoraan lentoyhtiöistä, jos ei kukaan muu osaa auttaa enempää.


Tuumaa
Jouni
Canberra

Silppu

Viisumipäätöksen yhteydessä saimme lisäinfoa IOM nimisestä organisaatiosta, jonka kautta saimme menoliput alehintaan sekä lisäkiloja, taisi olla 35 tai 40 kg asti. Liput saimme vain tietyille lennoille ja tiettyyn aikaan, ja tietenkin halvinta reittiä eli sekavan Heathrowin kautta. Harvoin olen tuntenut olevani kameli, kun kaikki täydet kilot oli mukana.

http://www.iom.fi/

Silppu

MH

Tässä nyt on aika tuore tarjous mitä se muutto maksaa konttirahtina. Hinnat ei sisällä vakuutuksia ne pitää ottaa itse erikseen. Tuosta voi sitten haarukoida omalta kohdaltaan kulut pois jos ei jotakin palvelua halua. Esim. Aussipään tullaus ym siinä voi säästää rahaa aika paljon. Omalta kohdalta kerran ruljanssin läpikäyneenä maksan mielellään siitä että joku muu tekee sen.

MERIRAHTIKULJETUKSET / VIENTI
Tarjoamme merirahtikuljetuksia ja huolintapalveluamme seuraavasti:
MERIRAHTI Helsinki – Brisbane
FCL/FCL term/term
Rahti 20' kontti 1400,00 USD / 20' kontti
+ BAF (huhtikuussa) 288,00 USD / 20'kontti
+ CAF (huhtikuussa) 6,89% (lasketaan rahdin päälle)
BAF ja CAF ovat muuttuvia lisiä.
Huolinta Vientiselvitys & Huolinta 70,00 EUR / lähetys
Huolintavastuuvakuutus 5,00 EUR / lähetys
Kontin veto Vuosaari – xxxxxxx – Vuosaari 520,00 EUR / 20' kontti
Sideloader + voimassa oleva polttoainelisä, tällä hetkellä 9%
- sisältää kontin jätön ja noudon seuraavana päivänä
- ei sisällä kontin lastausta
Muut kulut THC 120,00 EUR / kontti
Tavaramaksu 3,02 EUR / 1000 kg, min 12,00 EUR
Konossementtimaksu 55,00 EUR / B/L
ISPS + Suez canal fee 25,00 EUR / kontti
Aadenlahdenlisä 25,00 EUR / kontti
DDU kulut Brisbane Port Charges 1100,00 AUD / 20' kontti
muuttotavaralle Tullaus & Jakelu 4xxxxxxxxxxxxxx   3300,00 AUD / 20' kontti


xxxxxxxx=poistettu tarkemmat osoitetiedot

AnttiK

Hei ja kiitos kaikille hyödyllisestä infosta tässä viestiketjussa!
Muutto Melbourneen (pariksi vuodeksi ainakin ensin) olis edessä heinäkuussa 2010 ja muuttokuviot mietinnässä (ottaako tavarat vai ostaako uudet?). Yksi varteenotettava, kustannushyötysuhteeltaan suht järkevältä kuulostava vaihtoehto olisi 20 ft merikontin jakaminen jonkun toisen perheen/perheiden kanssa. Siis esim. Drpainin tässä ketjussa aiemmin kuvailemalla tavalla (erityiskiitos tuosta viestistä Drpanille!). Löytyisikö tätä kautta muita Melbourneen muuttajia, jotka kiinnostuneita kontin jakamisesta? Kontin pakkaus olisi ajankohtaista siis heinäkuun alussa 2010.

Antti

mirtsu

Nostetaan tätä ketjua vähän ajankohtaisemmaksi...

Meillä on edessä muutto Pirkanmaalta Uuteen-Seelantiin parin kolmen kuukauden kuluttua. Koska maassa on tarkoitus viettää ainakin pari vuotta, todennäköisesti pitempäänkin, olemme päätyneet siihen että kaikki järkevä ja tarpeellinen omaisuus raahataan mukana kontissa (huonekalut, astiat, kirjat, tekstiilit). Olen tältä palstalta vakoillut hintoja Aussien suuntaan saadakseni edes jotain referenssiä hintahaarukasta sinne päin maailmaa, ja näytää siltä että aika lujaa hinta meiltä pyydetään (yksi quote lähes 8000 euroa 20 jalan kontille täysmuuttopalvelulla). Tämä on mielestäni varsin suolainen hinta, ottaen huomioon että permanent residencyn ansiosta meiltä ei mene siellä päässä tulli- yms. maksuja juuri lainkaan, ja muutto-osoitekin on satamakaupunki (Wellington).

Meitä alkaa yhä enemmän kiinnostamaan vaihtoehto "pakataan kamat itse", koska muuttokulut menee omasta pussista. Onko kukaan sitten MH:n muuttanut joko täysin ostopalveluina tai viime aikoina kontin itse pakaten? Olisin kovin kiinnostunut kuulemaan viimeaikaisia hintareferenssejä.

(Ja toki hinta Kiwilandiaan on varmasti eri johtuen pidemmästä merimatkasta ja paraikaa kilpailutetaan niitä vähiä Suomen muuttofirmoja, jotka näitä konttimuuttoja ulkomaille tekevät, mutta edes jotain referenssiä olisi kiva saada.)

