Valkokaulustyöläisen resume malli

Aloittaja elmoensio, syyskuu 09, 2015, 07:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

elmoensio

Tervehdys!

Tämän vuoden heinäkuussa laitoin 189 viisumin hakuun ja loka-tammikuussa pitäisi saada toivottavasti myöntävä vastaus.

Otsikossa yritin jo tiivistää asiani eli mistähän löytyisi insinöörille sopiva Australialainen resume malliksi? Omani on tällä hetkellä suppeahko 2-sivuinen joka on yritetty kirjoittaa sekä hakukoneen että ihmisen luettavaksi. Pomsinoz foorumilla on joskus ollut hyvä template mutta en sitä nyt enää osannut löytää.

Kaikki linkit ja vinkit otetaan kiitollisena vastaan.

sim

Lainaus käyttäjältä: elmoensio - syyskuu 09, 2015, 07:01
Otsikossa yritin jo tiivistää asiani eli mistähän löytyisi insinöörille sopiva Australialainen resume malliksi? Omani on tällä hetkellä suppeahko 2-sivuinen joka on yritetty kirjoittaa sekä hakukoneen että ihmisen luettavaksi. Pomsinoz foorumilla on joskus ollut hyvä template mutta en sitä nyt enää osannut löytää.

Ei ole valitettavasti nyt tarjota resumepohjaa, mutta eräs huomio sen sijaan on: perinteinen resume on jatkuvasti menettämässä asemaansa joten kannattaa laittaa LinkedIn-profiili kuntoon.

RUU

Sim on on the money siinä että LinkedIn on kovaa vauhtia nousemassa kohti kärkeä osaamisesi esittelemisessä. Joihinkin paikkoihin jo voi hakea pelkästään sen avulla ilman erillisen resumen & cover letterin lähettämistä.

Niihin paikkoihin, joihin haetaan vanhalla tyylillä, voi olla että resumesi voi päästä oikeuksiinsa pienellä laajennoksella. Minulle viime aikoina annetun neuvon mukaan nykyisin ollaan kuitenkin ainakin projektihallinnon alalla menossa kohti tiiviimpiä resumeita. Minulla oli aikanaan seitsemän sivua, nyt se on tiputettu neljään: ensimmäinen sivu on professional profile joka mainostaa ydinosaamista (avainsanat) ja parhaat viimeaikaiset saavutukset, ja listaa työt, joissa olen ollut. Sen jälkeen on kolme sivua perinteistä ansioluetteloa, joista viimeisen noin viiden vuoden ajalta luettelen vastuut & aikaansaannokset tarkemmin, sitä vanhemmista paljon lyhyemmin ja yleisluontoisemmin. Lista tehdyistä projekteista ja niiden tuloksista on erotettu omaksi dokumentikseen, jonka voi toimittaa pyydettäessä.

Professional Profilen idea on "Elmoensio on a page" eli lyhyt ytimekäs mainos siitä, millä alalla toimit ja mitä saat aikaiseksi. Se ikäänkuin käyntikortti & mainos & "hissipuheesi" yhdistettynä ja laajennetuna.
RUU

"The Australian native can withstand all the reverses of nature, fiendish droughts and sweeping floods, horrors of thirst and enforced starvation - but he cannot withstand civilisation."
Daisy Bates

elmoensio

Kiitokset sim ja RUU asiallisista vastauksista.

Taidan laajentaa resumea hieman ja hioa LinkedIn profiili vieläkin paremmaksi. Lisäksi mulla oli joskus yhden sivun webbikäyntikortti, siitäkin voisi tehdä kunnon portfolion. Näinhän se menee nykyään, jos ei ole online näkyvyyttä niin et ole melkein olemassa.

tahmatassu

Lainaus käyttäjältä: elmoensio - syyskuu 09, 2015, 07:01
Tervehdys!

Tämän vuoden heinäkuussa laitoin 189 viisumin hakuun ja loka-tammikuussa pitäisi saada toivottavasti myöntävä vastaus.