Mirtsu

sim

Muutimme viime kesänä ja tarjoukset täyspalvelullisesta kontsta Helsingistä Melbourneen liikkui hintaluokassa 4500-5500eur; tavaraa meillä tosin oli "vain" 12m3. 8000eur kuulostaa kovalta, mutta hintaa nostavat varmasti ainakin seuraavat asiat:
- sijaintinne Pirkanmaalla (se kun ei ole satamakaupunki ;)
- kohonneet rahtauskustannukset; tavaran kuljetushinnat ovat nousseet sitten viime vuoden pohjalukemista kun meriliikenne hitusen on vilkastunut
- kuten arvelitkin, Wellington kohdekaupunkina on varmasti esim. Melbournea/Sydneyä kalliimpi
- mahdollisesti suurempi määrä tavaraa?

Muistakaa lisätä vakuutukset kustannusarvioihin, ne eivät yleensä sisälly "täyspalvelu"tarjouksiinkaan.

AnttiK

Kommenttina hintaan sen verran, että eka tarjous, jonka sain "avaimet käteen" muutosta välillä Kuopio-Melbourne oli luokkaa 7500 euroa. Ei-merellinen sijainti varmasti vaikuttaa. Nyt kyselemässä tarjouksia muualta... Voitko, sim, vihjata kuka tarjosi edullisimmin teille?   
AnttiK 

Kassandra

Täällä on muuttotavaraa lähdössä Brisbanen suuntaan kesällä 2010. Ollaan muuttamassa "valmiiseen" taloon, joten huonekaluja tms. suurta ei lähdetä kuljettamaan. Tavaraa on lähdössä muutama suksipari ja alle 100 kg tavaraa laatikoissa (matkatavaroihin toki lastataan niin paljon kuin suinkin - ylipainomaksu tosin lentoyhtiön mukaan on 85 € / kg, koska lentoyhtiö vaihtuu matkalla). Travel Cargo heitti tarjouksella n. 600 €, josta ei ihan ottanut tolkkua mitä kaikkia lisäkuluja saattaa tulla. Alkaa Itellan postipalvelu houkuttaa, 20 kg laatikko siirtyy 150 €:lla ja kolmeenkin laatikkoon saa kyllä tavarat tiukattua, vaikka pitäisi kirjoja sitten karsia... Postipaketti siirtyy havaintojeni mukaan myös vähemmällä byrokratialla, mikä on plussaa sekin - ja lähipostista lähipostiin. Ulkomitoille on valitettavasti rajoitus eli sukset pitää viedä koneessa.




sim

AnttiK, en nyt suoraan sanottuna muista keneltä tuli halvin tarjous. Valittiin kuitenkin parhaalta vaikuttanut palveluntarjoaja joka ei ollut aivan halvin - joskaan tarjouksissa ei kovin suuria heittoja ollut. Tarjoukset otimme ainakin Niemeltä, Travel Cargolta, Beweshipiltä ja Helsingin KTK Oy/Master Mover:ilta.

Turska

Olen saanut nyt useita tarjouksia noin 4 kuution muuttotavaroilleni. Lähtöpäässä ne haetaan kotoa, mutta sitten siellä toisessa päässä (Sydney) saa valita joko kuljetuksen vain satamaan asti tai sitten uuteen asuntoon saakka. Tarjousten hintaero on aika suuri, noin 1000 euroa joutuu maksamaan lisää, mikäli huolitsija hoitaa Sydneyssä tullaukset ja tuo tavarat kotiin saakka.

Olisiko täällä jollakin tietoa, kuinka paljon nuo satamaksut ja jonkinlainen man + van palvelu maksaisi suunnilleen Sydneyssä ja kuinka vaivakas homma tuo tavaroiden tuominen tullin läpi on?

jounij

Tavaroille itse tehty tulliselvitys Sydneyssä on hyvinkin helppoa olettaen, ettei rahdissa ole mitään, mistä tulli- tai karanteeniviranomaiset olisivat kiinnostuneita (on toki mahdollista, että joutuu pistokokeeseen lähetysluettelon sisällöstä huolimatta). Silti homman hoitamiseen saa kulumaan aikaa kosolti. Paperitöille (eli lähinnä siellä tullissa jonottamiseen) saa varata tunnin tai ehkä kaksikin. Siihen päälle saa sitten varata ainakin pari tuntia yleensä ruuhkaisessa Sydneyssä sinne sun tänne ajamiseen.

Toisaalta $1000 muille maksettuna saattaa tulla halvaksikin, jos ei ole aikaa jonotteluun ja Sydneyn ympäri ajeluun. Puhumattakaan siitä, jos ei edes asu Sydneyssä. Kannattaa myös huomata, että tavaran noutoterminaaleja on useita, eivätkä kaikki niistä ole välttämättä lähelläkään tullia.

Itse sain kerran kulumaan hommaan aikaa seuraavasti:

- Lainaperäkärryn Canberrassa hakemiseen kulunut aika: noin 50 min
- Ajo Canberrasta Sydneyyn, noin 3 tuntia
- Paperitöiden hoitoon parin kilometrin päässä tullissa sijainneella huolitsijan toimistolla (tämän olisin tosin voinut hoitaa etukäteen puhelimitse ja postitse) ja tullissa jonotteluun sekä em. paikkojen väliseen matkaan meni aikaa yhteensä: n. 2 tuntia 30 min
- Ajo lentokentän luona olevasta tullista Rose Hillin tavaraterminaaliin, jonne kollini oli satuttu toimittamaan: vähintään 45 minuuttia
- Tavaraterminaalissa kulunut aika, ennen kuin kolli oli peräkärryssäni tukevasti matkaa varten: 30 minuuttia
- Ajo takaisin Canberraan: n. 2t 40 minuuttia (Rose Hill on onneksi Sydneyn Canberran puoleisessa päässä)
- Peräkärryn toimittaminen takaisin omistajalleen: noin 50 min

Ylipitkä työpäivähän siihen sitten meni. Ja koska otin tuoksi päiväksi lomaa ja bensaakin paloi, niin ei se kyllä mitään edullista hupia ollut, vaikken esimerkiksi joutunutkaan maksamaan peräkärryn/auton vuokraa - saatika palkkaa autonkuljettajalle. Tietysti Sydneyssä jo valmiiksi asuva säästää matka-ajassa, mutta kyllä esim. monista paikoista Pohjois-Sydneyä saa lentokentän luona olevaan tulliin ajamiseen kulumaan aikaa reilusti yli tunnin.

Muuten, peräkärryjä kuten myös sopivia lava-autoja saa vuokrattuakin, eli sellaisen puuttuessa ei vielä ole pakko palkata erilllistä apuvoimaa. Tavaraterminaalissa se myös nostetaan trukilla kyytiisi, eli yksinkin pärjää, jos vain kolli sopii painonsa ja mittojensa puolesta hankittuun kuljetusajoneuvoon.

[muoks: en enää muista, paljonko jouduin maksamaan tuolloin - n. 8 vuotta sitten - satama- yms. maksuja. Mutta arvaisin, että noin satasella olisin selvinnyt.]

Toivottavasti tämä auttaa!
Jouni
Canberra

Turska

Kiitos Jouni!

Tuo hinta tuosta tavaroiden tuomisesta tullin läpi ja asuntoon Sydneyssä oli hiukan yli 1000 euroa eli tuollaiset $ 1700-1800. Olin siinä luulossa, että tullimaksu on hirveän korkea ja tuo hinta koostuisi pääasiassa siitä.

Jonkinlaisen ajoneuvon ja kuljettajan joudun varmaankin kuitenkin palkkaamaan, en luota omiin ajotaitoihini isolla autolla vielä siinä vaiheessa.

Mikä yleensä herättää tullin mielenkiinnon? Luin tuon tulliselvityslomakkeen, ja ainoat esineet, jotka minulta siihen pitäisi erikseen listata ovat noin neljä puuesinettä (nypylöitä ja pari kirjontakehystä). Jos nekin lähettäisi postissa erikseen, niin vähentäisikö se vielä tullitarkastukseen joutumisen todennäköisyyttä?

RUU

Lainaus käyttäjältä: Turska - helmikuu 26, 2010, 01:35
Mikä yleensä herättää tullin mielenkiinnon? Luin tuon tulliselvityslomakkeen, ja ainoat esineet, jotka minulta siihen pitäisi erikseen listata ovat noin neljä puuesinettä (nypylöitä ja pari kirjontakehystä). Jos nekin lähettäisi postissa erikseen, niin vähentäisikö se vielä tullitarkastukseen joutumisen todennäköisyyttä?
Meidän kahdesta kuormasta toinen oli tutkittu tasaisesti (80% laatikoista). Toisessa kiinnosti vain ruoka, ja puusta todettiin lähinnä että kiva kun merkkasit pakkauslistaan.

Haulla löydät muistaakseni parikin esimerkkiä tullikustannuksista täältäkin foorumilta. Omani olen eritellyt ja muistaakseni joku toinenkin on sen hiljattain tehnyt. Suurin osa kuluista ovat kiinteitä, mutta karanteeni veloittaa käytetyn ajan mukaan. 1-2 m3 lavat on tutkittu alle 30 minuutissa, jos sisältö on järkevä ja sallittua tavaraa.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

MH

Meillä purettiin koko kontti ja siirrettiin tavarat toiseen konttiin, mutta yhtään yksittäistä laatikkoa tai pakkausta ei oltu avattu. Ilmeisesti kuitenkin läpivalaistu ja kun tarkka lista vastaa läpivalaisua ei ole tarvetta avata laatikoita. 20ft kontin tullaus ja paikallisjakelu 3300aud siihen sisältyi 2 muuttomiestä jotka kantoivat tavarat sisälle asti osoitetulle paikalle. Matkaa meille satamasta alle 10km.

mirtsu

Laitanpa tähän vähän päivitystä jos joku vaikka joskus tarvitsee tietoa Uuteen-Seelantiin muutosta: loppujen lopuksi tällä palstalla usein mainittu Travel Cargo voitti tarjouskilpamme noin 30% hintaerolla useimpiin tarjouksiin. Päädyimme isoon (40 jalan) konttiin, ja suurin osa firmoista pyysi isolla kontilla 9500 eurosta ylöspäin täysmuutosta Tampereelta Wellingtoniin (pakkaus ja -materiaalit, kontin lastaus, maakuljetus satamaan, rahtaus ja käsittely, tullaus, kuljetus perillä ja kontin purku sisälle asti). TC:n tarjous isolle kontille oli halvempi kuin usean yrityksen hinta pikkukontille. Ihmettelimme hintojen isoa eroa tutulle merikapteenille, ja tämä sanoi hinnan olevan pitkälti kiinni siitä, kellä on parhaat rahti- ja reitityssopimukset mihinkin suuntaan. Ilmeisesti TC on tehnyt sen verran muuttoja Aussien ja Kiivien suuntaan, että heillä on nuo yhteydet juuri sinne päin kunnossa. Kontti lähtee toukokuun alussa ja me pari päivää sen jälkeen. Viisumitkin (permanent residency) on jo onneksi passeissa, joten kontista ei mene muita tullimaksuja kuin leimauskulut.