Otsikossa yritin jo tiivistää asiani eli mistähän löytyisi insinöörille sopiva Australialainen resume malliksi? Omani on tällä hetkellä suppeahko 2-sivuinen joka on yritetty kirjoittaa sekä hakukoneen että ihmisen luettavaksi. Pomsinoz foorumilla on joskus ollut hyvä template mutta en sitä nyt enää osannut löytää.

Kaikki linkit ja vinkit otetaan kiitollisena vastaan.

Terve!

Mites kävi, saitko viisumin? Kyselen mielenkiinnosta, sillä olen itse pitkään harkinnut Australiaan muuttoa. Itsellä tutkinto insinööritieteistä ja kohtuullisesti työkokemusta, jolla voisi tuo 189 visa onnistuakin. Noissa käsittelykustannukset ovat aika kovat, eli kun pistän hakemuksen itselle ja vaimolle & lapselle menemään, niin siinä on nopeasti 6000AUD selällään. Onko niin että käsittelymaksu peritään kokonaisuudessaan, vaikka viisumia ei hyväksyttäisikään, vai miten maksu peritään?

Silppu

Tuo viisumiprosessi tehty vaiheittaisesti, että aika suurella todennäköisyydellä tiedät etukäteen hyväksytäänkö hakemuksesi vai ei. Rajatapauksia toki voi olla myös. Jos perheessä on jotakin yhteiskunnalle potentiaalisesti kalliiksi tulevaa sairautta, rikoshistoriaa tms. niin kannattaa ottaa yhteyttä hyvään rekisteröityyn agenttiin (lakitoimistoon), jotka osaavat sanoa, jos hakemusta kannattaa ylipäätään jättää.

Toisin sanoen rahat voi menettää jos on laskenut väärin pisteensä, tai jos muuten on ollut väärät odotukset saada viisumia. Lääkärintodistus hankitaan viisumimaksun jälkeen, eikä panel doctors päätöstä voi saada ennen viisumihakuprosessin alkua. Kerran perittyjä rahoja ei yleensä makseta takaisin.

elmoensio

Lainaus käyttäjältä: tahmatassu - joulukuu 31, 2015, 21:42
Lainaus käyttäjältä: elmoensio - syyskuu 09, 2015, 07:01
Tervehdys!

Tämän vuoden heinäkuussa laitoin 189 viisumin hakuun ja loka-tammikuussa pitäisi saada toivottavasti myöntävä vastaus.

Otsikossa yritin jo tiivistää asiani eli mistähän löytyisi insinöörille sopiva Australialainen resume malliksi? Omani on tällä hetkellä suppeahko 2-sivuinen joka on yritetty kirjoittaa sekä hakukoneen että ihmisen luettavaksi. Pomsinoz foorumilla on joskus ollut hyvä template mutta en sitä nyt enää osannut löytää.

Kaikki linkit ja vinkit otetaan kiitollisena vastaan.

Terve!

Mites kävi, saitko viisumin? Kyselen mielenkiinnosta, sillä olen itse pitkään harkinnut Australiaan muuttoa. Itsellä tutkinto insinööritieteistä ja kohtuullisesti työkokemusta, jolla voisi tuo 189 visa onnistuakin. Noissa käsittelykustannukset ovat aika kovat, eli kun pistän hakemuksen itselle ja vaimolle & lapselle menemään, niin siinä on nopeasti 6000AUD selällään. Onko niin että käsittelymaksu peritään kokonaisuudessaan, vaikka viisumia ei hyväksyttäisikään, vai miten maksu peritään?

Terve! Sain viisumin marraskuussa ja olen nyt viidettä päivää Australiassa työttömänä työnhakijana. Käsittelykustannuksethan on kovat, mutta niinkuin Silppu jo mainitsi, kustannukset tulevat vaiheittain ja jos Engineers Australian Skills Assesmentissa tulee jo stoppi, niin kustannukset jäävät n. tonniin.