Kiitos kovasti kaikille vastanneille neuvoista! Olisi saattanut jäädä tarjous Travel Cargolta kysymättä, jos ei täällä sitä olisi monessa ketjussa suositeltu. :peukkuy

Edit: niin siis hinta isommalle kontille TC:n kautta jäi 6300 euron tienoolle (täyspalvelu)

tumpelo

mikä olikaan tuo kokonaishinta tuolle isommalle kontille ?
uskaltaako edes kysyä, edes noin suuntaa antavaa hintaa.

Kassandra

VAKAVA VAROITUS AUSTRALIA POSTIN PALVELUSTA!

Laitoimme muuttolaatikoita postin kautta tulemaan, vaikka hinta lopulta olikin korkeampi kuin rahtifirmoilla. Helppous painoi vaakakupissa, ja veimme laatikoita lähipostiin sitä mukaa, kun saatiin niitä pakattua. Myös nouto täällä päässä on vaivatonta, ei tarvitse huolehtia tullikäsittelyistä sun muista.

Ensimmäisten laatikoiden kohdalla miestä vähän ihmetytti, onko niitä pengottu, olivat lisäksi huonommassa kunnossa, kuin mitä olisin odottanut. Seuraavat laatikot olivat sitten vielä huonommassa kunnossa, ja niitä oli jo paikkailtu postin toimesta Australiassa. Sitten lauantai-aamuna noutamamme laatikko oli avattu (teippi leikattu veitsellä) ja suljettu uudelleen käyttämällä muoviremmejä - uutta teippiä ei oltu laitettu. Laatikon sisältä löytyi yllättäen Australian sisällä postitettu tuubi, joka oli myös avattu ja jäänyt sulkematta. Soitimme lähettäjälle, joka ilmoitti, että hänen lähetyksensä sisältö oli väärä.

Joku Australian Postin työntekijä on siis penkonut paketteja ja lähetyksiä, ja vastaanottoleimoista päätellen myös jemmannut paketteja syrjään, kunnes ehtii aukomaan niitä. Vaikuttaa myös siltä, että laatikoitamme on tahallaan runnottu penkomisjälkien kätkemiseksi, minkä seurauksena sisältö helisee hiukan pahaenteisesti...

Viikonlopun aikana asia ei etene Postin kanssa, mutta tässä jo varoitus muille. Google-haulla selviää, ettei kyseessä ole ainutlaatuinen tapaus. Lisää keissistä löytyy miehen blogista http://cjeastwd.blogspot.com/, jonne voi myös jättää kommentteja.

Mesi

Suomessa pyöri joku aika sitten Australian rajalla -ohjelma. Siinä selvisi varsin selvästi se, että joka ikinen maahan saapuva paketti läpivalaistaan ja jos kuvassa näkyy MITÄÄN vähänkään epäilyttävää, paketti aukaistaan ja tutkitaan läpi. Eli aika normikäytäntö kaiketi. Etsivät huumeita, eläimiä ja ruokaa.

Kassandra

Lainaus käyttäjältä: Mesi - toukokuu 10, 2010, 02:55
Suomessa pyöri joku aika sitten Australian rajalla -ohjelma. Siinä selvisi varsin selvästi se, että joka ikinen maahan saapuva paketti läpivalaistaan ja jos kuvassa näkyy MITÄÄN vähänkään epäilyttävää, paketti aukaistaan ja tutkitaan läpi. Eli aika normikäytäntö kaiketi. Etsivät huumeita, eläimiä ja ruokaa.

Läpivalaisu on normitoimenpide, mutta jos paketti avataan ja tutkitaan, siihen laitetaan tarra ja selvitys siitä, että paketti on tullin avaama. Tätä tapahtuu myös kirjelähetysten kanssa. Saattavat jopa kipata koko sisällön uuteen laatikkoon, jottei tarvitse pakata huolella. Tulli ei myöskään laita Australian sisällä lähetettyjä, avattuja postipaketteja toisten laatikoihin, tai vaihda maan sisäisenä postina lähetettyjen pakettien sisältöä.

En todellakaan usko, että tullilla on mitään tekemistä tämän asian kanssa.

Sarukaroo

Hei!
VAROITUS: Seuraava viesti sisältää häpeilemätöntä anelua ja pyytämistä.

Muutamme poikaystävän kanssa Aussilaan toistaiseksi pysyvästi. Tarkoituksenamme on reppureissata ympäri maailmaan sitä ennen viitisen kuukautta, joten emme voi kantaa kaikkia tavaroitamme mukana. Tarkoituksenamme on lähettää muutama vanha talvitakki ja kenkiä Aussilaan. Mikäli joku on suunnittelemassa muuttoa etelään ja lähetää kokonaisen kontin, mahtuisiko meidän pahvilaatikko mukaan? Voimme toki osallistua kuluihin.

Kiitän!

kosje

Jepulis jee. Loysin nyt kolmen vuoden jalkeen muutosta kaikki omaan rahtiini liittyvat asiakirjat ja ajattelin jakaa kaikille tiedoksi oman prosessini. Taa on nyt hauskaa jalkikateen muistella kun olen nyt suunnittelemassa muuttoa takaisin Eurooppaan.

En kylla usko, etta hinnat ovat hirveasti muuttuneet, mutta kuten aina, kysykaa tarjousta ja antakaa toimeksianto aina sille, johon pystytte luottamaan. Koin nama alla olevat henkilot ja yritykset hyvin avuliaiksi oman rahtini kanssa. Ja huolella valmistettu on puoliksi tehty, joten pakatkaa tavarat hyvin, seuratkaa vinkkeja ja kysykaa neuvoja kaikilta osapuolilta, jotka ovat muuttoprosessissa mukana, jotta ei tule mitaan yllatyksia matkan aikana.

Joten aloittakaamme vanerilaatikosta. Australian karanteeni- ja maahanmuuttoviranomaiset eivat siis salli mitaan kasittelematonta puutavaraa. Kaikki huonekalutkin jotka aikoo tuoda taytyy "tullata". Minakin hommasin Boknasilta virallisen kirjeen oman kirjahyllyni puutavaran luonteesta. Ja Aussipaassa viranomaiset aina avaavat kontit ja laatikot ja ruiskivat jotakin sprayta sinne (minulle nain ainakin tapahtui) ja tsekkaavat kengat, pyoranrenkaat ja imuripussit, vaikka ne olisikin kuvaillut rahtikirjeessa puhtaiksi. Minulta mitaan ei ollut kuitenkaan takavarikoitu yms. ja sain kaikki tavarani ehjina kotiovelle asti.

Tiedustelin vanerilaatikosta ensin silta virolaiselta toimittajalta, jota joku suositteli taalla portaalissa. En paassyt oikein puusta pitkalle ja palvelu oli todella omituista. Paatin sitten tiedustella suomalaisilta toimittajilta vanerilaatikosta ja paadyin Joensuulaisen Palavaneri Pirinen Ky. puheille (jos joku haluaa tarkat yht. tiedot, niin laittakaa privaattiviestia. Uskoisin etta Google on hyva kaveri myos tassa asiassa). Asuin talla hetkella itse paakaupunkiseudulla mutta koko tilaus- ja toimitusprosessi sujui todella sutjakkaasti. Faksasin tiedot vanerilaatikon mitoista heille, kavimme sahkopostikirjeenvaihtoa ja laatikko toimitettiin minulle noin parin viikon sisaan kotiovelle by Kiitolinja. Vanerilaatikon koko oli n. 3.313 kuutiometria ja hinnaksi tuli tasa 300 e. Siihen mahtui oma tavarani sopivasti. Vanerilaatikon oma paino oli 130 kg ja oma tavarani painoi lopulta noin. 500 kg, koska yhteispaino oli 627 kg. Kiitolinjan kuljetus maksoi 128 euroa Joensuusta Helsinkiin.

Merirahti kuitenkin veloitettiin kuutioiden mukaan.

Tassa vaiheessa kavin neuvotteluja WACO Finlandin kanssa rahdin osalta. Pyysin tarjousta kotiovelle Australian toimituksesta silla tiesin AQIS-kuluista, koska monet niista mainitsivat taalla foorumissa. Koin etta kokonaispalvelu olisi minulle paras, silla olin muuttamassa uuteen maahan. En Suomesta lahtiessa viela tiennyt mihin muutin, mutta n. pari viikkoa ennen rahdin saapumista oli yhteydessa LCL Arrival Shipment / Fracht Australiaan ja toimitin heille uuden osoitteeni. WACO:n hinta Australian tuontikulujen kanssa sisalsi kuljetuksen Melbournen kaupunkiin (n. 10-15 km keskustasta). Tassa erittely (enka loppupelissa maksanut mitaan ekstraa, vaikka sanoivat etta Australian kulut saattavat olla suuremmat riippuen siita mihin muutan ja mita AQIS tekee tullauksen ja maahantuonnin aikana).

NOUTO: 55 e (laatikko noudettiin kotiovelta)
FCR;B/L LAATIMINEN: 40 e
VIENTISELVITYS/HUOLINTA: 40 e
HUOLINTAVASTUUVAKUUTUS: 5 e
SATAMAMAKSU: 12 e
TERMINAALIMAKSU LCL: 59.56 e
RAHTI (aina alunperin USD, kaava 1,473700 3,313 78 258,41): 175.35 e 
POLTTOAINELISA (USD, kaava 1,4737 3,313 25,00 82,83): 56.21 e
VALUUTTALISA (USD 1,4737 0,148 258,41 38,24): 25,95 e
ISPS MAKSU: 6 e
MARPOL LISA: 2 e
TUONTIKULUT AUSTRALIASSA (AUD 1,638 1,0 680,54 680,54): 415,47 e 