Marssijärjestys oli kutakuinkin tämä:
1. IELTS EUR 200
2. CDR (Engineers Australia skills assessment), AUD 1000
3. EOI (expression of interest, kun engineers Australia on tunnustanut koulutuksesi ja kokemuksesi)
4. Health + police certificate EUR 400
5. VISA application (kun EOI on johtanut siihen että sinut on kutsuttu anomaan viisumia) AUD 3500
6. Myönteinen päätös
7. Lennot Ausseihin 500+ EUR
8. Muuttokuorma Ausseihin 2000+ EUR
9. Käteistä juoksevia kuluja varten ennenkuin töitä löytyy 1000...2000AUD/kk

Kyllähän tässä aika hyvä kasa rahaa tulee poltettua, mutta ajattelen asiaa niin että mitä muuta sillä rahalla olisi saanut. Käytetyn auton? Lentolippuja aurinkoon? Huonoja osakesijoituksia?

Jos Australia mietityttää niin rohkeasti viisumihakemus sisään. 189:n saatuaan on maahan tultava 6kk sisään, mutta ymmärtääkseni tämän ensikäynnin ei tarvitse olla virallinen muutto vaan toimii enemmänkin viisumin aktivointina. Sittenhän voi viisumin haltijana töitä hakea kotisuomesta käsin.

sim

Lainaus käyttäjältä: elmoensio - tammikuu 05, 2016, 15:33
Terve! Sain viisumin marraskuussa ja olen nyt viidettä päivää Australiassa työttömänä työnhakijana.

Onnea viisumista ja samoin myös työnhakuun! Mihin päin päädyit?

Pienenä varoituksen sanana sellainen että tammikuu on täällä pitkälti Suomen heinäkuuta vastaavaa aikaa - lomakausi, joten työmarkkinoilla on kokolailla hiljaista helmikuulle asti.

elmoensio

Lainaus käyttäjältä: sim - tammikuu 05, 2016, 21:45
Lainaus käyttäjältä: elmoensio - tammikuu 05, 2016, 15:33
Terve! Sain viisumin marraskuussa ja olen nyt viidettä päivää Australiassa työttömänä työnhakijana.

Onnea viisumista ja samoin myös työnhakuun! Mihin päin päädyit?

Pienenä varoituksen sanana sellainen että tammikuu on täällä pitkälti Suomen heinäkuuta vastaavaa aikaa - lomakausi, joten työmarkkinoilla on kokolailla hiljaista helmikuulle asti.

Huomenta ja kiitoksia!

Olen tässä Wollongong/Shellharbour alueella näin aluksi ja työpaikka sitten luonnollisesti sanelee loppusijoituspaikan.

Täytynee käyttää lomakausi hyödyksi ja hoitaa juoksevat asiat heti alta pois, pankkitilit, ajokortit, TFN, medicare yms.


elmoensio

Kesälomat on loppu ja työnhaku on päässyt viimein vauhtiin.

Löysin pari hyvää linkkiä resumen ja cover letterin kirjoitteluun ja vaikka töitä ei vielä ole, niin puhelinhaastatteluja on tulevalle viikolle buukattu kaksikin kappaletta.

http://sydney.edu.au/careers/career_advice/downloads/resume_writing.pdf
http://sydney.edu.au/careers/career_advice/downloads/cover_letters.pdf

Aloitin myös NSW governmentin sponssaaman Skillmax kurssin joka orientoi skilled migrant viisumilla tulleita tuoreita maahanmuuttajia Australia työnhakuun. Olin aluksi kurssin hyödyllisyydestä skeptinen, mutta ensimmäisen viikon jälkeen voin todeta että kannattaa, vaikka tuntisi olevan kuinka hyvä Englannin kielessä. T. nimim IELTS 8.0

Saatan kurssin sisällöstä joskus innostua kirjoittamaan pitemmänkin summaryn mutta pääasiassa siellä saatetaan resume Aussikuntoon ja harjoitellaan cold call ja työhaastattelukykyjä.


elmoensio

Lainaus käyttäjältä: RUU - syyskuu 14, 2015, 09:13
Sim on on the money siinä että LinkedIn on kovaa vauhtia nousemassa kohti kärkeä osaamisesi esittelemisessä. Joihinkin paikkoihin jo voi hakea pelkästään sen avulla ilman erillisen resumen & cover letterin lähettämistä.

Eräälle headhunterille soittaessani hän tarkistikin LinkedIn profiilini puhelun aikana.