ALV 0%

Yht. 892,54 euroa

(Jos joku haluaa yhteystiedot WACO:on oman rahdin osalta, laittakaa privaattiviestia niin annan mun yhteyshenkilon tiedot)

Ja lopuksi vakuutus. Kuten monet mainitsivat, merirahdin aikana taytyy olla voimassa vakuutus, joka korvaa mitka tahansa onnettomuuskulut (laiva rajahtaa, kontit tippuu mereen jne.). Jos vakuutusta ei ole, niin kulut jaetaan vakuuttamattomien kesken aina tasan. Joku taalla foorumissa mainitsi etta kotivakuutus kattaa muuton kulut, riippumatta mitenkaan siita miten muutetaan. Joten soittelin sinne sun tanne vakuutusyhtioihin ja tiedustelin asiaa. Ainoa vakuutusyhtio joka ymmarsi tilanteeni ja sanoi, etta kotivakuutus plus tavaran kuljetusvakuutus korvaisi rahdin aikana koituneet kulut, oli Pohjola. Kotivakuutus vain taytyi ottaa minimissaan tietyksi aikaa, jotta sai tavarankuljetusvakuutuksen. Oma rahtini lahti 15.1. ja otin vakuutuksen ajalle 11.1. - 11.3. Vakuutusmaksu talta ajalta oli yhteensa 88 e, josta minulle palautettiin jokin osa (siis se osa kun en enaa asunut ko. lahto-osoitteessa).

Joten yhteensa minulle tuli kustantamaan 627 kg / 3,313 kuutiometria lahettaminen Australiaan 1 408,54 euroa. Pidin tata hyvin kohtuullisena summana ja olin itse hyvin aktiivinen neuvottelija muuttoprosessin aikana.

Rahti lahti 15.1.2008 ja tuli perille 19.3.2008 eli parisen kuukautta siina kesti.

Toivottavasti nama tiedot auttavat itse kutakin muuton suunnittelussa! Sori kun tietojen lisaamisessa on todellakin kestanyt kolmisen vuotta!

Kosje

Mesi

Kysyisin vanerilaatikosta. Onko sellainen siis pakko hankkia? Jotenkin elin siinä ajatuksessa, että itse pakkaan kamat muuttolaatikoihin ja sitten rahtausfirmalta saan kontin mihin laatikot nakkaan.

RUU

Mesi, niina kahtena kertana kun olen lahettanyt tavaraa Australiaan, olen pakannut ne pahvilaatikoihin, muovilaatikoihin, mailapusseihin, jne. Kokoelman olen sitten viennyt huolitsijalle, joka laittanut ne pahvipaletille, rakentanut niiden ymparille pahvisen kuoren & kelmuttanut koko komeuden. Hyvin on tullut perille.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

kosje

Juu, eihan niita ole pakko laittaa vanerilaatikkoon.

Mina vain halusin huonekalut, pyorat, peilit jne. ehjina perille, eivatka ne sellaisinaan mahdu pahvilaatikoihin.

RUU, lahetitko sina jotakin sellaista mika ei olisi kenties ilman laatikkoa kestanyt merirahtia? Mielenkiintoinen tuo huolitsijan toimintatapa, taytyyko se erikseen jotenkin tilata? Ja oletko lahettanyt tavaraa tuolla tavalla vain Suomesta Ausseihin vai myos toisinpain? Jos olet, keta huolitsijaa suosittelisit Ausseissa?

Kosje




MH

Meillä:

Puuapakkaus Australian vaatimilla leimoillä täältä:  http://www.puupakkaus.fi/pages/fi/etusivu.php

Kuljetuksen hoiti Waco logistic Finland

Hinta kyllä noissa muuttuu lähes jokapäivä mitä ihmeellisimmistä syistä, Itsellä valinta kallistui tuohon koska yritys oli tuttu oman yritystoiminnan kautta j asitä kautta meille kokonaisedullisin.

Mesi

OK. Meillä paria tavaraa lukuunottamatta kaikki mahtuu muuttolaatikoihin  :)

Muuten, mahtaako olla mahdollista köijätä Ausseihin vanha (melkein 30v vanha) keinuhevonen (puinen), jonka maali on jo vähän rapistunut? Se on iskän tekemän heppa mulle ja olisi ihana saada se mukaan. Mutta jos on pienintäkään riskiä, että heittäväät sen mäkeen, niin sitten en uskalla ottaa sitä riskiä.

Aikis

Mesi, en tietenkään voi antaa vastausta tuohon keinuhevoskysymykseen, mutta tulipahan mieleen oma kokemus.

Meillä oli muuttotavaroiden joukossa sellainen olematon kolmijalkainen selänhieroja, en oikein edes tiedä mikä se on nimeltään. Sellainen puu-ukko, joka oli osittain lakattu, osittain maalattu. No joka tapauksessa se oli yksi niistä kolmesta esineestä, jotka jäivät tullin haaviin ja roskiin.

MH

Kaikki tuli meillä läpi ja yhtään laatikkoa ei oltu avattu. En tiedä sitten johtuiko siitä että pakkauslista oli täydellisen oikea ja läpivalaisussa näkivät että kaikki täsmää joten ei ole ollut tarvetta avata mitään. Myös kaikki puiset huonekalut tulivat läpi ilman mitään mainintaa. Tärkeintä on puhdistaa ja pestä kaikki käytetty tavara eli sieltä kengänpohjista niistä koloista joka ikinen kivenmuru pois. Kun tekee esivalmistelut hyvin niin ei tule ongelmia.

sim

Lainaus käyttäjältä: Mesi - helmikuu 10, 2011, 22:20Mutta jos on pienintäkään riskiä, että heittäväät sen mäkeen, niin sitten en uskalla ottaa sitä riskiä.

Tähän vielä sellainen pikku tarkennus että ei tulli suoraan heitä mitään roskiin. Jos jotain epäilyttävää löytyy, tarjotaan vaihtoehdoiksi yleensä joko esineen tuhoamista tai desinfointi/karanteenipalvelua. Jälkimmäinen optio on luonnollisesti kalliimpi.

RUU

Mesi, keinuhevonen on arvatenkin tehty kasittelemattomasta raakapuusta, jonka paalle on levitetty kerros maalia.
On todennakoista, etta se jaa karanteenin haaviin ja se pitaa kasitella ennenkuin saat tuoda sen maahan. Sinun pitaa arvioida, mita voisi tapahtua, jos esine kuumennetaan tai hoyrytetaan - kestaisiko se sita (oma tavis-arvaukseni on, etta kuiva puu voi halkeilla kasittelyssa)?

What's happening to your goods? on hyva yhteenveto ja siella on myos listattu paikat, joista saat tavarasi aikanana noutaa. Loytyy AQIS'in sivulta Seized Items and Treatments.
Hinta on $90 per 30 min tyota + toimistokuluja (Treatments and Inspection Fees, kohta iii).

Kosje, halusin valttaa vanerilaatikon hankkimista kertakuljetusta varten. Kaytannossa siis ulkoistin laatikon hankkimisen ja pakkaamisen huolitsijalle ja hyvin he hommansa tekivatkin. Hintaa taisi tulla 100 e, joka on samalla myos alle vanerilaatikon hankintakulun. Ja kuljetuksia on ollut vain FI -> AU (ekalla kierroksella otettiin vain perustavarat, toisella kierroksella tuli kirjoja, lisaa astioita, koristeita, ja muuta ekstraa).
Toisinpain tapahtuvasta kuljetuksesta ei ole tietoakaan, sorry.  ???

RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

Mesi

Olen nähnyt Border Security sarjasta, että säteilyttävät epäilyttävät esineet, mikäli omistaja niin tahtoo. Maksoi kaiketi 50$ sillä hetkellä kun ohjelmaa oli kuvattu. Säteilytys tuskin vahingoittaa puuta, mutta kuumennus tosiaan...Hmm..Lienee ehkä siis turvallisempaa jättää heppa tänne. Nyyh  :(

MH

Gamma säteilyä ne käyttää joka ei siis vahingoita puutaq mitenkään mutta tappaa mahdolliset eliöt.

Toinen seikka on sitten se että ihan vain näin maallikkona ajatellen niin höylätty, sahattu tms puu joka on vielä maalattu tai lakattu on käsiteltyä puuta eikä sellaisiin ole tullissa kajottu meillä oli omassa kuormassa niita aikapaljon eikä ne kiinnostanut ketään.

Puun kuorta tai runsaasti lohkeilevia oksia sisältävää puuta joutuu varmasti säteilyttämään.

Mesi

Juurikin sellaista puutahan tuo keinuheppa on, mutta maali on kyllä rapissut. Ja uudelleenhan sitä EI voi maalata, koska siinä on juuri se juttu :)

Tiina

Ihanaa,

Vihdoin saan kertoa omasta rahtikokemuksestani vuosien haaveilun jälkeen. Loppuvuonna 2003 tai alkuvuonna 2004 Jouko ja Jaaks tavattiin lounaan merkeissä ja silloin jo kovasti haavelin pidemmästäkin reissusta maapallon toiselle puolelle. Mietimme kaikkia mahdollisuuksia ja muistan, että sinä Jaaks tokaisit "aina voi löytää toisen puoliskon täältä". Enpä silloin vielä tiennyt, että pian tapaan kiwi-mieheni. Mutta rahtiaiheeseen tai ainakin rahdin lähtemiseen Suomen päästä.

Meillä on sellainen tilanne, että mieheni lähti Ausseihin jo lokakuun lopussa ja minä jäin Suomeen hoitamaan tämän pään asiat ja jäipä minulle hoiviini kaksi alle 3v. lasta. Määränpäänä meillä on Atherton, QLD. Rahtikeskustelujen lukemisen jälkeen lähetin tarjouspyynnöt (n 2-3m3) Express-Huolinnalle, Dsv air & sea'lle, Wacolle, Nordiconille, Beweship'lle, Helsingin KTK:lle ja Niemelle. Kolme ensimmäistä sanoivat, ettei heillä löydy meille palvelua – Wacolle lähetin lisäkyselyitä, joihin ei koskaan vastattu.

Nordicon tarjosi max 2m3 merirahdin Hki-Brisbane 315USD (itse pakattava, hankittava puulaatikot ym.)
Beweship tarjosi 2m3 Hyvinkää – Cairns, Brisbane
a) ovelta ovelle 2600e (sisältäen miltei kaiken)
b) itsepakattuna Aussiovelle 2050e
c) he pakkaavat – toimitus vain Brisbaneen 1700e
d) vain merirahti Hki-Bne 1150e
Helsingin KTK tarjosi 2m3
a) vain merirahti 790e
b) Hki- toimituksen ystävillemme Bneen 1890e
c) Hki- Cairns 2340e
Niemen tarjoukset olivat
a) kotiovelta Brisbaneen 1200e
b) ovelta Cairnsiin 2585e

Pitkän pohdinnan jälkeen päätimme, että on parasta antaa jonkun firman pakata puolestamme, kun jaloissani pyörii kaksi lasta ja on kiireinen aikataulu. Juuri ennen kuin olin hyväksymässä Niemen tarjouksen luin jälleen Dunderin keskusteluja ja laitoin viimeisen tarjouspyynnön Victor Ek:lle, josta vastaus tuli heti seuraavana aamuna ja 2-3m3 ovelta ovelle oli 1834e. Ja sehän me heti valittiin.

28.1. hyväksyttiin tarjous ja 7.2. tuli heppu pakkaamaan tehden töitä 4h putkeen. Matkaan lähti mm. keittiökamaa, vaatteita, kenkiä, leluja, kirjoja, valokuvia, TV ym, lasten turvaistuimia ja rattaat. Osaavalta mies vaikutti. Ihmettelin, kuinka ylimalkainen lähetyslista oli, ei mitään tarkkoja kuvauksia laatikon sisällöstä (saa nähdä, on se hyväksi vai tosi huonoksi). Seuraavalla viikolla oli rahdin tarkoitus lähteä ja viime viikolla sain Australian pään agentilta tullipaperit täytettäväksi ja tietenkin tullimaksu pyynnön (263,95Aud). Rahdin on tarkoitus olla Brisbanessa 18.3.

Minä ja lapset lähdemme Suomesta 31.3. ja  matkaamme Hki-Bangkok-Sydney-Cairns n 28h. Positiivista ajatusta virittelen lähtöä varten, kun yksin kahden (toinen vielä sylilapsi) pienen kanssa matkustan, vieläpä ekaksi Finskillä, sitten BA:lla ja vasta lopuksi Qantaksella  :D Asenteella "nyt mennään eikä meinata".

Viestittelen, kuinka rahti ym. tässä etenee.

Tiina

Ps. Canberran isäntäperheen JouniJ – palaan siis vihdoin samalle maankamaralle  :pepsodent

jounij

Jouni
Canberra

Tiina

Kiitos Jouni,

Onhan tätä odotettukin. Jännää nähdä, kuinka helposti lapsiperheen arki pyörähtää käyntiin Australiassa. Siitä kun ei ole vielä mitään kokemuksia...

Tiina

Tiina

Erittäin syvä huokaus!
Ihanaa, että olen jälleen Australiassa ja että matkani kahden pienen lapsen kanssa meni oikein hienosti. Mutta yhä odottelemme rahtia saapuvaksi tänne Cairnsiin, kohde muuttunut Athertonista tänne. Tavarat lähtivät Suomen kodistamme 7.2. ja lähtivät 22.2. Suomesta. Brisbane on kai saavutettu 11.4. mutta sen jälkeen olemme saaneet vain vastauksia "viikko tai pari ja saatte rahtinne". Pienen lasten kanssa on pitänyt hankkia melkein kaikki, mitä rahdin mukana olisi tulossa :(
Onko mitään ideoita, mitä voimme tehdä?
Kyselee Tiina

suomiruokaa

Tässä ketjussa on mahtavan paljon tietoa ja kokemuksia ja luin sen läpi. Kysymyksiä kuitenkin on yhä. Olen lähdössä Brisbanesta Suomeen huhtikuussa, enkä vielä ole onnistunut löytämään paikallista huolintaliikettä, joka suostuisi käsittelemään itsetehtyä vanerilaatikkoa (jota en kyllä ole vielä tehnyt - onko kenelläkään sellaista myytäväksi?). Viktorekiltä ei ole tullut vielä vastausta tarjouspyyntööni. Ehkä joudun käyttämään pahvilaatikoita ja myymään isommat tavarat täällä. Mitä huolintaliikettä olette käyttäneet?

Mahdotonta tässä vaiheessa tietää tarkkaan, paljonko tavaraa tulee, mutta arvio on 5m³. 

Olisiko ketään Suomeen lähdössä noihin aikoihin ja haluaisi jakaa kontin?

Voisitteko antaa vinkkejä, mihin huolintaliikkeeseen kannattaa ottaa yhteyttä ja minkälaisiin pakkauksiin/pakkaukseen tavarat kannattaisi pakata? Vanerilaatikko tuntuisi turvallisemmalta, mutta onkohan pahvilaatikotkin ok? Onhan nuo minunkin tavarani (tai osa niistä) purjehtinut tuota väliä jo kolmesti pahvilaatikoissa. Yksi laatikko vain oli kerran avattu ja sen sisältö, kirjoja ja valokuva-albumeja, tungettu takaisin sikinsokin, ja niistä oli kaikista kulmat vääntynyt. Muuten ei ole ollut ongelmia. Käärin laatikot vahvaan muoviin ja vahvistin särmät lujalla teipillä.

Kannattaneekohan jättää tarjouspyynnöt ensi vuoden puolelle; joulun alla ihmiset ovat jo niin lomatunnelmissa?